GD - Bostonfärgad??

FT_ryttare

Trådstartare
Träffade på mmin grandis syster i helgen. o hon var reggad som bostonfärgad...
visste inte ens att d fanns sån färg.
dessa är då svarta med för mycket vitt.
hur funkar d i avel o så vidare...
kan någon informera mej?

Kram

Det enda jag känner till är mantel hund.
Då ligger det svarta som en mantel över huvud, rygg, svans medan t.ex haka, hals, "underrede", ben är vita.
Vet ej om "boston-färgad" är detta men med en utlänsk benämning kanske? För det är ingen färg som finns/är godkänd i sverige.

Som ChristinA sa så finns det inget som heter bostonfärgad här i Sverige. I USA däremot kallas dom antingen för det eller mantle. Men bostonfärgen omnämns i princip enbart vid felfärgade hundar så som fawn boston, blue boston och liknande.

En mantelfärgad hund är en svart hund genetiskt sett, och får alltså användas i aveln. Senast jag kollade i alla fall.

hej!
tack för infon!!
blev lite förvånad med hon är alltså mantelfärgad. och dom hade tagit henne som avelstik så d får bli harlekin hanar då.

Min kille tyckte iaf att d var väldans skoj o leka med syster. Alla andra hundar skyggar när min killepå 11 månader o 53 kg slänger ut en rak höger både här o där o tacklas som värsta hockeybusen!! Men syrran hon gav tillbaka lika hårt....
Tur att syster flyttat till byn , blir många lektimmar d =)

Sara!

Vet inte om jag tycker det är så smart så länge de inte godkänner färgen.Vid kombination av harlekin och mantelfärgade hundar tycker jag det ofta blir väldigt många matelhundar i kullarna...fler än harlekiner tycker jag.Ja åtminstone om jag ska gå efter vad jag sett.

Vet inte om jag tycker det är så smart så länge de inte godkänner färgen.
Men frågan äv väl snarare om den verkligen är registrerad som boston här i sverige?
För är den reggad som mantel så är det ju inget konstigt, den är ju godkänd.
Och det bör ju vara enda alternativet om den är reggad i skk som gd.

Väger din HANE på 11 månader bara 53 kg? :eek:
Min tik på 9 månader vägde 52 sist jag vägde henne, vilket var ett tag sen nu.. Och hon är ganska liten, dock kraftig och med mycket muskler.

hej!
japp han väger bara 53.. vägde honom på klinikens nya stora våg när ja hämtade hem mamma för 2 dagar sen.. mycket praktiskt att få väga honom där =)
men han e himla tunn.. matar o matar men springer mest av sej d.
Han e iofs inte så himla stor men e över 80 iaf..
syrran hans e mycket mindre än honom..kan inte ens väga 45.
den lilla massa som finns på honom e iaf muskler!!

det var mamma som pratade med ägaren till systern och hon hade fattat att hon var reggad som boston.
för hon frågade om hon var reggad som svart.. nä boston sa hon då.
men dom har tagit henne på foder som avelstik...mycket konstigt.
Uppfödaren är ganska känd oxå o har haft många BRA hundar.
mej spelar d iofs ingen roll för min kille är bara sällskapshund/gårdshund.
har lite fel både här o där men är gudomligt snäll.

Sara!

Har du lust att PM'a mig systerns namn, eller kennelnamnet och kullbokstaven så jag får kolla vad hon är reggad som? :)

Har för mig att jag vet vem din uppfödare är, men jag vet inte vilken kull din kommer ifrån..

Sv: GD - Bostonfärgad??

Som dom skrivit tidigare så reggas mantels som svart och FÅR avlas med alla andra grandisfärger! Man har alltid fått avla färger hejvilt men vanligtsvis är ju att man håller sig inom sin egen genre. :)
Mest används manteln på harl och svart såklart.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 556
Senast: vtok
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka