Gdk ridponny?

Asa_S

Trådstartare
Blir det det av russ+eng fullblod? Jag fattade det på avelssidan som att det inte blir det men sedan läste jag på ett annat ställe att det var OK?

Någon som vet?

Sv: Gdk ridponny?

Då är det bäst du väntar på de nya kriterierna för 2009, ASRP har en förmåga att ändra sig varje år!

Anledningen till att jag ställer frågan här är för att man enligt dem kan använda russ+fbl i första led och då först i tredje få en ridponny medans jag har läst någonstans (på fbl-hingsts hemsida? minns ej riktigt) att du kan betäcka russ och få svensk ridponny. Isåfall verkar det ju väldigt omständligt att göra flera led till, tycker jag... Det klart att ASRP borde ha korrekt information på sin hemsida, men jag vet att det inte alltid är så på officiella siter. Därför tänkte jag att någon här kanske visste.

En fullblodshingst (eng./ arab) som är godkänd för halvblodsavel är även godkänd för ridponnyavel. Så om du har ett rasrent stamboksfört eller stamboksberättigat sto ska du få en ridponnyavkomma. Tror inte den biten är ändrad men reglementen för 2009 är ute i god tid före betäckning.(hoppas jag)

Hingstar i avel hos ASRP + hingstar som genom åren har uppfyllt rasvisa krav hos ASRP.

Fullblod som är i livet alternativt finns på semin 2008:
Green River xx RP 127 (Naturlig betäckning, Köpingsvik).
Carneol x RP 110 (Gotland, Naturlig betäckning) .
Eighty Eight Keys xx 821 (A-premierad, Småland, Naturlig betäckning).
Elcatero ox 913 (AB-premierad, Småland, Naturlig betäckning).

Shalomon ox RP 140 (står i FINLAND).
Shiva du Loup x 772 (fryst semin via SAAF, Skara).

Goldmine xx 984 (Avelsvärdesklass AB, Mjölby, Naturlig och FAI).
Homme d´Honneur xx 1055 (AB-premierad, N, Köpingsvik).
Krius xx 906 (Falköping, OBS! Värdebokstav C 2005).

San Quintero xx 999 (Gotland, FAI).
Stravinsky xx 1075 (Står i England men är tillgänlig på FAI).
Mr Carrera xx 1123 (AB-premierad, Naturlig betäckning, Falköping).
Roven xx 1146 (AB-premierad, AI, TAI, Flyinge).
Underworld xx 878 (står i DANMARK).

http://www.asrp.se/hingstar/hingstar.html
http://www.asrp.se/hingstar/hingstar2008.html
http://www.angloarab.se/undersidor/hingstar.htm

Jag vet minst 4 st av denna korsning som är godkända ridponnyer...

Det som alla har gemensamt är att dom är hemskt fula till utseendet... Men det är ju en smaksak förstås...
Envisa är dom alla också..

Tack för era svar!

Visar sig att jag blandat ihop saker, förstås. Det exempel jag läste hos ASRP var inte med fullblod utan med Power Boy. Däremot står det på förstasidan att "konsoliderad ridponny" betraktas som förädlare. Räknas inte Power Boy som sådan, alltså? Varför inte isåfall?

Du behöver tänka på två saker när du använder russ i ridponnyavel - dels att hingsten du väljer är godkänd för ridponnyavel, dels att avkomman får minst 25% fullblod. Problemet med att korsa russ med en sk konsoliderad ridponnny kan vara just mängden fullblodsblod eftersom russer inte tillför ngt sådan och de flesta konsoliderad ridponnyhingstar inte har så mkt fullblod! Min erfarenhet är att de trevligaste avkommorna får man om man korsar russ med ridponnyhingstar som har både halvblod och fullblod i sig!

Tack för svar! Det där med 25% fullblod hade jag inte sett någonstans. Har tittat runt lite och är nu inne på att kanske hellre ta anglo än rent fullblod (har inte kollat om det finns någon gdk anglo dock) då det känns som att det skulle ge bättre slutprodukt. Har en russ/arab i närheten som jag tänkt titta på för att se hur den har blivit även om en individ inte kan räknas som statistiskt säkerställt resultat...

Det klart att ASRP borde ha korrekt information på sin hemsida, men jag vet att det inte alltid är så på officiella siter. Därför tänkte jag att någon här kanske visste.

Vilken sida är mest tillförlitlig i denna fråga?? ASRP eller Buke?? HALLÅ??? Vem är det som sedan kommer att registrera avkomman. ASRP eller Buke?? Ja, just det...

Det är några år sedan jag slutade med ridponny avel och bestämmelserna kan ha ändrat men .....
ASRP registrerar och utfärdar pass åt de ponnyhästar som inte hör hemma i ngn annan rasförening. En shettis utan papper kan således få ett pass från ASPR med okänd härstamning och ras givetvis .... Likaså får en korsning mellan t ex russ och fullblod pass med känd härstamning från ASRP. Det är dock olika färg på pappret i passet beroende på vilka raser som är inblande, om härstamningen är känd, hingsten godkänd osv ...
För att avla fram en svensk ridponny som ska kunna stamboksföras och användas som avelsdjur i framtiden krävs dock mer! Det är då som kraven på ras, avelsgodkännande och fullblodsinslag kommer in. Jag letade men kunde inte hitta kraven som stamboken ställer på ASPRs hemsida dock. Om man har ett russto och man vill avla fram en ridponny som ska kunna anvädas i framtida ridponnyavle måste man kolla upp kraven som stamboken ställer. Förr var det i alla fall så att 1) stoet måste renrasigt och ha fulla papper 2) Hingsten måste vara godkänd för ridponnyavel 3) Avkomman måste ha minst 25% fullblod ( xx / ox /x ). Så skilj på utfärdande av pass och på stamboksförning och kontakta ASRP för att få uppgifter om vilka krav stamboken ställer idag.

Hingstar som ger stamboksberättigade avkommor i ASRP

ANGLOARABISKA FULLBLOD som är i livet alternativt finns på semin 2009:
Carneol x RP 110 (Gotland, Naturlig betäckning).
Shiva du Loup x 772 (fryst semin via SAAF, Skara).

ARABISKA FULLBLOD, godkända för ridponny:
Aydin ox RP 121 (B-premierad, Naturlig betäcklning, Torestorp).
Elcatero ox 913 (AB-premierad, Småland, Naturlig betäckning).

ENGELSKA FULLBLOD som är i livet alternativt finns på semin 2008:
San Quintero xx 999 (Gotland, FAI).
Stravinsky xx 1075 (Står i England men är tillgänlig på FAI).
Roven xx 1146 (AB-premierad, AI, TAI, Flyinge).
Goldmine xx 984 (Avelsvärdesklass AB, Mjölby, Naturlig och FAI).

Green River xx RP 127 (Naturlig betäckning, Köpingsvik).
Eighty Eight Keys xx 821 (A-premierad, Småland, Naturlig betäckning).
Homme d´Honneur xx 1055 (AB-premierad, Naturlig betäckning, Köpingsvik).
Mr Carrera xx 1123 (AB-premierad, Naturlig betäckning, Falköping).

http://www.asrp.se/hingstar/hingstar.html
http://www.asrp.se/hingstar/hingstar2008.html
http://www.angloarab.se/undersidor/hingstar.htm

Kravet på 25% fullblod för stamboksförning togs bort för några år sedan, då den regeln fick en hel del komiska konsekvenser, bland annat hingsten Feno-Me hade endast ca22% fullblod och skulle ej godkännas, och importhingstar som Power Boy och Veronas Gershwin skulle inte ge stamboksberättigad avkomma med tex ett renrasigt welshsto eller ett importsto med väldigt lågt fullblodsinslag! Tack och lov så tittar man numera mer på individen än om en hingst har en viss % fullblod. Med gamla regeln skulle endast förstakorsningar( 50% fullblod(arab,eng,anglo,shagya)) ge stamboksberättigad avkomma med renrasston.

Det låter som ett klokt beslut! :laugh:Jag betäckte själv mitt russto med Vermont vilket gav en jättetrevlig avkomma men med under 25% fullblod! Då kan med andra ord hennes nuvarande ägare stamboksföra henne om de tar föl ngn gång - trevligt!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: Piaff
·
IT & mobiler Mitt bibliotek har gått över till libby och jag fattar verkligen inte var jag ska trycka eller göra inställningar för att kunna ladda...
Svar
0
· Visningar
157
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
910
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka