Ge b vitamin...

C

chokladmonster =)

Hej!
Nu e snart vår!
Ville bara fråga om ni ger b vitamin?
Tar ni via foder eller via spruta?
Tacksam för svar... :)

Sv: Ge b vitamin...

Jag ger B-vitaminer då hon annars är så sen med sin fällning och det är jobbigt för henne!

ok, men ger ni med spruta eller sätter ni dr i fodret?

ja jag ger B vitamin vid pälssättning och fällning. jag ger via maten och tycker att det fungerar.

Jag ger INTE B-vitamin.. Har pratat med massa olika veterinärer å ALLA säger samma sak... Det finns inte en frisk häst som har B-vitaminbrist!
Däremot har det hänt att jag gett unghästen ADE-vitamin på våren då han annars kan fälla dåligt... Men B-vitamin är som sagt bara slöseri med pengar!

jag häller i en skvätt i kraftfodret el bara i krubban

Jag ger b-vitaminen tillsammans med fodret.
Ger det när pållen börjat släppa pälsen tills det är över så att det hjälper fällningen.

Om man ger det och hästen inte släpper päls, är det ingen fara, men det rinner ju bara "igenom" hästen och det är ju ingen vitts att slösa pengarna på det ;).

föresten, spruta? vad då, vart sätter man den sprutan?
*vill veta* , har aldrig hört talas om att man kan ge det på så vis..

Vet kan ge hästen en injektion b-vitamin i halsen...
Ofta ett trick dom kör med för att kunna säga till oroliga hästägare att dom "behandlat" hästen för att ägarna ska lugna sig.. Få ägare tar nämligen att en häst lämnas utan behandling.. men får dom en B-vitaminspruta så är ägaren oft nöjd:rofl:

haha :rofl: .. nää jag fortsätter nog med den gamla vanliga sörjan i maten ;).

b vitamin hjälper även till för musklernas uppbyggnad.
jag ger båda mina hästar B-vitamin året om så länge dom står uppstallade. (ej på betesperioden)

jag HAR fått rekomendationer att GE b vitamin av flera veterinärer.

Ok, ja ge gärna b-vitamin, det skadar ju som sagt inte hästen och har ju sina småå fördelar.. men för de allra flesta hästar (spec sånna som ges för pällsfällning/sättning) är det slöseri med pengar!

calle har det lite jobbigt vid fällningen..det tar tid för honom o sånt..så ja ger b-vitaminer i flytande form i fodret elelr vattnet..

Jag ger foderjäst som innehåller mycket b-vitamin, men jag ser det bara som ett plus, inte som huvudanledningen till att ge foderjästen. Den får hon pga att det är bra för magen (har bytt stall nyligen) samt att det tillför lite mer protein till foderstaten.

Haukur skrev:
Jag ger INTE B-vitamin.. Har pratat med massa olika veterinärer å ALLA säger samma sak... Det finns inte en frisk häst som har B-vitaminbrist!
Däremot har det hänt att jag gett unghästen ADE-vitamin på våren då han annars kan fälla dåligt... Men B-vitamin är som sagt bara slöseri med pengar!

:bow: :bow: :bow:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag har provat både b-vitamin i flytande form av olika märken och foderjäst, men inget fungerar! Ska prova nu med b-vitaminspruta! Nån som vet ungefär vad det kostar? kommer ge den själv så inga extra veterinärkostnader inkommer. Räcker det med en eller ska han ha flera sprutor?

Trött på att han har kvar päls till sommaren. Han är helrakad nu men han har MASSA hår på benen (han är en islänning)

Tacksam för svar

Jag har gett b-vit sedan i början av hösten. Har inte gett det innan eftersom jag ansåg att det var onödigt, men den häst hösten blev hon så grinig, men jag vet inte om det hjälpt :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar