Gäsene ost, går inte att hyvla

Själv köper jag Norrmejeriers ostar - då är det norrländsk mjölk t o m! Annars är ett tips att Herrgård, Grevé och Prästost är registrerade varumärken som bara får framställas på svensk mjölk så dem kan du alltid välja oavsett tillverkare och vara säker på att det är svensk mjölk.

Det är så tråkigt bara att ingen av dem är någon riktig favorit till vardags, jag köper ju alla andra av Norrmejeriers produkter. Edamer och hushållsost går det mest av som vardagsost hos oss och de har de ju inte.

Ostskärare med tråd. Perfekt till mjuka ostar.

Pb3DmfK.jpg

Senast ändrad:
Till Gäsene använder jag som någon sagt, plasosthyvel. Tycker den ger bäst skivor, lite tjockare, dvs mer hållbara och lättare att skiva.
Sedan är kallare ost mycket bättre att skiva.

Tja, det finns flera ostar av hushållskaraktär, som är närproducerade. Men vad som är "nära" varierar ju med var man bor.

Här har vi ett annat exempel: http://www.boxholmsost.se/foretaget/tillverkning.php?lmId=7

Men detta mejeri gör ju närproducerade ostar för den som bor i norra Småland, eller södra halvan av Östergötland ungefär.

Boxholms gräddost är också svårhyvlad, och blir lätt mjuk och smulig...

Det är så tråkigt bara att ingen av dem är någon riktig favorit till vardags, jag köper ju alla andra av Norrmejeriers produkter. Edamer och hushållsost går det mest av som vardagsost hos oss och de har de ju inte.

Håller med om att Norrmejeriers ostar är tråkiga, det är egentligen bara VB som får mig att gå i gång.
När det gäller Edamer kan jag tipsa om Arlas familjefavoriter gjorda i Östersund, den är i alla fall gjord på jämtländsk mjölk ( jag har mailat och frågat). Visst det är inte väster- eller norrbottniskt men nära nog för en god edamer.

Håller med om att Norrmejeriers ostar är tråkiga, det är egentligen bara VB som får mig att gå i gång.
När det gäller Edamer kan jag tipsa om Arlas familjefavoriter gjorda i Östersund, den är i alla fall gjord på jämtländsk mjölk ( jag har mailat och frågat). Visst det är inte väster- eller norrbottniskt men nära nog för en god edamer.
Tack, då ska jag söka efter den!

Jag köper Gäsene hushållsost eftersom jag inte vill köpa ost av dansk/tysk mjölk. Osten är god men det är helt hopplöst att hyvla den! Den är för mjuk och seg, det blir inte en enda skiva utan bara små skrynkliga bitar som fastnar i ostyveln och det tar lång tid att få ost till en macka. Mackan ser givetvis hemsk ut. Osten har väl alltid varit åt det mjukare hållet men tidigare gick det iaf att använda osthyvel. Jag har två olika och ingen av dem funkar på Gäsene osten (funkar utmärkt på andra ostar).

Finns det speciella osthyvlar för mjuk ost? Eller andra märken som använder svensk mjölk? Är trött på att varje macka är ett tidkrävande och frustrerande projekt. :down:
Köp en i svart. Eller skriv till dom så skickar dom en.

hos mej är det precis tvärtom. deras plasthyvel funkar inte och inte heller den där andra mjukosthyveln. vanliga skarpa funkar bäst

Jag AVSKYR såna ostar som bara blir ett himla smulkladd och skivorna blir ett enda skrynkel.
Lösning: Smöra lite på undersidan av osthyveln. Bättre glid = bättre skivor. :up:

Tänker att det är typ samma lösning som @Hyacinth skriver om, däremot är smörtaktiken kompatibel med disk :D

Min partners knep är att inte diska osthyveln. Kan man leva med det är den oerhört mycket mer lättanvänd när den är använd en gång.

(Vi har givetvis flera osthyvlar. Och den diskas givetvis rätt ofta ändå.)
Så gör vi med och förvarar hyveln i kylen tillsammans m osten.

Jag köper Gäsene hushållsost eftersom jag inte vill köpa ost av dansk/tysk mjölk. Osten är god men det är helt hopplöst att hyvla den! Den är för mjuk och seg, det blir inte en enda skiva utan bara små skrynkliga bitar som fastnar i ostyveln och det tar lång tid att få ost till en macka. Mackan ser givetvis hemsk ut. Osten har väl alltid varit åt det mjukare hållet men tidigare gick det iaf att använda osthyvel. Jag har två olika och ingen av dem funkar på Gäsene osten (funkar utmärkt på andra ostar).

Finns det speciella osthyvlar för mjuk ost? Eller andra märken som använder svensk mjölk? Är trött på att varje macka är ett tidkrävande och frustrerande projekt. :down:

Konstigt jag har en gäsene hushållsost i kylen och hade inget problem med att hyvla den i gårkväll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka