gastrointestinala besvär

S

solomato

vad betyder det??? Hur ser man på hästen om den har dessa "besvär"?

gastrointestinala besvär är en av biverkningarna :confused: av fenylbutazon som min häst just nu äter och därav frågan.

gastrointestinala besvär = magtarmbesvär
Hästar är oerhört känsliga för alla förändringar i sin magtarmkanal och även då läkemedel så man ska alltid vara medveten om risken. Förstoppning, diarré, ev kolik i värsta fall, är väl de vanligaste symtomen.

gastrointestinala besvär är en av biverkningarna av fenylbutazon som min häst just nu äter och därav frågan.

Som redan sagts så är det magtarmstörningar. Det första tecknet som brukar synas vid butta är att hästen får lös avföring. Sen kan även mer eller mindre uttalad ekoliksymptom förekomma, men det absolut vanligaste är att de får lösare avföring eller regelrätt diarre.

Dock är det inte en överdrivet vanlig biverkning vid kortvarigt bruk på häst med en normal mage. Men man vet ju inte förrän man provat om ens häst tillhör den känsliga sorten.

Det du kan göra för att minska risken är att ge magtarmbalans understödjande. Finns att köpa på t ex Granngården, finns flera olika märken.

I övrigt så håll koll på avföringen, och börjar den bli lös så ta kontakt med veterinären. Så nära fri tillgång på stråfoder (hö, hösilage, bete) som det någonsin är möjligt är också bra, så de inte står med tom mage mer än absolut nödvändigt.

Jag kan lugna dig med att jag genom åren avverkat fler buttakurer än jag kan räkna på ett antal olika hästar och inte en enda har reagerat i magen av det. Men som sagt, man vet aldrig hur ens häst kommer reagera innan man provat. Så håll koll. Och ge magtarmbalans och helt fri tillgång eller bete.

Tack för svaret. Problemet är att han inte vill äta av betet sedan kuren startade, kraftfodret och hö äter han dock, men han rasar ändå i vikt. Avföringen ser ut som vanligt. Men han är förändrad i humöret, är loj och ilsk mot andra hästar. :( :(

Tack för svaret. Problemet är att han inte vill äta av betet sedan kuren startade, kraftfodret och hö äter han dock, men han rasar ändå i vikt. Avföringen ser ut som vanligt. Men han är förändrad i humöret, är loj och ilsk mot andra hästar. :( :(

nu har han ätit 1 vecka (av 3v), för akut serös karpit/karpalledsinflammation. :(

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar