Rosen

Trådstartare
Hur farligt är gaskolik? Kan gaserna ställa till med skador i tarmen? Hur länga kan ett anfall vara?

Av gaskolik får hästen våldsamma smärtor och kastar sig ofta handlöst omkull så att den snabbt får skrubbsår på utskjutande kroppsdelar. Gaskolik är alltid allvarlig då det alltid föreligger risk att magsäcken eller den kärlskadade tarmen brister. Oftast beror gaskoliken på att blodproppar från de sk krösrotskärlen lossnar och passerar ut i tarmpaketets mindre pulsådror. Detta medför att tarmrörelserna upphör och det blir en abnorm gasbildning. De ursprungliga blodpropparna i krösrotskärlen är orsakade av blodmaskarnas larver.

Gaskolik kan uppstå av skämt foder men oftast är det att blodproppar från de sk krösrotskärlen kommer loss och passerar ut i tarmpaketets mindre pulsådror. Detta medför att tarmrörelserna upphör och det blir en abnorm gasbildning. Som jag skrev tidigare så är dessa blodproppar i krösrotskärlen orsakade av blodmaskarnas larver.
Eftersom du inte har haft någon sådan kolik på din häst så har du förmodligen bra foder och inga problem med parasiter :). Hoppas att du slipper det för det är verkligen inget kul. Min häst hade, när hon blev opererad, både gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. Bara för att den förra ägaren inte skött avmaskningen som han skulle. När jag avmaskade henne första gången så, praktiskt taget, kröp skiten iväg av sig själv... :(

Hu vad hemskt! :crazy:

Jag är helt klart tacksam för att ha sluppit magproblemen än så länge, har fått min beskärda del av dålig häst iaf (men det har kommit i form av diverse hältor istället...) :smirk:

Nämnde gaskolik för en kompis i stallet i går och hon sa att hennes förra häst hade fått det och veterinären hade då sagt att hästar kunde få det av att äta för mycket blött gräs. Hon påstod därför att alla hästar måste äta minst 1 kg hö om dagen även under sommarbetet för att undvika detta. Kan det stämma? Min häst har aldrig haft tillgång till hö under sommarbetet, hade han haft det hade han ändå inte ätit det :confused:

Har faktiskt ingen aning om det där med höet. Har aldrig hört talas om det förr. Veterinärer har ju en viss förmåga att säga olika saker om saker och ting. :smirk: Det vet jag bara nu när min häst har drabbats av ett massuppvak av blodmask. Ringde då och kollade med olika veterinärer om hur jag skulle gå till väga osv. och näst intill alla gav olika råd. I boken "Håll hästen frisk" står det i alla fall att den vanligaste orsaken till gaskolik är just det här med blodpropparna från krösrotskärlen som i sin tur är orsakade av blodmaskens larver. Men vad vet jag...det kanske har forskats ytterligare i det.
Om man tänker logiskt så är ju hästar gräsätare, gjorda att äta typ bara gräs så man tycker ju inte att det skulle vara några problem. Själv hade jag min åring på bete hela förra sommaren, utan hö, och hon verkade inte må dåligt av det. Då skulle ju nästan alla hästar i vårt land lida av gaskolik om man tänker efter. För det är ju inte många som fodrar med hö under betestiden, så till vida att inte betet är för klent. Och precis som du säger så äter hästarna ju inte höet när det finns färskt gräs att tillgå. :)
Själv tror jag i alla fall inte att det har med för mycket blött gräs att göra, men det är ju bara vad jag tror... :D

Nej. En häst är en häst. Den är utvecklad av naturen under hundratusentals år för att äta gräs. Om vi här i norr inte hade så hårda vintrar, så skulle hästarna kunna beta året om. Hö är bara ett sätt att konservera gräs. Om det vore livsviktigt med hö för hästarna, så skulle de ha lärt sig torka hö själva. För lite vatten ger en större risk för gaskolik, inte för mycket vatten.

Ungefär så tänkte jag också. Tyckte att det lät väldigt märkligt det där med höet... :)

Tack för svaren pivoine och Snofflan! :bow:

Tyckte allt att det lät rätt så konstigt men eftersom min kunskap är lite bristfällig på området så tänkte jag att det var bäst att fråga. :D

Liknande trådar

Hästvård Någon som har varit med om att hästen får skador/permanenta fel efter själva penicillin chocken är över Inte att det skadat sig...
Svar
1
· Visningar
437
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar