gårdsnamn

Sv: gårdsnamn

Ja.

Du bestämmer detta i stort sett själv.

Efter att ha flyttat en gång och därmed bytt "efternamn" på uppfödningarna så döper jag dem nu efter företagsnamnet som kan flytta med till olika ställen.

Men jag då :bump:

Vår gård heter ju Rosenlund och det finns ju redan iof har de inte reggat det...
Funderar på hur jag ska göra det lär ju inte bli nån storuppfödning det har ju insett :D ska nöja mig med denna lilla snutta och den som förhoppningsvis tillverkas på Hallagården just nu.
Så känns det just nu iallafall och då kanska mina kan heta samma som dem för jag ska ju ha dem kvar...men framtiden råder man ju inte över iochförsig.Det är lite varannan dag just nu vad hon ska heta i efternamn....

Velpottan Åsa

Du får nog heta Rosenlund II, det stod skrivet i Islandshästen om det för ett tag sedan.
Om det kom in registreringar på samma orts/gårdsnamn så skulle den andra få tillägget II och den första får automatiskt I.

Om du reggar först får du kanske hetta Rosenlund I?! Med tanke på att de andra inte reggat sig ännu? Vet inte utan bara spekulerar.

Fast det är inte sån bra idé, ett liknande fall har varit uppe i etiska nämnden inom SIF tidigare, då var det en kvinna som reggat ett namn som används av ett annat företag som är icke reggat å eftersom detta företag var ganska känt så bedömde de att det skulle uppstå missförstånd.Mitt råd skulle nog vara att tänka om lite i namnet, om det finns ngt annat namn man kan tänka sig.Jag tror att FannyN vinner mer på att tänka ut ett namn som inte liknar det andra så mkt, så att det inte blir några missförstånd, det är större chans att man får mer kunder oxå kan jag tänka mej. :)

I det fallet du hänrör, var det en konflikt om namnet redan tidigare och den var något större än "bara" namnet, vill jag minnas.

Just det med 1 och 2 bakom namnet har ju faktiskt vedertagits på senare tid. Jag skulle dock tro att du blir 2, med tanke på att den andra gården redan har ett antal avkommor med namnet i stambok. Detta kan nog styrelsen avgöra om de får in din ansökan. Mera finns att läsa på www.icelandichorse.se under avel --> gårdsnamn

Jag vet ju iofs bara vad som stod i "islandshästen" å har igen aning om vad de parterna hade för ev personliga problem.Man kan ju sätta en 2a efter men vad jag menade var att det ändå kan vara lätt att förväxla, att man skulle vinna mer kunder på att ha ett namn som inte är alltför likt ett annat.

Att ett unikt namn är bättre är jag den första att hålla med om. En fin avel och ett bra varumärke som gör denna och verksamheten känd kan vara värt mycket.

em76, för att återgå till ursprungsfrågan så finns det lite olika variationer. Vet t ex en svenskägd häst som heter frá Holtsmuli eftersom hästen är kvar på Island och född på gården. Alltså födelseplats. Födelseplats (gården för detta) torde väl också Ia och Denni använt för sina avkommor, det finns ju "från Gategården", "från Hocksbo" och numer "från Lindnäs" - hästar som alla är ur deras avel.

Dessutom finns t ex "från Wahlberg" som ju är ägarens efternamn i det fallet :) Och hingsten Freydir från Jex, vet jag inte, kommer Jex från smeknamnet "Jexie"? I första fallet alltså ägare/ uppfödare. Just detta beror väl i så fall på mera eller mindre "passande" efternamn hos människorna ...

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Får fölet gårdsnamn efter ägare, uppfödare eller födelseplats?

Gäller det er själva? Hur har du då gjort med fölen du fått??

Mina heter från Balderum, där jag bor (än så länge). Funderar om jag ska behålla det eller inte.....

Fölen har gårdsnamnet Smedstorpet som är gården de är födda på. Vår fastighet heter Eksätra och ligger 500 m från Smedstorpet.
Jag tänkte på hur det blir om vi lånar ut Svala.

Om jag lånade ut mitt sto, skulle det ju bli de som lånar stoet - deras föl. Då måste de ju få sätta till sitt eget namn efter fölet. Så tycker jag.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det första fölet efter superhästen San Moteur är fött. Då blir det känslosamt för uppfödaren och ägaren. – Det är smått overkligt, säger...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Har islandshäst som ogillar insekter till graden av att han får panik. Men han vägrar flugtäcke 🤪 Vi blandar ihop en spray av...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka