gaser i magen, mamma är förtvivlad! hjälp!!

S

strösslet

hejsan min son på 3veckor har så fruktansvärt med gaser i magen han riktigt pressar ned dem och de gör tydligen fasansfullt ont, jag har provat semp droppar (tror ja de heter) men de värkar inte funka, nu springer pappa omkring med honom för att lugna honom, försökte mata på honom ifall det var därför han skrek så illa, men de kommer upp efter en stund, jag tror det just är gaserna har har problem med, när han väl får ut dem så sprakar de bra, men mellan dem så skriker han o man riktigt ser hur ont och hur ledsen han blir, jag blir helt förtvivlad, inget jag gör funkar, gunga,sjunga, mysa,tutte,napp m.m m.m
åhh jag vill inte att mitt barn ska ha ont

vad ska ja göra?? är de normalt, jag fråga bvc sist till svar fick ja "nyfödda barn brukar ha problem med magen till nån månad gammal" men ska de värkligen ha så häääär ont ???? :(

har varit såhär ett par kvällar nu, och det är framförallt på kvällarna de blir såhär..
jag har kollat mjölkersättningen att vi blandat rätt mängd m.m (väldigt noga med det, kan han vara "allergisk" ?
, och jag har inte ätit något elakt (pumpar och ger ersättning emellan)

finns det någon annan lika ersättning fast för allergiker ? om de nu skulle vara något
har semper 1 mjölkersättning tror ja de heter...

snälla någon har någon nå tips och råd på vad jag kan göra för min lilla skatt, vill verkligen inte att han ska lida :(

kram från en orolig nybliven mor (som inte vet ett skvatt om de här)

Sv: gaser i magen, mamma är förtvivlad! hjälp!!

Sempers magdroppar fungerar inte på alla, du kan prova Minifom från apoteket.
Magdropparna innehåller "snälla bakterier" som kan hjälpa magen att komma iform.
Minifomet bryter ner de stora gasbubblorna i mage/tarm till små bubblor som passerar fortare och utan att göra så ont. Ges i samband med varje måltid och bör ge resultat efter några dagar.
Många ger både och!

Minifom hjälpte vår grabb enormt, han "gick" på det 1½ månad kanske men nu har magen blivit mycket bättre!

Det finns "mjölkfri" mjölk oxå, vet inte om den bara finns på apoteket dock. Du kanske kan prova att bara amma och då utesluta all mjölk/mjölkprotein från din kost?

minifom ska du ge mot gaser. finns på apotket.

min svägerskas dotter är troligen mjölkallergiker och det började med gaser och spyor.

hon provade ALLT men inget funkade.

så fick hon rådet att prova nutramigen på apoteken, en mjöklfri ersättning. då vart det mycket bättre.

Det enda som hjälpte mot magont va fänkålste. där finns det delade åsikter. men hjälper inget annat kan det vara värt att testa.

men köp minifom och prova först

När vi gav Ella Sempers ersättning så blev hon också väldigt gasig, men hon fiser och rapar som en hel karl så hon fick inte alls så ont som din bebis verkar få.

Nu äter hon bara Hipp Ekologisk ersättning och bröstmjölk och har inga problem med magen, har haft något knip då hon inte fått rapa ordentligt.

Kanske kan vara värt att prova någon annan ersättning om det inte går över, visserligen är Hipp dyrare än Semper och NAN men det kanske kvittar för er också ?

Har du provat magmassage? I kombo med minifom kan det fungera riktigt bra, det gjorde det på våran stora grabb iallafall, han hade jätteont ett tag.

Massagen gjorde jag flera gånger per dag, oftast direkt på morgonen vid blöjbytet, en eller flera gånger på dagen, och så avslutades dagen med massage med. Han älskar fortfarande att få lite massage på magen, trots att magbesvären försvann fort.

Beskrivning:
http://www.babyvarlden.se/templates/Article____77645.aspx

Våran grabb verkade tycka att det lindrade att bli buren med benen högt uppdragna med, som de blir i en bärsjal. De värsta stunderna gick vi i korridoren här hemma, med lillen i sjal och så fick man klappa i rumpan på honom

Jag antar du redan provat "huskurerna"?
Att rapa ordentligt efter maten varje gång
Att "hjälpa till" när han spjärnar/spänner sig genom att böja benen på bebis och liksom trycka hans knän lätt mot lilla magen (liggande på rygg). (Det brukar braka riktigt ordentligt då)

det kvitter helt hur mycket det kostar, jag vill inte att mitt hjärta ska ha ont, nu tystnar han bara om pappa går och skumpar lite, stackarn jag blir helt förkrossad när han skriker i smärta :(

jag ammar inte eftersom inte min son vill ta bröstet alls, han blir bara förbannad, jag pumpar, men får bara ut 50 per gång (på båda brösten) jag har försökt pumpa ofta för att få mer men det lixom vill inte, till saken hör nog åxå med att ja har hafft gallstensanfall, och äter inte speciellt mycket "mat" är livrädd att få ett anfall till :(

ja magmassage har ja provat, gör det ca 2-3 ggr om dagen, kanske inte räcker får göra mer!

åhh jag går i tusen bitar :( han kan inte sova och är tok trött och bara pressar och skriker, går riktigt upp i falsett :(

måtte de gå över snart!

kan de vara bajs som "fastnar" han är alltid lös i magen aldrig nå hård, men kan bäbisar få förstoppning även fast när de bajsar är "lösa" ?

de pruttar ibland, men de värkar göra såååå ont :(

giv mig styrka (sorry att ja klagar, men de skär i hjärtat på mig)

Det är inte att klaga, självklart är du förtvivlad.

Min dotter hade också jätte ont i magen första tiden, hon reagerade på mjölkprotein, och eftersom jag ammade så var det bara till att sluta med alla mjölkprodukter.

För oss fungerade semper dropparna jätte bra, men prova du att ge miniform.
Tror inte att det är förstoppning om det är löst.
Magmassage låter ju också bra.

Hoppas att er liten blir bra snart och slipper sina smärtor.

hejsan! jag ska kolla Gripe water sen när ja får tid, åkte in på akuten inatt IGEN (har en annan tråd om gallstensanfall).
liten sov inte ordentligt från 21-05 :( stackarn... efter mycket om och men så gjorde han ifrån sig när vi kom hem vid 04.30 (farmor va barnvakt) mata honom så va han relativt nöjd och somna tillslut med pappa.
ska kolla upp de där Gripe Water iaf, inte just nu ja har fortfarande lite ont och ska gå o lägga mig (bäst att passa på när mormor är här)

kram alla!

Usch det är inte kul när dom får sånna där attacker, Elias har haft två men har lösts ganska snabbt.

Läste om det där med att hålla emot benen när dom spänner sig så man hjälper till - måste jag prova vid nästa magknip! Han är ganska skonad från dessa som tur är.

Trådkapning
Nån som vet om det hjälper att röra sig samtidigt som man ammar/matar - så maten fördelar sig bra? Läste om det att det kan hjälpa.. Typ smågunga bebisen samtidigt alt. gå och mata.

Liknande trådar

Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 923
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Relationer Använder mitt anonyma nick. Ursäkta för väldigt rörigt och långt inlägg. Jag är tillsammans med en kille sedan 6 månader tillbaka. Vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 781
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Har fått akut ont i magen, eller snarare ner vid äggstocken på vänster sida. Tror dock inte att det är den som gör ont, men vad finns...
2
Svar
20
· Visningar
9 401
Senast: CillaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar