L

Linn_89

Jag måste bara höra runt i detta avlånga land om det är någonting som har varit med om något liknande?

Min sköthäst hade gaskolik igår, han har alltid haft känslig mage till och från i flera år. Nästan varje vår blossar det upp - antagligen för att det blir varmare och smälter fram en massa bakterier och liknande. Han har mycket gaser och väldigt ont ibland men oftast helt ok. Veterinärerna står som frågetecken.

För ett par veckor sedan sa en veterinär att det var mask - så nu är han avmaskad med ett starkt avmaskningsmedel. Inget kraftfoder till en början, sedan lusern och havrefri pellets. ökad dos succesivt under lång period. Blev lite bättre..

Har provat med Cheval, proviva och fil men han vägrar äta något utav det. Jäst är även provat - funkade inte så bra. Olja ger inte så stor skillnad alls.

Nu ska han få typ ngn ny bakterieflora under några dagar. hmm..
Vad tror ni? Träckprov är på analys..
 
Sv: Gaskolik?

Jag kan bara tala från egna erfarenheter. Min Kokopelli har haft tendenser till gaskolik och är en väldigt pruttig herre. Han blir etter värre om han får betfor det är som rena krut- och turbobränslet. Han blir då också irriterad vid borstning och jag anar att det är magknip som han så att säga skyller på mig och borsten för ofta var det ett himla pruttande vid ridningen sen. Men gissa om det tog tid innan jag fattade varför han var så stökig emellanåt.

Hästen blev inte bara lugnare när jag tog bort betfor utan också mindre gasig. Fast nu verkar ju inte du ge betfor.... men det lönar sig nog att experimentera lite med fodret.

Idag får han lite vetekli, svart havre (som ska ha en annan energisammansättning än gul havre) , jäst och mineraler fast ändå förhållandevis lite kraftfoder och mycket hö.

Linförkaka ska ju vara bra för magen men jag vet inte hur det är mot gaser?

Jag tror också att det är viktigt att hästen är ute MYCKET för att säga nästan jämt!
För jag lider själv av lite gasig mage och vet själv hur det blir efter en dag i soffan och för mycket fika? ...aj aj aj :crazy: . Det enda som hjälper är en promenad.

RÖRELSE tror jag alltså är JÄTTEVIKTIGT!

Vänligen Kokopelli Mana
 
Sv: Gaskolik?

Det där med betforen stämmer verkigen! Den rök snabbt för ett par å sen!

Vi har under vintern bytt från Krafts sport och groov, till ett finskt foder "Racing Prix", ett mycket bra foder som verkade fungera super. Men nu har vi bytt till "racing progress" som är havrefritt samt uppblött lusernpellets på morgonen.

Han står ute från 8-20, men det hade nog varit bättre med en större hage. Han får iaf röra på sig ordentligt varje dag (nån vilodag då och då).
 
Sv: Gaskolik?

Vi får hoppas att det rättar till sig nu då och att det är övergående.

Väderomslag påverkar ju människor så varför inte hästar? Våren är ju en lite nervig tid med mycket förändringar i luften.

Vänligen Kokopelli
 
Sv: Gaskolik?

Det är inte så att det står fruktträd i hagen så att gamla halvruttna frukter kommer fram när det töar och din pålle mumsar i sig dessa?
Jag sålde en ponny för några år sedan som aldrig haft några kolikproblem. Hos den nya ägaren fick hon under hösten /vintern den ena gaskoliken efter den andra och ingen förstod varför ... kolikerna upphörde efter några månader tills nästa senhöst/vinter då den nya ägaren förstod att ponnyn mumsade i sig mängder med nedfallna päron som frusit under natten! Nu är päronträdet nedhugget och ponnyn kolikfri!
 
Sv: Gaskolik?

Bandmask orsakar 22% av alla gaskolikfall så kanske veterinären har rätt. Ta ett blodprov för bandmask för säkerhets skull.
 
Sv: Gaskolik?

Jag har en häst som - tyvärr! - brukar få gaskolik ganska ofta (kanske en gång varannan-var tredje månad). Jag har aldrig blivit riktigt klok på varför, eftersom det kommer vid helt olika tillfällen. För det mesta brukar det släppa efter en långpromenad, som tur är. Men några gånger har jag måst ringa efter vet. som har gett kramplösande.

Hästen får mycket grovfoder (både hö och silage) men inte speciellt mycket kraftfoder. Hon är ute minst 10 timmar varje dag i en stor hage tillsammans med kompis.
Jag har precis gjort träckprov, och hon hade ingen mask (= 0 i provet).

Nu tar jag det inte så allvarligt längre när hon får magknip (de första gånger blev man ju helt panikslagen!) eftersom jag kan se på hennes symtom och uppförande att det inte är så farligt. Men risken med sådana här återkommande kolikanfall kan ju annars vara att den gången det verkligen är allvarligt, så reagerar man kanske inte i tid.

Det som irriterar mig mest är att jag ännu inte har lyckats bli klok på vad det är som utlöser dessa återkommande anfall!
 
Sv: Gaskolik?

Jag har också en häst som tyvärr drabbas av gaskolik anfall ibland.
Jag har prövat det mesta men det som hjälpt henne är Pronutrin. Jag köper det av veterinären.Jag har märkt att hon blir mindre gasig.Förrut var hon ofta lite uppsvälld och väldigt "fisig". Du kan ju fråga din veterinär om det skulle vara värt att prova. Naturligtvis är den övriga skötseln viktigt som rörelse, foder , avmaskning osv men om inget hjälper trots det så kan man ju prova. Hoppas du hittar en lösning för din häst , det är hemskt jobbigt att ha det sådär.
 
Sv: Gaskolik?

Även jag har haft många gaskolikfall. Som någon nämnde tidigare så lönade det sig för mig att experimentera med fodret. Min gamle tål inte lucern. Han fick gaskolik så många gånger att han började flema så fort han kände smaken. Han visste vad som komma skulle. Betfor har jag inte haft problem med men kan visst tänka mig. Min store kille fick gaskolik av Krafft (oblött pellets, även lucernen var från början oblött). Den gamle mannen får i dagsläget betfor och havre (eller kornkross). Vågar helt enkelt inte något annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 612
Senast: Madick
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 201
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp