Går vid sidan av!

Sv: Går vid sidan av!

Jag har 2 st kallblodstravare :bump: och en sambo :love: med E-körkort.

Jag har inget eget släp men brukar låna ett Värmlandssläp eller ett Henra. Värmlandssläpet är enaxlat och Henra är boggie. Men eftersom att det egentligen blir lite tyngre så får sambon köra som har E-körkort (då blir det bara böter för övervikt) istället för att jag ska tappa körkortet.
Jag får dra 1500 kg med min Volvo och B-körkort, och det enaxlade släpet är ju lättare än boggiesläpet vilket gör att jag får lasta "mer häst" i det enaxlade. (en extra hjulaxel väger ju en hel del vilket tar "kg" av totalen.)

Ja jisses...för att kunna hjälpa till egentligen ska man se hästen själv så jag rekommenderar att du tar hjälp av någon som kan...det finns bra tränare lite överallt.

Själv hade jag en kul dag för en vecka sedan och kanske det kan ge lite tips ;)

Lastade den äldsta hästen först då hon är säker och hon gick på bra. Sen "frågade" jag åringen om hon ville åka med men nä...hon avstod så vi for först med Funny ensam till nya hemmet.

Sen skulle vi ta valacken, 4 år. Nä, han hade då ingen lust att åka någonstans och han är både stor och rejäl och då han började kasta sig ut gjorde jag tvärtom...han fick gå på upp på rampen, stå still där och sen vände jag honom och gick in i stallet med honom. Så tog jag ut lillan igen...

Lockade, pockade...pressade lite och jobbade på i en halvtimma..men lillan sög fast nedanför rampen. Såg ut som en tjurig åsna ungefär. Var då tvungen att ta mig en funderare så jag satte mig på golvet inne i transporten för att tänka...det såg lillan och se plötsligt blev hon nyfiken och kom utan att tveka in till mig i transporten...ju längre in hon kom hasade jag på rumpan in längre och längre och så stod hon på. Klippte inte ens med öronen när luckan stängdes :p Ja, behövde jag nämna att jag blev oerhört paff??? Resan till nya stället gick bra och bägge stona njöt av nya hagen.

Valacken blev kvar på gamla stället ett par dagar då jag inte hade någon medhjälpare att tillgå. Sen i förrgår skulle jag hämta hö på samma stället och samtidigt jobba lite med valacken...när vi skulle åka ville han så gärna hänga med så jag tänkte att "ja, vad sjutton då...jag provar..." så vi stökade om höbalarna och gjorde plats för honom.

Jag har jobbat mycket markjobb med honom så jag började med att grunda lite. Han svarade bra på framåtdrivande hjälperna så bad jag honom att stiga på genom att skicka på honom. Han var lite som en jojo och gick ut och in. Jag manade på med hjälp av repet och slutade mana på när han gick framåt eller stod still...och efter en 20 minuter gick han in :p och visade inga tendenser till att vilja flyga ut igen när jag stängde bakom honom. Oerhört tacksam för att det gick lugnt och städat tillväga. Hästen är enormt stor, halvblod, och jag vill inte att det ska bli något negativt i samband med lastning så jag är nöjd över att jag har tålamod :smirk:

Största belöningen fick hästen när han kom ut...båda tjejerna väntade glatt på honom...fast surmärren måste ju pipa för sakens skull ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 252
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar