Sv: GASER i magen?
Okej, tack för era svar!
Det är en nordsvensk bruks på 22år (dock väldigt fräsch) som har ganska känslig mage. Har haft rejäla förstoppningar två ggr och brukar lätt bli lös i magen också.
häromdagen ville hon inte riktigt äta (DÅ är nåt verkligen fel!!) och sparkade sig ett par ggr mot magen... Jag ringde genast vet. som kom ut efter bara en halvtimme. Ingen förstoppning denna gång MEN det kom ut rejäla pruttar när vet. udnersökte ändan på henne! Plus att hon (hästen
) pruttade några ggr efter det också.
Sen piggande hon till. (Hon fick visserligen kramplösande precis innan)
iaf, hon har vart bra sen dess.
Mögligt foder? nej, det är jag ganska säker på att det INTE är. Ska kolla upp det extra noga!
Inte heller felaktig foderstat eller för mycket kraftfoder. Jag har analyserat hö och en uträknad foderstat. Hon får 8-9kg hö plus lite halm, 100gram betfor, 200gram linfrökaka (bra för magen), 200gram b-jäst (bra för magen), 100gram soja, mineraler och 15ml Protexin (sån där mag o tarm-balans med bakterier) dagligen.
Motion?Ja, hon rids 4-5 ggr/vecka och är i god kondition.
Däremot funderar jag på om det kan vara SOJAN hon är känslig för. Vad tror ni??
Jag ökade på den (successivt givetvis) innan hon blev dålig eftersom jag behöver ge henne ganska mycket proteintillskott pga dåligt hö (16 i proteinvärde).
Hon skulle behöva få 500gram av sojan, hade jag räknat ut, och jag var uppe i nästan 400gram när hon blev dålig i tisdags. Hon hade varit lite hängig dagarna innan också, stallägaren sade att hon sett henne gå ifrån sitt hö innan det var uppätet...
DET är absolut inget hon normalt skulle göra! Hon är väldigt matglad och dammsuger varenda strå av hö tills det inte finns mer, lämnar aldrig en enda tugga.
Därför har jag minskat på sojan till bara 100gram nu, vågar inte chansa. det kan ju mycket väl vart DET som gjorde att hon blev dålig/gasig!
Jag har räknat ut att jag istället kan öka b-jästen (som är väldigt proteinrikt också) till minst 400gr och linfrökakan till 300gram (också proteinrikt) och bara ge 100gram soja. Så jag ska göra det istället!
Synd bara för den 30kg-säcken soja som aldrig kommer att gå åt innan sommaren... (har ju kort bäst-före-datum)