Gårdsnamn/stuteri namn

Splittan

Trådstartare
Vad ska man göra för att regga ett gårdsnamn, hur går det till, kostnad m.m. Eller det finns någon med en bra länk.

Dett samma för stuteri namn, och vad är igentligen den stora skillnaden mellan gårdsmanm samt stuteri namn?

Vi har nämligen äntligen kommit på ett pasande namn, och jag tvivlar på att någon annan har det, så då vill man ju se till så att man hinner ta det innan någon annan kommer på det namnet.
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Jag har för mig att SH har information på sin hemsida om stuterinamn...? *tänka* Eller så var det på SPAF's (ponnyavelsförbundet) hemsida jag läste det. Men sök med Google eller nåt efter info! Det SKA finnas, jag vet att jag har läst det.

Kan man byta gårdsnamn på en gård som redan har ett registrerat namn? Nån som vet?
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Var inne på SPAF's hemsida nu och hittade ett registreringsformulär för stuterinamn. Men det gällde tydligen bara ponnystuterier. (Tycker det borde gälla häst också, det finns ju stuterier som har både och?) Det kostade i alla fall 1000:- att registrera ett namn.
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Om inte reglerna har ändrats sen vi registrerade stuterinamn så måste man vara uppfödare till 5 hästar innan man kan bli godkänd. Sedan tror jag att namnet måste vara infört i Ridsport två gånger för att folk ev ska kunna protestera.
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Precis, man måste ha minst 5 uppfödningar för att kunna registrera sitt tänka namn. I samband med det så skickas väl automatiskt en notis in i Ridsport så att folk ges möjlighet att protestera?

Läste här på Buke att man kan ge sitt första föl ett "stuterinamn" (det är ju inte det, eftersom det inte är registrerat ännu då) ´men inte de 4 nästkommande. Däremot när stuterinamnet är färdigregistrerat så kan man skicka in passen för de 4 som inte har stuterinamnet, och då få det ditpräntat. Men det måste ju vara jättesvårt om man inte har kvar hästarna?
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Gisburne skrev:
Precis, man måste ha minst 5 uppfödningar för att kunna registrera sitt tänka namn. I samband med det så skickas väl automatiskt en notis in i Ridsport så att folk ges möjlighet att protestera?

Läste här på Buke att man kan ge sitt första föl ett "stuterinamn" (det är ju inte det, eftersom det inte är registrerat ännu då) ´men inte de 4 nästkommande. Däremot när stuterinamnet är färdigregistrerat så kan man skicka in passen för de 4 som inte har stuterinamnet, och då få det ditpräntat. Men det måste ju vara jättesvårt om man inte har kvar hästarna?
Om man får mer än 1 föl om året så är det inte så svårt. Jag köpte tillbaka mina 2 första avkommor och la dit prefixet då sen har jag fått en kull med 4 föl om året så då är det inte så svårt att lägga till prefixet.:banana: Ska tilläggas att om man ska ha prefix inom SPAF så är det 5 ponnyavkommor som räknas.
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Än så länge har vi bara fött upp två st hästar, men det blir fler i framtiden, så då får väl stuterinamnet vänta tills dess.

Men gårdsnamnet då? Ingen som vet nått??

Får leta vidare under tiden...
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Det är hemligt än så länge, men jag lär säga det när vi får det fixat som gårdsnamn...
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Kollade på lantmäteriets sida, blev inte mkt klokare. Men man kan även ha populärnamn och vad jag uppfattade det som så komm inte det med på adressen så att säga, men om man har gårdsnamn så gör det.

Först fick jag uppfattningen om att man kunder regga direckt på deras hemsida, sedan visade det sig att man behövde ett program som heter BALK, som jag inte fattade var man fick tag i det någon stanns (tyckte det var en jobbig och rörig hemsida för övrigt).
Troligen får man då om man inte har något program ringa in till lantmäteriet, men jag vil ha lite mer under fötteran först.

Här kanske tittar in någon som kan lite mer *förhoppningsfull*
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Stog det nåt om att byta gårdsnamn från ett till ett annat?
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Men det är väll olika regler för ponny och häst!
Dessutom tror jag inte det där med 5 uppfödningar gäller äns för ponny längre:)
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Vicken tur! :) Men jag som max kommer föda upp ett ponnyföl om året, OM jag ens köper ett sto (beror på vad som finns till salu), jag har liksom inget vidare intresse av att kalla det för stuteri ändå.
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Jag kan inte tänka mig att Du kan "byta" namn på en redan befintlig gård. Däremot har Du ju all frihet i världen (nåja..åtminstone nästan..:)) att bedriva Din verksamhet under en självvald firma. Denna behöver Du heller inte registrera för att kunna använda eftersom inarbetning av densamma också ger skydd. För att snabba upp och utöka skyddet kan Du registrera firman och/eller skydda den som varumärke. Ta kontakt med PRV så får Du mycket hjälp ...

Vi föder upp halvblod och jag har inte kunnat hitta några krav för att kalla sig för stuteri, men vi kan heller då inte registrera något sådant. Där skiljer sig bestämmelserna från ponny väsentligt. Vi får heller inte ge våra uppfödningar något prefix eftersom detta inte tillåts. Vad som återstår är att hästarnas namn kan åtföljas av ett suffix som dock inte får vara ett gårdsnamn eller på annat sätt särskilja näringsidkaren. Då återstår något som idag är vanligt och det är att kombinera hästnamnet med en eller två versaler.
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Pisan skrev:
Jag kan inte tänka mig att Du kan "byta" namn på en redan befintlig gård. Däremot har Du ju all frihet i världen (nåja..åtminstone nästan..:)) att bedriva Din verksamhet under en självvald firma. Denna behöver Du heller inte registrera för att kunna använda eftersom inarbetning av densamma också ger skydd. För att snabba upp och utöka skyddet kan Du registrera firman och/eller skydda den som varumärke. Ta kontakt med PRV så får Du mycket hjälp ...

Vi föder upp halvblod och jag har inte kunnat hitta några krav för att kalla sig för stuteri, men vi kan heller då inte registrera något sådant. Där skiljer sig bestämmelserna från ponny väsentligt. Vi får heller inte ge våra uppfödningar något prefix eftersom detta inte tillåts. Vad som återstår är att hästarnas namn kan åtföljas av ett suffix som dock inte får vara ett gårdsnamn eller på annat sätt särskilja näringsidkaren. Då återstår något som idag är vanligt och det är att kombinera hästnamnet med en eller två versaler.
Det ska gå att byta namn...hyrde ett förra året som hade bytt och ingen av de äldre begrep vad man pratade om när jag sa det nya namnet...men när jag nämde det gamla fattade alla;)... Det ska visst bytas via posten på nåt sätt...kostar en del gör det ju... Själva fastighetsbeteckningen var densamma som tidigare men adress och gårdsnamnet var bytt.
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

Varför byta gårdsnamn?
Visserligen, om gården heter Hältemåla kanske det inte är så lämpligt att använda det i ett hästnamn. Men gårdars namn har ofta en djupt kulturhistoriskt rotad betydelse, och det är synd att ta bort. Och man kan väl alltid använda sitt företagsnamn, både i hästnamn och adressen...
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

*KL*

intressant tråd! :idea:

vi har fått ett föl nu i år, som kommer heta Hyltans Adora.
vi är inte på något sätt reggade än, som gård.
andledningen till "Hyltans" är stället vi bor på,
samt att jag tror vår gård kommer få nåt sånt namn..
i alla fall ska det vara vårt "gårdsnamn" på hästarna som föds upp..

är det tillåtet? :confused:
(fick lite funderingar på det ni skrev)
 
Sv: Gårdsnamn/stuteri namn

(knapplån)
'har en fråga bara om inte trådskaparen misstycker!?

Jag har ett företag som innehåller avel och försäljning av hästar. Skulle jag kunna döpa mina hästar till namnet på företaget om sen namnet på hästen??(hoppas ni förstod)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 834
Senast: MML
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
70 659
Senast: Jeps
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 004
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 920
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Dräktig dygn 43

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp