Gardasil eller inte Gardasil?

Sv: Gardasil eller inte Gardasil?

Min dotter är något år för gammal för att bli erbjuden Gardasil via allmänna vaccinationsprogrammet.
Jag har sett till att hon ändå har blivit vaccinerad, innan hon fyllde 15.
Det var två sprutor med någon månads mellanrum. Behöver inte upprepas.

Cilla, läkare

Jag gick med i en vaccinstudie med Gardasil för något år sedan, var strax över 20 år då, och har inte fått några biverkningar förutom lite ömhet i armen dagen efter sprutan. Är fortfarande på kontroller hos barnmorska/gynekolog och tar cellprover för vaccinstudiens skull flera år efter första sprutan. (Faktiskt väldigt bra att öva att gå till gynekologen. Är inte alls lika orolig idag som var var första gången:D.) Hälften av oss i studien fick Gardasil och hälften av oss fick Gardasil + tillsatts som förhoppningsvis ska skydda mot några fler varianter av viruset.

Jag har inga planer på att ha oskyddat sex med någon okänd men valde ändå att vaccinera mig och ångrar mig inte.

Menar du att du tycker att det är bättre att låta bli att grundvaccinera med motiveringen att "man kanske inte har råd att fylla på vaccinet senare"?
Jag har förvisso inte läst biverkningslistan, men jag kan inte se någon anledning att stå över ett vaccin som är testat och godkänt...

Nja, det är väl allt sammantaget med de biverkningar som faktiskt finns. Risken måste ju öka för att få biverkningar om man måste ta den flera gånger än om man bara tar den en gång. Sedan känns det ju sådär med att den måste tas om eftersom det inte var något som pratades om när det var aktuellt för min dotter utan det var något jag läste mig till själv. När jag frågade distriktsköterskan som skulle vaccinerat henne så var det inget hon kunde svara på överhuvudtaget och hon hade inte själv läst på om ev. biverkningar heller. Det kändes iallafall då som att det var alldeles för dålig information utan allt var bara glada kvinnor på reklamblad typ och allt var så himla bra och käckt. Jag vill veta allt innan jag ger mina barn en medicin eller spruta. Jag har själv fått medfödda skador tack vare att folk inte brydde sig om att läsa på ordentligt. Jag själv fick medicin när jag var gravid som kunde ge fosterskador så då är jag glad att jag läste på själv så att jag inte tog medicinen. Kan jag undvika att mina barn får men av sådant som jag har beslutat så gör jag det. Sedan kan man ju aldrig veta. Jag tog ju beslutet efter vad jag visste då och det kan ju mycket väl visa sig vara fel det också.

Jag tänker att det inte ingår i mångas tänkesätt att de måste skydda sig mot könssjukdomar.

Jag vet tyvärr alldeles för många tjejer och killar som har oskyddat sex även med okända personer, eftersom tjejen äter p-piller.

Det finns en anledning till att könssjukdomar ökar i landet istället för att minska. Man är väääldigt naiv ifall man tror att ens dotter aldrig kommer att ha oskyddat sex.

Jag hade gett min dotter sprutan. Det finns motargument till alla vacciner, men i slutändan är det för allas bästa att vaccineras.

Ja det räcker tom med att läsa här på forumet (ÄU) för att få ett humm om hur många tänker kring att skydda sig..

Nu är min lilla dotter bara 9 månader, men när det väl är dags så ska hon självklart få det här vaccinet. Jag är för vaccin i alla fomer höll jag på att skriva. Biverkningar är jag givetvis orolig för, men oron överväger känslan av att det är så mycket bättre för alla om flera vaccinerade sig. Det som oroar mig nu är TBC, jag skulle vilja att den också ingick i barnhälsovårdens program, precis som den gjorde för oss som är födda på 70-talet.

Det pratades om att införa Tbc-vaccinet vet jag, men det har väl inte kommit längre än så.

Min dotter är vaccinerad mot tbc.

Min dotter på 15 år har blivit vaxinerad. Några av mina vänner har en 20 årig dotter som blev sjuk för 1,5 år sedan och har kämpat sig igenom hela prosessen och dottern är jusst nu symtomfri , jag får en stor klump i magen när jag tänker på vad hela familjen har fått utstå och som man med vaxination kanske skulle ha klarat sig undan.
Har även en nära släkting som är homeopat som inte har vaxinerat sina barn som har pratat mycket om biverkningar, har i och för sig inte pratat med henne om detta vaxin men ska göra det, jag har vaxinerat min dotter mot allt och läst med bävan om de som fått biverkan

Betalade ni det själva, hur många sprutor är det
Jag är inte Calazirya, så jag vet inte om de betalade. Men i Göteborg kostar det ca 330:-/spruta för barn att TBC-vaccineras. Man behöver 2 st grundsprutor, året efter får man en spruta till. Därefter är det 3 år tills nästa spruta och från och med den är det 5 år mellan varje spruta.

År 1: 2 st sprutor
År 2: 1 st spruta
År 5: 1 st spruta
År 10: 1 st spruta
År 15: 1 st spruta
År 20: 1 st spruta
År 25: 1 st spruta
osv osv

Ursäkta, återinföra!

Kattennizze:

Nej vi betalade inte själv. Man ger en bcg-vaccinspruta när barnet är minst 6 månader.

Det ger ett 80%-igt skydd. Jag tar hellre ett 80%-igt skydd än inget skydd alls. Och det är bara mot livmodershalscancer den är 80%. Mot kondylom är det 99.9%.

Nej den ger ett 80%-igt skydd mot högst en handfull av de 35 (eller så) virus som kan orsaka livmoderhalscancer. Alltså inte livmoderhalscancer självt. För mig räcker inte det för att jag ska tycka det är värt risken med vaccination.

Sedan tänker jag att återigen är det bara tjejernas ansvar att skydda sig. Suck. :crazy: Men just den biten har inget att göra med mitt nejsägande.

Sedan tänker jag att återigen är det bara tjejernas ansvar att skydda sig. Suck. :crazy:
Fast det förstår jag. Man gör en insats där den hjälper mest, då tar man de som drabbas.

Både du och jag har ju varit sexuellt aktiva med icke-svenska killar. ;) Finns det bara pengar till ett visst antal vaccineringar hade jag också satsat på att vaccinera flickorna, framför pojkarna, även om jag som förälder till en son hade sett till så att han också vaccinerades. Det finns ingenting som säger att flickorna bara är sexuellt aktiva med killar som fått vaccinationerna.

Ta detta rätt nu, men din dotter hade jag absolut vaccinerat - jag jobbar under Gothia Cup! Jag är helt säker på att man hade kunnat förstöra hela Gothia Cup på 3 dagar. Alla lagen hade varit utslagna. Ta första Gothia-discot, släng in 2-3 st riktigt snygga tjejer med körtelfeber. När de har hånglat med ett par killar, som i sin tur hånglar med ett par tjejer var så är spridningen uppe i flera hundra på bara några led. ;)

Senast ändrad:

Jag har inte ens tänkt så långt som att killarna också går att vaccinera, men självklart måste det också gå! Får bli att vaccinera sonen också då när ekonomin är bättre.

Jag har inte ens tänkt så långt som att killarna också går att vaccinera, men självklart måste det också gå! Får bli att vaccinera sonen också då när ekonomin är bättre.
Med tanke på att vaccinet också tar tonsilit-cancer så torde det vara bra för killar också att få.....ifall de skulle dras åt det hållet.

Ta detta rätt nu, men din dotter hade jag absolut vaccinerat - jag jobbar under Gothia Cup! Jag är helt säker på att man hade kunnat förstöra hela Gothia Cup på 3 dagar. Alla lagen hade varit utslagna. Ta första Gothia-discot, släng in 2-3 st riktigt snygga tjejer med körtelfeber. När de har hånglat med ett par killar, som i sin tur hånglar med ett par tjejer var så är spridningen uppe i flera hundra på bara några led. ;)

Jag tar det rätt. :D

En av de största anledningarna till att vår klubb inte åker till Gothia. Alldeles för stort och urspårat idag. Dessutom är klubben ju en elitklubb så på en sådan "svår" cup med tufft motstånd blir det inget disco utan vi åker för att spela fotboll. Tjejerna var dödströtta nu på Future Cup i höstas och ville bara vila på hotellet så fort de kunde mellan matcherna. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka