Gardasil eller inte Gardasil?

Pia

Trådstartare
Vår dotter erbjuds nu gardasil via skolhälsovården, men jag och maken har jättesvårt att komma fram till ett beslut hur vi vill göra.
Å ena sidan vill vi givetvis inte att hon ska få livmoderhalscancer eller kondylom. Å andra sidan är vi osäkra på om vaccinet verkligen är ofarligt.
Försöker man hitta info på nätet är det ju bara starka motståndare som skriver att det är förfärligt livsfarligt, eller så är det den andra sidan som hävdar att det är helt och hållet ofarligt.:crazy:
Är enda sättet att få dom här sjukdomarna genom oskyddat sex? Isåfall känns ju inte vaccinet lika nödvändigt för skydda sig måste hon ju ändå mot så mycket annat.
Hur tänker ni?

Sv: Gardasil eller inte Gardasil?

Jag ville inte att min dotter skulle få vaccinationen när det var aktuellt. Jag anser att vaccinet inte är tillräckligt testat för att ge redan. Dessutom läste jag på något ställe att vaccinationen måste göras om ganska ofta, jag minns tyvärr inte om det var var tredje eller vart femte år för att ge fullgod effekt och är den det berör verkligen beredd att betala för det själv sedan? Landstinget kanske bjuder på den första sprutan nu och sedan får de betala en tusing eller två för de efterkommande? Nej, jag ville inte att hon skulle få något som inte är bättre testat än det vaccinet. Det blir ju som att våra barn blir testpersoner utan att veta om det.
Jag hoppas att min dotter har vett att skydda sig ändå med kondom och då är ju risken för att smittas liten.
Å andra sidan har jag haft svåra cellförändringar själv och blivit opererad för det och jag vill ju absolut inte att min dotter ska behöva den oron och allt annat det innebär.
Det är svårt det där :crazy:

Ja, visst är det svårt.
Jag lutar mer och mer åt att hon inte ska vaccineras. Dessvärre har hennes pappa ingen egentlig åsikt, vilket gör det hela ännu svårare för mig.

Är enda sättet att få dom här sjukdomarna genom oskyddat sex? Isåfall känns ju inte vaccinet lika nödvändigt för skydda sig måste hon ju ändå mot så mycket annat.
Hur tänker ni?
Jag tänker att det inte ingår i mångas tänkesätt att de måste skydda sig mot könssjukdomar.

Jag vet tyvärr alldeles för många tjejer och killar som har oskyddat sex även med okända personer, eftersom tjejen äter p-piller.

Det finns en anledning till att könssjukdomar ökar i landet istället för att minska. Man är väääldigt naiv ifall man tror att ens dotter aldrig kommer att ha oskyddat sex.

Jag hade gett min dotter sprutan. Det finns motargument till alla vacciner, men i slutändan är det för allas bästa att vaccineras.

Jag funderar själv på att vaccinera mig då det visat sig ge ett visst skydd även för vuxna så jag hade sett till att tösen fått sprutan.

KL

Fast det finns ju virus som enbart ger cellförändringar hos kvinnor och inte några andra symtom. Eftersom jag antar att de flesta någon gång lever i en relation där man inte skyddar sig med kondom, så är vaccinet det enda skyddet mot sådant virus.

Jag skulle absolut låta henne vaccinera sig! Man kan bli smittad av viruset även om man skyddar sig och det är otroligt många som blir smittade (även om alla så klart inte utvecklar cancer, men jag antar att kondylom inte är det roligaste man kan drabbas av heller). Det finns ju liksom en anledning till att alla kvinnor erbjuds cellprovtagning. Eftersom en nära släkting till mig nyligen dog av cancer som troligen började som just livmoderhalscancer har jag och mina systrar vaccinerat oss i vuxen ålder, trots att vi redan kan ha blivit smittade. Det vaccinet vi tog (tror det var just Gardasil) skyddar inte bara mot kondylom och viruset som kan orsaka cancer, utan mot 9 andra virus också (har jag för mig). Ingen av oss fick några som helst biverkningar.

Personligen tycker jag att det är fantastiskt att man numera kan vaccinera sig mot vissa cancertyper :)

Dessutom läste jag på något ställe att vaccinationen måste göras om ganska ofta, jag minns tyvärr inte om det var var tredje eller vart femte år för att ge fullgod effekt och är den det berör verkligen beredd att betala för det själv sedan? Landstinget kanske bjuder på den första sprutan nu och sedan får de betala en tusing eller två för de efterkommande?

Nu var det några år sedan jag vaccinerade mig, men har för mig att det var två sprutor man fick ta med kort mellanrum, sedan skyddar det i många år. Ett par tusenlappar tycker jag personligen är rätt lite pengar i det sammanhanget :)

Jo men frågan var ju just hur många år det ger skydd? Det var ju just det jag läste att det blev väldigt dyrt om man skulle hålla skyddet så maxat som möjligt. Att det är ungefär som med hästinfluensan att den bör tas en gång i halvåret för att ge maximalt skydd men de flesta ger ändå bara en gång per år. Gardasil bör alltså ges oftare för att ge maxat skydd än vad som görs. Eftersom jag inte minns källan så kan det ju lika gärna vara bs men jag minns att jag blev ganska fundersam. Jag menar, det är ju en sak att ta två sprutor a tusen kronor styck en gång än att ta en spruta varannat år a två tusen kronor styck. Visst liv kan inte värderas i pengar men ändå. Det är ju inte alltid man har några tusen över heller och då blir ju vaccinationen bortkastad om man inte har råd vid ett tillfälle.
Sedan tycker jag att det är otäckt med de biverkningar som det har visat sig ge. Dödsfall av ett vaccin tycker jag är tillräckligt för att jag inte vill ge mitt barn det vaccinet när det faktiskt finns kontroller som gör att man kan upptäcka förändringar i tid.

Menar du att du tycker att det är bättre att låta bli att grundvaccinera med motiveringen att "man kanske inte har råd att fylla på vaccinet senare"?
Jag har förvisso inte läst biverkningslistan, men jag kan inte se någon anledning att stå över ett vaccin som är testat och godkänt...

Jag hade vaccinerat henne.
Är bara 19 år själv, och har vaccinerat mig för några år sedan. Upplevde inga biverkningar alls och det känns bra att ha det gjort.

Och som Ramona skrev så är du väldigt naiv om du tror att din dotter aldrig kommer att ha oskyddat sex. ;)

Delvis KL
Min dotter är 12 och ska snart få sin 3:e spruta genom skolan - det blir den 3:e på knappt ett år. Givetvis helt gratis. Några biverkningar har hon inte känt.

Jag är inte så glad i "alla" vacciner, tog t.ex. inte svininfluensaspruta till henne - och hon fick influensan men väldigt lindrigt. Detta vaccinet vill jag att hon får.

Hon och jag har även vaccinerat oss mot fästingsjukan, eftersom vi bor i ett riskområde.

Det är relativt nytt, de kvinnor man följt längst har fått vaccinationer med endast ett av de olika virusen, det var så man började för att testa säkerhet osv. Dessa har i alla fall fortfarande bra immunsvar efter 8 år. Det färdiga vaccinet fick de första för 5 år sedan och dessa har idag lika bra svar som nyvaccinerade. Givetvis ska dessa följas ytterligare år, men man kan redan nu säga att man inte kommer att behöva vaccinera om med endast ett par års mellanrum. Sedan är det i de flesta fall i de yngre åren som man har den typen av riskbeteende som leder till smitta.

Man kan ha många orsaker till att man är skeptisk till vaccination i allmänhet och nya vaccin i synnerhet, men just tidsfaktorn känns klart överdriven i dina argument i det här fallet.

Jag blev vaccinerad för 7 år sedan (då det inte bekostades av staten) och fick inga biverkningar. Håller med många som skrivit att det är naivt att tro att dottern aldrig kommer ha oskyddat sex. Även i en fast monogam relation kan du få de virus som ger upphov till cellförändringar (dvs inte bara kondylom) som det vaccineras mot, om din partner någon gång haft oskyddat sex med en annan partner.

*kl*

Fick också vaccinet för bra många år sedan. Jag lever, är frisk och har barn (superfertil typ). Pratade med min BM när jag var gravid om att fylla på det men hon ansåg att jag hade ett fullgott skydd i några år till.
Om din dotter någonsin ska få egna barn så behöver hon ha oskyddat sex och då kan hon få det.

Jag personligen tycker att rädslan för vaccin är överdriven. Jag är mer rädd för sjukdomen det vaccineras mot i 99% av fallen än biverkningarna. Ska vaccinera min son mot fästingsjukdomar så fort jag får trots att han bara är 7 månader.

Ligger f.ö med en kille som jag misstänker har kondylom, är 100% fri från det själv.

Jag önskar att det hade funnits när jag var yngre, men överväger att vaccinera mig ändå. Det ska ju tydligen fungera även på äldre.
(Och rent spontant kan jag känna att eventuella biverkningar är bättre än cancer.)

Här är en till som funderar på att vaccinera mig. Ville redan för några år sedan, men då var det inte många som talade om att det även fungerar på vuxna så valde därför att avstå då.

Jag hade vaccinerat henne.
Är bara 19 år själv, och har vaccinerat mig för några år sedan. Upplevde inga biverkningar alls och det känns bra att ha det gjort.

Och som Ramona skrev så är du väldigt naiv om du tror att din dotter aldrig kommer att ha oskyddat sex. ;)

+1.

Gjorde det också ett antal år sedan och har inte märkt av någon biverkning. Dock har jag knappt tänkt på att jag är (delvis) skyddad sedan jag gjorde det, är nog både vanligare och lättare att smittas av typ klamydia.. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka