Gäspning efter löslongering - positivt?

Riley

Trådstartare
Eller löslongering och löslongering; Jag hade hästen lös på ridbanan och jobbade henne, dels genom att ha henne på en volt (i skritt) och styra tempo, varv osv. genom att "styra" baken på henne, dels genom lite "följa John", och dels genom att arbeta henne på lina och skicka henne genom trånga utrymmen och dylikt.

Jag avslutade efter uppskattningsvis 45 minuter och ställde henne för lite pyssel, och fick då reaktionen att hon gäspade säkert 15-20 gånger på bara ett par minuter. Så som rubriken lyder: Innebär det något positivt, dvs. att hon är avslappnad och nöjd, eller kan det lika gärna betyda att jag körde för hårt med henne? :crazy:

Jag tycker inte att vi gjorde något extraordinärt, utan det var samma övningar som vi alltid tränar, men ändå, man vet ju aldrig och jag är nojig av naturen.

Sv: Gäspning efter löslongering - positivt?

gäspning hos både hund och häst är en sk. överslags beteende, det betyder att hästen försöker processa/ta in något.
kan vara både positivt och negativt, beroende på situation och hur man hanterat situationen.

45 min är rätt länge, det är den enda reflektion jag kan ge utöver det.

En extrem föjd av gäspningar skulle jag nog tolka som att hästen "släppte" något stort/jobbigt.
Men orsaken kan vara svår att avgöra, kanske var hästen väldigt spänd innan träningen och du hjälpte den att släppa det, eller så var träningen för lång och/eller jobbig på annat sätt.

Jag tror inte du behöver nojja om det, om hästen fortfarande villigt kommer till dig och vill vara med dig och göra som du ber den, så gör du rätt. Även om det kanske ibland blir lite jobbigt. Det är inte hela världen.

*KL*

Jag har funderat över samma sak som du fast i ett annat sammanhang, jag har haft flera hästar som efter att jag haft dem ett tag (några månader) börjat gäspa så fort jag tagit in dem i stallet. Alltså inte efter arbete utan efter att jag har tagit in dem från hagen så de har inte utsatts för någon press eller arbete.

Kan det helt enkelt innebära att de trivs inne (borstar och pysslar om mina hästar minutiöst) eller blir de trötta av att gå ute i hagen och "vara hästar", dvs. att hålla utkik efter eventuella faror? Jag har svårt att tro att de känner sig obekväma och stressade i hagen av någon annan anledning, då de har varit väl integrerade i flocken.

I mitt fall tolkar jag alltså inte gäspningarna som något negativt, såvida de inte gäspar för att jag är en särdeles tråkig matte, hästarna har alltid verkat nöjda- men väldigt trötta.:bump:

Hästen kan ha lösgjort sig i muskler kanske släppt en spänning någon stans brukar få samma reaktion när jag behandlar hästar så jag ser det som en possitiv reaktion.

Då väljer jag nog ändå att tolka det positivt, för jag upplevde inte att hon tyckte det var jobbigt alls under själva passet. Fick inte ens några protester vid sändningen, något som i normala fall alltid sker då hon inte är förtjust i trånga utrymmen. Det här var väl - tyvärr - dessutom första gången på ungefär en månad som jag arbetade henne från marken istället för att rida, kommunikationen har blivit lite undanknuffad på grund av brist på ork, tyvärr, och det har märkts vid ridningen.

Fritidsryttare:
Det där har jag också varit med om med min, men av någon anledning bara när jag brukade köra henne, och när hon fått selen på ryggen. Var faktiskt lite kul, för innan man börjat sela var hon ett nervvrak på gången, men så fort jag lagt bröstan om halsen blev hon blick still och lugn.

Just de gäspningarna tolkade jag som något avslappnande och positivt, då det handlade om att hon var spänd på vad som skulle hända (veterinär? hovslagare? åka transport? annat otäckt?), och när hon förstod att hon skulle få komma ut framför vagnen som hon älskade högt, så släppte den stressen. Och jag skulle av din beskrivning absolut inte tolka dina hästars gäspningar som negativa heller. :)

Gäspningar innebär att nån spänning släpper, poletten har trillat ner och hästen är avslappnad och tillfreds. Så ta det som en mkt positiv händelse och sluta noja. :)
Även om man tycker att man har gjort samma övningar som tidigare, kan det ändå ha skett en förändring i hästen. Det kan vara en attityd eller ett motstånd som släppt. Även om hästen genomfört samma övning tidigare, kanske inte själva syftet med meningen gått igenom eller som sagt så kan hästen ha haft en attityd när den utfört den, som inte alltid är så lätt att upptäcka.
Det handlar inte om minutrarna/timmarna man utför ett pass. Så man kan inte säga att 45 min är för mycket när man inte sett det. Det handlar om vad som händer i hästen. Vad man tränar på, vad man får igenom. Jag försöker att inte avsluta en övning tills jag fått igenom den ordentligt. Ibland tar en övning väldigt lång tid och tar mkt kraft från både mig och min häst. Vi står båda och gäspar i slutet av ett sånt pass. :D Ibland får man igenom det man vill snabbt och då kan man gå vidare med andra övningar under samma pass.

Det stämmer inte helt, gäspningen kan dels betyda det du beskriver, men även det jag redovisat, dvs hästen försöker processa/ta in något den upplevt, och då ska man tex. vara noga med att inte störa hästen just då, utan den bör få vara lite ifred för att processa klart.

det är inget negativt det heller, jag vill bara betona att det inte är riktigt så enkelt som ren och skär avslappning, det är viktigt att veta så att man uppfattar beteendet för vad det är, och som sagt, då låter hästen få processa/tänka klart och ta in det den processar.

när gäspningen kommer som en sk. överslagshandling, kan det vara i respons till att hästen eller hunden faktiskt fått en negativ tillsägelse rent av.

Stämmer bra det där att den bearbetar något när den gäspar, missade skriva det konkret i mitt inlägg men det är jag medveten om.
Få stressade, upprörda hästar gäspar, utan jag ser det främst i samband med att hästen lugnar ner sig, sänker huvudet, halvblundar innan den gäspar, därför skrev jag att det innebär avslappning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka