S

snofflan

Jag undrar om det är någon här som fått åka akut till djursjukhus med sin häst pga kolik och där fått diagnosen gaskolik med eventuellt lägesförflyttning av tarmen??

Vill veta:

* hur länge gick hästen med koliksymtom innan beslut fattades att köra den till djursjukhus?
* hur illa däran var hästen när den anlände till djursjukhuset?
* vad gjordes med hästen? Vilken behandling?
* var operation nödvändigt eller löste det sig av sig själv med eventuell behandling?
* vid operation, hur gick det sen? Komplikationer under och efter operation och eventuell igångsättning efter konvalescens?
* hur var utgångsläget? Blev hästen bra eller det slutade med avlivning?
* kom man fram till orsaken till gaskoliken?
* om hästen blev bra, vad gjordes för att förebygga nya anfall? Foder, motion etc.

Anledningen till att jag undrar är att jag i natt fick åka akut in med min unghäst som fick diagnosen mycket gaser och lindrig förstoppning. Hon hade väldigt jobbiga anfall och mådde mycket dåligt. Efter att ha pratat med veterinär i dag fick jag reda på följande: hästen visar ingen större smärta men har trots detta ganska mycket gaser kvar i tarmen. Hon fick inte kramplösande förrän efter middag (senaste gången var vid 1-1.30 i natt). Detta för att få tarmarna att slappna av så att gaserna förhoppningsvis ska försvinna och tarmen (som dom tror kan ha flyttats en aning pga gaserna) ska lägga sig tillrätta av sig själv. Fortfarande finns dock risken att det går åt andra hållet och en buköppning blir då aktuell. Hon står under observation och om inget dåligt händer kommer jag inte att prata med veterinären förrän i morgon bitti.

Detta är något av det jobbigaste som finns att gå igenom och för mig är det min andra häst som det drabbar. Min förra häst hade oturen att drabbas av sammanväxningar av tarmarna efter operation och efter konvalescensen så gick det inte längre och hon fick till slut avlivas. Därför har jag nu hamnat i en ond cirkel och kan inte ens tänka tanken att det faktiskt kan gå bra också. Så nu vill jag höra av andra som varit i samma situation, om hur det gick i era fall.

Snälla, hjälp mig att tänka i alla fall LITE positivt i en stund som denna!!! :cry:

Sv: Gaskolik

Jag hade en pass häst i trav stall som fick gas kolik.Det är x antal år sen så jag kommer inte ihåg så mycket mer än att hon hade smärtor till och från i 1 dag .andra dagen var det mycket värre så hon åkte in med ambulans.
Hon stod där några dagar men slapp operation.Och hade inga återfall heller.
Ville bara berätta att för min " passis :love: " gick allt bra .Så lycko kramar att det det går bra med din häst också. :smirk:

Åååhhh, tack för svaret!! Sitter här med rödgråtna ögon och vet inte var jag ska ta vägen. Kan inte äta, kan inte sova osv. Sitter hela tiden på helspänn i fall telefonen ringer. För om dom ringer så är det för att meddela att det går åt fel håll :( . Hoppas verkligen att det går lika bra för min häst som med den du skrev om. Min var också lite sjuk dagen innan men inte så att man tyckte att det behövdes veterinärvård. Var bara lite hängig. Dagen efter (igår) var det sämre och jag tillkallade veterinär, som gav henne kramplösande men trodde inte att det var någon större fara och tyckte att vi kunde avvakta till morgondagen (idag). Senare på kvällen eskalerade allt och vi var ju tvugna att lasta och köra....

Hej!

För ett år sen ungefär fick min häst kolik. De trodde att det var gaskolik. Vi tog ut distriksveterinären direkt när vi såg att hon var sjuk och hno fick kramplösande och lugnande och slangades med olja. Hon blev lite bättre. Sen blev hon dock sämre och vi ringde vetten igen som sa åt oss att åka till Strömsholm.

Väl där var hon hyfsat pigg, men fick vara kvar över natten. Sen ringde de mitt i natten och då var hon riktigt dålig, svarade inte på något och de var ett snabbt beslut på operation/avlivning som gällde. Vi kom fram till att de skulle öppna henne och se om de kunde göra något. Det visade sig att tarmen hängt upp sig på njurmjältligamentet. Det gick att "laga" och hon klarade operationen.

Sen var hon dock riktigt hängig, hjärtat visade sig vara svagt och hon fick bukhinneinflammation, men klarade sig. Efter 13 dagar fick hon komma hem. Allt gick sen framåt, men sen fick hon bråck på sitt sår och behövdes opereras igen och då bestämde jag mig för att låta henne somna.

Jag vet inte riktigt vad koliken berodde på, men jag tror att det var för att hon åt upp halmen som hon hade i boxen. Hon var en hungrig dam.

Hur har det gått med din häst? Jag håller alla tummar jag har!

/ Maris

Hej!

Jag tror mig ha läst någon tråd om din hästs fall här någonstans. Tyckte att jag kände igen allt det där med tarmupphängningen och det svaga hjärtat. Vad tråkigt att det slutade som det gjorde :( . Vet inte om din häst var gammal eller ung men min är 2,5 år och jag hoppas verkligen att det gör på sig att hon är så ung. Att hennes hjärta och andra inre organ är starka menar jag. Man får ju i alla fall hoppas på det. Jag hoppas verkligen att detta ska lösa sig utan operation, dels pga alla risker och även med tanke på vad det kostar. För mig finns inget annat alternativ än operation. Fastän jag inte har några pengar så skulle jag aldrig klara av att leva med mig själv utan att ha gjort precis ALLT. Så om det blir aktuellt med buköppning så får jag snällt gå till banken och be om ett lån :crazy: . Visst, skulle det vara så att veterinären råder till avlivning framför op (av olika orsaker) så följer jag ju givetvis dennes råd. Min häst ska absolut inte behöva lida. Hon är ju mitt ALLT!! :love:

Visst kan det gå bra!! Vi har ett levande bevis på detta hemma!! :bump:

Buköppnad tre gånger, med cirka 3 år mellan varje öppning, ena öppningan skedde två veckor efter att hon hade fått ett föl....

Fått efter öppningarna ett x antal upphägningar, som har gjot att hon har fått vara på djursjukhuset och medicinerat ner tarmen (då det inte går att operera hon fler gågner), som TUR VÄL så finns det en ny operation, som räddade livet på våran häst, operationen hindrar tarmen från att hägna sig i mjält njur bandet.

Till den fösta buköppningen komm vi in sent och hästen var mkt, mkt dålig! Men hon överlevde, de andra gångerna så kopplade vi i tid var det var för fel på hästen, så hon slapp opererars akut så att säga.

Men sista gången, en månad innan den planerade operationen som skulle rädda hennes liv, så blev hon väldigt, väldigt dålig. Och vi planerade att avliva hon dagen efter...
Dagen efter var hon pigg och kry :crazy:
Anledningen till att hon inte blev avlivad när hon var så dålig, var att veterinärerna trodde de kunde rädda henne, och då betalar försäkringsbolaget inte ut ett öre. Och om man säger som så, vi har redan slängt ut en jäkla massa pengar på denna hästen, då en operation tar väldigt mkt pengar från försäkringen...
Så vi sattsade på att hon kunde överlev..

Vi har haft samma veterinär nästan alla gångerna, och våran pålle har hunnit bli en kändis inne på djursjukhuset, samt skötarnas favorti.
Enligt veterinärerna dock, så borde hästen varit död för länge sedan, men icke sa nicke, denna hästen har en enorm innre vilja.

Kan tilläga att hästen är nu 15 år, och gjorde sin 3 buköppning som 14 åring...
Hästen är nu fullt frisk och har varit ute och tävlat både hoppning och ft, och ska betäckas till våren igen!

Jag önskar dig och din häst all lycka, och hoppas att allt slutar väl!!

Tänkte tilläga att tarmupphäggning kan vara lurit, då hästen inte behöver visa så mkt smärta. Kan tilläga att när våran hsät skulle få sin "njur-mjält operation" så såg de att tarmen hängde, och veterinärerna blev väldigt paffa, för hästen visade inte det minsta tecken på smärta, och de kunde inte känna att tarmen hängde...!

Vi har dock åkt in med våran häst så fort hon har fått kolik som inte har släppt efter 3 timmar! Om det så bara är lite kolik hon har, och alla gågnerna har hon haft tarmupphägning!

Så snälla alla, om eran häst får kolik, så vänta inte för länge, har ni en klinik i närheten, kör då hellre dit. Det är bättre att vara på säkra sidan och åka in en gång för mkt. För det kan hänga på liv och död.
En tarmupphägning kan inte en veterinär fixa ute i ens stall, utan hästen måste vara på en klinik.

Tack för dina svar!! Skönt att höra att din häst nu mår bra. Hoppas inte på att min häst har någon sådan upphängning då tre operationer kanske är lite i grövsta laget för mig att klara av ekonomiskt :crazy:. Fast den nya metoden du pratar om kanske gör så att det räcker med bara en operation, eller?

Hoppas innerligt att hon slipper öppnas, att det löser sig ändå och att det aldrig, aldrig mer kommer tillbaka.

Var det i Helsingborg du var och i så fall vilken veterinär/er hade du (veterinärernas namn kan du ju pm:a mig eftersom det kanske inte är så lämpligt att lägga ut dom här :smirk: ).

Den nya operationen hindrar tarmen från att kunna hänga sig över mjält och njurband. Och den operationen är en titthålsoperation!
Tack vare den operationen så hindrar det tarmen från att kunna hänga sig igen, i all fall där.

Japp, det var i Hbg Pm:ar om namnen

Hej! Hur har det gått med din häst?
Jag har inget bra att berätta..
Men min häst fick somna in väldigt snabbt eftersom att hon fick enorma smärtor av gaskolik och kunde knappt stå på benen.
Jag tyckte det var bäst att hon fick somna in och springa frisk bland de andra hästarna i hästhimmlen.

hur gick det för din pålla?
MIn häst ahde gaskolik igår men kändes bättre igår och även idag så jag håller alal tmamr och tår här hemma nu..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 088
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 988
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka