Gåva till grannen

Wille

Trådstartare
Jag har åter hamnat i knipa och har fått be grannen om hjälp. (Skjuts totalt 1,6 mil.) Men vad ger jag henne som tack för hjälpen? Har alltid sån ångest för sånt här. Har inte ens tackat ja till den erbjudna hjälpen än. Vill bara att idiotföretaget som satte mig i knipan, gör det de lovade från början d.v.s. se till att reservdelen jag köpte till min bil faktiskt levereras hem till mig. Väntar på besked om de kan lösa problemet.

Kan inte betala grannen med pengar.
 
Odlar du något du kan ge henne, tex hemodlade tomater eller zucchini eller något liknande? Det hade jag verkligen uppskattat.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Grannen odlar potatis själv.
Växter? Frukt? Sylt?
Vet inte riktigt. Det enda jag har är rotade lavendelsticklingar. Hennes lavendel brukar dö. Det gör inte mina.
Odlar du något du kan ge henne, tex hemodlade tomater eller zucchini eller något liknande? Det hade jag verkligen uppskattat.
Jag har knappt odlat något. Men gyllenbär har jag kanske lite av. Får väl se hur mycket jag kan skrapa ihop av det.
Någonting hembakt?
Känns som mer jobb än jag orkar med.
 
Jag hade blivit väldigt glad för ett par rotade plantor om jag hade haft plats för sånt. Eller bara en fin plockad bukett om det är ett "tack för hjälpen" som är avsikten. Baserat på att för mig är en så pass kort körning inte någon större uppoffring så det räcker med ett faktiskt tack.

Med grannar och vänner ser jag det mest som att "jag hjälper dig idag, du bidrar med något annat en annan gång" men det är ju förstås olika hur man ser på det.
 
Jag har åter hamnat i knipa och har fått be grannen om hjälp. (Skjuts totalt 1,6 mil.) Men vad ger jag henne som tack för hjälpen? Har alltid sån ångest för sånt här. Har inte ens tackat ja till den erbjudna hjälpen än. Vill bara att idiotföretaget som satte mig i knipan, gör det de lovade från början d.v.s. se till att reservdelen jag köpte till min bil faktiskt levereras hem till mig. Väntar på besked om de kan lösa problemet.

Kan inte betala grannen med pengar.
Att skjutsa en granne 1,6 mil någon enstaka gång är inget som jag någonsin skulle kräva något tillbaka för. Mitt tips är att fråga grannen helt enkelt. Vad vill grannen ha? Du kan ju fundera hur mycket som helst på det här, men vill inte grannen ha det så blir det ändå inte bra. Så det bästa är att fråga. Och får du svaret att inget behövs så tänker jag att inget behövs helt enkelt.
 
- Grannen kanske behöver hjälp med något i trädgården?
- Du kanske kan ha en innestående tills hen behöver skjuts?
- Du kanske har verktyg hen behöver som du kan låna ut?
- Extra plantor av något du odlar hemma?
Hon har under alla år vi känt varandra, aldrig behövt hjälp av mig med något.

Det enda jag har är rotade lavendelsticklingar.
Jag hade blivit väldigt glad för ett par rotade plantor om jag hade haft plats för sånt. Eller bara en fin plockad bukett om det är ett "tack för hjälpen" som är avsikten. Baserat på att för mig är en så pass kort körning inte någon större uppoffring så det räcker med ett faktiskt tack.

Med grannar och vänner ser jag det mest som att "jag hjälper dig idag, du bidrar med något annat en annan gång" men det är ju förstås olika hur man ser på det.
Jag har tyvärr inga blommor jag kan plocka.

Jag har aldrig kunnat hjälpa grannen med något. Jag har däremot fått be henne om hjälp många gånger. Det är väldigt ojämnt fördelat. Därför känns det viktigt att betala med något.
Att skjutsa en granne 1,6 mil någon enstaka gång är inget som jag någonsin skulle kräva något tillbaka för. Mitt tips är att fråga grannen helt enkelt. Vad vill grannen ha? Du kan ju fundera hur mycket som helst på det här, men vill inte grannen ha det så blir det ändå inte bra. Så det bästa är att fråga. Och får du svaret att inget behövs så tänker jag att inget behövs helt enkelt.
Jag tror att om grannen kanske svarar "inget" så kommer jag ändå gå med dåligt samvete.

Att baka en kladdkaka kräver inte mycket. Kanske du skulle fixa det?
Jag måste leta efter ett recept. Och jag vet inte om jag har en form som passar. Och har jag det så måste jag läsa receptet och följa det. För mig blir det för mycket.
 
Grannen odlar potatis själv.

Vet inte riktigt. Det enda jag har är rotade lavendelsticklingar. Hennes lavendel brukar dö. Det gör inte mina.

Jag har knappt odlat något. Men gyllenbär har jag kanske lite av. Får väl se hur mycket jag kan skrapa ihop av det.

Känns som mer jobb än jag orkar med.

Jag vågar lova dig att du kan tänka bort ifall grannen skulle uppskatta eller använda den faktiska gåvan. Grannen kommer alldeles oavsett uppskatta gesten att du ger en gåva som tack för hjälpen. Resten spelar mindre roll :)

Jag gjorde min granne en tjänst en gång. Som tack fick jag en flaska cognac. Jätteäckligt om du frågar mig och inget jag tänkte dricka. Men vad spelar det för roll. Jag hade inte förväntat mig någonting alls, för mig var det fullt tillräckligt hur glad grannen blev över att jag hjälpte honom. Men gåvan visade ju bara att grannen uppskattade tjänsten och jag blev glad för det! (och gladast blev min svärfar som senare fick en flaska cognac :p )
 
Senast ändrad:
Hon har under alla år vi känt varandra, aldrig behövt hjälp av mig med något.

Det enda jag har är rotade lavendelsticklingar.

Jag har tyvärr inga blommor jag kan plocka.

Jag har aldrig kunnat hjälpa grannen med något. Jag har däremot fått be henne om hjälp många gånger. Det är väldigt ojämnt fördelat. Därför känns det viktigt att betala med något.

Jag tror att om grannen kanske svarar "inget" så kommer jag ändå gå med dåligt samvete.


Jag måste leta efter ett recept. Och jag vet inte om jag har en form som passar. Och har jag det så måste jag läsa receptet och följa det. För mig blir det för mycket.
Varför skulle du få dåligt samvete? De flesta människor tycker om att hjälpa andra och får dopamin av det = sin egen belöning. Framförallt sånadär småtjänster som inte tar så mycket energi men ändå är till mycket hjälp för andra.
 
Varför skulle du få dåligt samvete? De flesta människor tycker om att hjälpa andra och får dopamin av det = sin egen belöning. Framförallt sånadär småtjänster som inte tar så mycket energi men ändå är till mycket hjälp för andra.
För att jag är en belastning för andra när jag hela tiden måste be om hjälp. Det är jättejobbigt.

Önskar jag slapp vara en sån belastning jämt.
 
Hon har under alla år vi känt varandra, aldrig behövt hjälp av mig med något.

Det enda jag har är rotade lavendelsticklingar.

Jag har tyvärr inga blommor jag kan plocka.

Jag har aldrig kunnat hjälpa grannen med något. Jag har däremot fått be henne om hjälp många gånger. Det är väldigt ojämnt fördelat. Därför känns det viktigt att betala med något.

Jag tror att om grannen kanske svarar "inget" så kommer jag ändå gå med dåligt samvete.


Jag måste leta efter ett recept. Och jag vet inte om jag har en form som passar. Och har jag det så måste jag läsa receptet och följa det. För mig blir det för mycket.

Jag tänker att , som @SiZo skriver, för många är hjälpande rätt självbelönande, och det känns snarast lite besvärande om någon ser det mest transaktionellt.

Om grannen aldrig aktivt behöver hjälp och du inte har ork eller resurser att fixa med något nu, gör det en annan gång istället. När du har bär, gå över med en ask, eller när du har ork att baka en kaka, eller vad som kan passa. Det handlar inte så mycket om att "du gjorde A förut så här får du B", utan om att du kan välja att vårda den relationen när det funkar bättre för dig.
 
Jag tänker att , som @SiZo skriver, för många är hjälpande rätt självbelönande, och det känns snarast lite besvärande om någon ser det mest transaktionellt.

Om grannen aldrig aktivt behöver hjälp och du inte har ork eller resurser att fixa med något nu, gör det en annan gång istället. När du har bär, gå över med en ask, eller när du har ork att baka en kaka, eller vad som kan passa. Det handlar inte så mycket om att "du gjorde A förut så här får du B", utan om att du kan välja att vårda den relationen när det funkar bättre för dig.
Sant förvisso. Gav henne en gång ett syltkok med 3 liter röda vinbär. Klarade inte av att koka sylten själv så hon fick allt.

Andra gånger har jag velat ge henne saker, typ plantor och sånt men hon har envisats med att betala för det trots att jag uttryckligen sagt att hon verkligen inte behöver.

När vi ibland åkt till något ställe tillsammans, så vi delat på resekostnaden.

Tycker sånt här är jättesvårt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 769
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 912
Senast: gul_zebra
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 761
Senast: alazzi
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
6 182
Senast: 360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp