Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vår och höst byter jag vanligen. Äger inga julgardiner, tycker det räcker med adventsstjärnor och julpynt över jul.
Hqr tunnare och lättare gardiner över sommaren och tjockare och mörkare vintertid. Vi har gamla okopplade fönster så det blir lite kallras, då är det skönt med tjockare gardiner. Tycker det gör mycket för trevnad och känslan i rummen också. Köper nya när andan faller på.
Med tanke på hur dammiga gardinerna blir på ett halvår är det rätt bra att ta ner och tvätta dem. Fastnar en del hund och katthår i dem också.
Hur andra gör struntar jag i Smaken är som baken som bekant och det viktigaste är att man trivs i sitt hem. Är det för dammigt kommer jag hålla mig borta däremot eftersom jag kan få astmaanfall där det är för dammigt, det är väl det enda jag har åsikter om.
Fönster kan vara väldigt vackra utan gardiner också, särskilt stora gamla fönster där själva fönstren får komma fram, eller riktigt små som snarast drunknar och försvinner med gardiner. Har funderat på att bara ha rullgardinerna sommartid i vårt sovrum, men fönstren behöver renoveras först för att det ska vara snyggt Fönstren vi har ut mot gården vill jag ha gardiner i även som insynsskydd.
Ibland saknar jag kunskap som jag kanske borde ha lärt mig hemifrån. Ibland är det sådan kunskap man liksom inte riktigt kan fråga om utan att det är pinsamt och ibland är det helt enkelt sånna enkla saker som gardinbyte.
Hur ofta byter/tvättar ni era gardiner?
När åker julgardiner upp?
Det är egentligen inga svåra frågor, som gör att jag ligger sömnlös på nätterna, nej, men det är ändå något jag funderar över liksom. Vad är normalt och hur ofta är normalt och hur sällan kan jag göra det utan att folk lyfter på ögonbrynen åt mig?
Vi har inga gardiner. Satte upp träpersienner i stället och när de är uppe så ser det ut som om man har en gardinkappa ungefär. Sen kan man vid behov hissa upp eller ner, beroende på hur långa kappor man vill ha. Eller så hissar man ner dem helt, så slipper man insyn.
Man behöver absolut inte byta gardiner..... min mamma var en sådan som bytte gardiner lite då och då, och kunde säga "i det där huset har de inte bytt gardiner på 10 år". Jag anser att bryr man sig om vilka andra som inte byter gardiner på 10 år etc så har man helt enkelt för lite att göra.
Haha, även jag struntar ibland i gardiner. Julgardinerna åkte upp i lägenheten. Då köpte jag gardiner till alla tre fönster nu har vi gardiner i sovrummet (för mörkläggning), sambons kontor (återigen mörkläggning) och i vardagsrummet för att det ska få en känsla av att det är färdigt. Tösens rum, köket och gästrummet är gardinfritt. Vi flyttade in i april och anser att vi är ganska hemma härAha, dukar, sånna har jag inte många av- bara till jul, avskyr dukar och mattor också. Det är samma här, ibland märks det inte att jag ens är släkt med min mor Hon har gardiner i alla fönster och anser att man SKA ha det, att det ser ut som om man ska flytta om man inte har det. Jag är gärna utan gardiner likväl som med och det har stört henne i flera år. Nu har hon slutat bry sig.
Vet du om det finns några "regler" för kappor och längder? Det finns ju såna där vett och ettikett regler om allt ibland!
Men det du, det är SKÖNT att jag inte är ensam om det där med gardiner!
Ibland saknar jag kunskap som jag kanske borde ha lärt mig hemifrån.
you're my galJag ser så många konstiga ord och fraser i den här tråden... "byta gardin", "julgardiner" och "sy"
Det känns jätteförvirrande, jag förstår inte vad det betyder?
Hehe.
jag har inte ens gardiner. Jag har krukväxter och de smyckar fönstren tillräckligt. Måste man ha gardiner??
I nuvarande hus har jag dessutom så pyttesmå fönster att det inte ens märks att det inte finns gardiner.
Tidigare har jag haft några sådana jag gillat och tagit ner och tvättat eller bytt när det blivit sunkigt/dammigt.
(och ja, även denna gång skrev jag kukväxter innan jag såg och rättade. suck )
Öööh,va?Hur ofta byter/tvättar ni era gardiner?
Ööööh, va?När åker julgardiner upp?