Gaskolik fy tusan :(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare plommomgurkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 204
P

plommomgurkan

I går fick min kille gaskolik fy tusan vad jag mått dåligt:cry:
Var i stallet från 10 till 22 helt slut....han fick kramplösande å det verkade hjälpa så idag mådde han mycket bättre.
Vet. hörde oxå ett blåsljud på vänster sida men det hördes inte nåt idag. :D Vet. sa oxå att hästar som mitt fullblod som är lite nervöst lagd å så kan lätt få magsår. Köpte honom som ett tyskt halvblod men vi har kommit fram till att det nog mer fullblod i honom.(stam okänd)

Är det någon som vet lr haft ett fullblod med magsår, min tål förmodligen inte betfor så det är därför han fått knutor på rygg å ben.

Sv: Gaskolik fy tusan :(

Usch jag lider med dig min häst höll på att dö ifrån mig i kolik för 4 år sedan, jag var i stallet två hela dagar och var 3dje timme i två nätter.. snacka om att vara helt färdig för att inte tala om utom sig av oro....

Min häst hade ett lättare fall av gaskolik på juldan. han är en väldigt stressad herre, så börjar fundera på om det rör sig om magen. Tyckte han var ngt lugnare när han åt alger. Ska prova med foderjäst nu och se om det gör någon skillnad. Ska ju vara bra för mage och nervsystem.:smirk:

Ja foderjäst kanske hade varit nåt... skippar iallafall betforen nu efter två dar börjar knutorna redan minska. Han mår prima nu så jag kan ju lugna ner mig nu:D
Glömde säga att här ner i södra sv. är det jättevanligt med kolik nu sa vet. Han hade haft typ 10 fall sen nyår. Han sa att det berodde på vädret först kallt sen milt å leriga hagar.

Senast ändrad av en moderator:

usch vad hemskt:/ o här mår jaf dåligt av att min häst var pytte svullen i ena senan...men vad skönt att han mår bättre:) minns när förra hästen hade nån liknande kolik:'( men även det slutade bra!

I går fick min kille gaskolik fy tusan vad jag mått dåligt:cry:
Var i stallet från 10 till 22 helt slut....han fick kramplösande å det verkade hjälpa så idag mådde han mycket bättre.
Vet. hörde oxå ett blåsljud på vänster sida men det hördes inte nåt idag. :D Vet. sa oxå att hästar som mitt fullblod som är lite nervöst lagd å så kan lätt få magsår. Köpte honom som ett tyskt halvblod men vi har kommit fram till att det nog mer fullblod i honom.(stam okänd)

Är det någon som vet lr haft ett fullblod med magsår, min tål förmodligen inte betfor så det är därför han fått knutor på rygg å ben.

Jag vet hur jobbigt det är. Stackare :crazy:
Försök få Probimin till hästen.
Öka grovfodergivan till max, så det blir fri tillgång, fast sakta sakta. Obs!
Rent hö. Inte silage.
Inget betfor.
Endast mineraler och sådant, såmagen får vila.
Isfritt vatten fri tillgång.
Inga morötter eller annat som kan störa en överkänslig mage.
Ge psylliumfrö, för att få ut all ev lera, sand och jord, bark eller gammalt gräs de kan få i sig.
Man kan prova mash från dynavena, ett specialfoder för känsliga magar.
Prova att ge Magnesium, för att lugna nerverna på hästen, så den tuggar ordentligt,och inte kastar i sig maten. Det brukar ta ett par veckor innan det ger effekt, men kan vara oerhört skönt för en nervig häst.
Kollat tänderna?
Träckprovad?
ok, det var lite allmänna tips i kvällningen bara.
Finns miljoner fler saker att säga.
Det är bra att röntga magen för att se om det finns något fel där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka