Går vid sidan av!

E

Egonson

Håller på och lasttränar min ENVISA!! :devil: lilla häst.. :smirk:
(hon har en jädrigt stark egenvilja när det gäller lastningen).
Det har gått över förväntan hittils, har fått in henne åtminstone halvvägs flera gånger och fått henne att stå kvar där en stund, det är bara det att nu har hon lärt sig att backar man av rampen på sidan så slipper man gå in i den där lådan..

Så, hon går upp med frambenen, stannar där, och när jag lägger liiiiite tryck i repet/grimman, tänker hon efter en stund, sen ser det ut som att hon tänker "Hm.. Nä, jag tror nog inte jag vill gå in där idag..".
Och så backar hon ut på sidan och sen står hon där. Väntar man ut henne, kliver hon efter ett tag upp på rampen FRÅN SIDAN där hon står, spatserar gladeligen tvärs över rampen och ställer sig sen på andra sidan.. :p
Om jag leder tillbaka henne, eller backar tillbaka henne, och börjar om från början kör hon samma procedur igen.

Har prövat med ett långt dressyrspö, att peta in baken från sidan med, men det hjälper inte.
Har i rent nödvärn prövat att ta lite hårdare i repet och liksom hålla emot lite när hon backar, som att jag vänligt men bestämt säger "du SKA gå in när JAG bestämmer att du ska det" (jag ger då eftergift om/när hon släpper framåt), men DET gick ju inte ALLS.. :crazy: Då strävade hon emot ännu mer.

Ja, ni ser ju "problemet".
Några tips..?? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Går vid sidan av!

Jag är ju ingen NH-människa så jag har använt longerlina bakom rumpan på våra envisa ponnyer som antingen tvärnitat framför luckan eller gått vid sidan om ;) Sedan har vi övat MASSOR, numera knatar båda två på utan problem, dvs jag leder på dem. Märker jag några tendenser till "vägran" får någon stå med linan vid sidan om transporten, dock behöver den sällan läggas om längre.

Jag kan ju ge dig tipset som användes när vi "lasttränade" unghästen. Sätt fast en longerlina i grimman och snurra longerlinan typ två-tre varv runt bommen i fram. Mana/locka på hästen och vartefter h*n går in drar du också in linan så hästen inte har en chans att backa ur. (Genom att snurra fler varv änett runt bommen gör att du får mer kraft, men det förstog du nog) När hästen sen vill backa ur är det "bara" att hålla emot så att pållen känner att det var ingen idé. När h*n slutat streta är det bara att mana på igen. Till slut är hästen inne! KLART!

Kan säga att det sättet FUNKAR men jag personligen tycker inte det sättet hör hemma vid lastträning. Lycka till!

Har funderat på det också..
Men jag vill samtidigt att hon ska gå in lite mera "fritt" om man säger så, inte bli vinchad in. Är rädd hon stretar ÄNNU mer om man gör så.

vårat sto gör precis så som du beskriver att din häst gör. Att tvinga hästen med rep lindat runt bommen tycker jag inte du ska prova.

hur fungerar komunikationen er imellan när transporten itne är med i bilden? går hon fram då du ber om det? stannar hon? flyttar sig i sidled för tryck...kan du stå vid hennes huvud och flytta hennes bakdel?

Om du är konsekvent i din träning så kommer din häst förstå att det itne är någon iode att gå ut på sidan av transporten.

Om din häst gör som du skrev så försök att flytta hennes bakdel medan du fortfarande står kvar inne i transporten...bestraffa henne inte för beteendet för hon är med stor sannorlikhet rädd för transporten. Har du fronturlastning? öppna i såfall luckan så att det blir ljus och öppet....sätta små krav till en början... kanske räcker det med att hon står still på rampen...

Gör lastträningen avrierande...fokus behöver itne hela tiden ligga på att hästen ska in i transporten....longera henne över rampen åt båda hållen...träna på att stanna på ramopen då du longerar...utanför transporten ska förknippas med arbete men då hon står på rampen så ska det vara lugnt.

Ha inte bråttom! låt det ta tid.

Sätt "infångare" vid sidan av rampen så att hon inte kan gå brevid. Det är viktigt att inte tvinga hästen på något sätt i transportträning så att den blir rädd, det förvärrar bara situationen.

Se till att du inte tittar på hästen när du leder den in i transporten, vänd axeln eller ryggen mot hästen, stå inte vänd mot den. Om hästen backar, låt den göra det och bestraffa inte, börja bara om igen som inget hade hänt ev låt henne springa, rygga etc lite som "straff" innan du försöker igen.

Jag gjorde som någon förslagit här med lång lina runt bommen. Det gick utmärkt, lite bråk första gångerna och lite "nej, jag VÄGRAR gå in där", men sen gick det bättre och bättre och till slut behövdes inte linan mer.

Det är inte linan som drar in hästen, det är du som skickar in hästen och då hon upptäcker att du har hjälpmedel (linan) som gör att hon inte har något val så lär hon sig det rätt fort tror jag och då behöver du inte linan mer.

Jenny

När vi lastar pålle, som gör ungefär lika dant, sätter vi en longerlina på var sida om transporten, så han inte kan gå vid sidan av rampen. Varje gång han tänker framåt försöker vi få fram ett steg, och ger eftergift direkt, och när han börjar tänka bakåt och funderar på att backa så smackar vi som håller i linorna bakifrån. med rätt timing funkar det jättebra! :d

Till att börja med, Tack för alla bra tips :bow:

hur fungerar komunikationen er imellan när transporten itne är med i bilden? går hon fram då du ber om det? stannar hon? flyttar sig i sidled för tryck...kan du stå vid hennes huvud och flytta hennes bakdel?

Funkar bra, brukar inte vara några större problem med det.

Om din häst gör som du skrev så försök att flytta hennes bakdel medan du fortfarande står kvar inne i transporten...bestraffa henne inte för beteendet för hon är med stor sannorlikhet rädd för transporten. Har du fronturlastning? öppna i såfall luckan så att det blir ljus och öppet....sätta små krav till en början... kanske räcker det med att hon står still på rampen...

Har tyvärr ingen fronturlastning, men väl en stor skötardörr som jag alltid brukar ha öppen. Tror med att hon är rädd, även om det inte verkar så. Hon är lite klaustrofobisk vad gäller att t.ex vända och gå in i trånga utrymmen.

Senast ändrad av en moderator:

Sweet skrev:
Sätt "infångare" vid sidan av rampen så att hon inte kan gå brevid. Det är viktigt att inte tvinga hästen på något sätt i transportträning så att den blir rädd, det förvärrar bara situationen.

Se till att du inte tittar på hästen när du leder den in i transporten, vänd axeln eller ryggen mot hästen, stå inte vänd mot den. Om hästen backar, låt den göra det och bestraffa inte, börja bara om igen som inget hade hänt ev låt henne springa, rygga etc lite som "straff" innan du försöker igen.

Vad kan det vara för sorts "infångare", kan det vara något att sätta upp två longerlinor som en gata, en på vardera sida av transporten?

Det där med att inte titta på hästen har jag lite svårt för, måste öva på det. Försöker titta rakt fram, men kommer ofta på mig själv med att snegla, liksom för att se om hon verkligen hänger med som hon ska.

Två longerlinor brukar fungera utmärkt, bara det är något där som hindrar hästen att kliva vid sidan av.

Många hästar provar att gå bredvid. Jag brukar underlätta för mig själv i början och parkera släpet nära en vägg, helst höger. Jag står på vänstersidan och hästen får uppgiften att gå in i släpet. PÅ MIG får man absolut inte gå, och när hästen kopplat det så finns det ju ingen väg annat än rakt in i släpet. När jag inte har möjlighet att ha en vägg så struntar jag i var hästen tar vägen. JAG står på plats och hästen får gå på släpet baklänges om den vill, men jag leder aldrig om den till utgångsläget, det får hästen fixa själv.

Min förre häst var nog ganska lik din. Han gick upp och sen tittade han sig omkring och såg ut som om det var någon annan som skulle lastas, HAN skulle väl inte in där :angel: .....
Minsta tryck i nacken och hästen backade ut direkt, lugnt och fint men väldigt bestämt. Jag gjorde som så att jag tog en longerlina och la den runt baken på honom, knöt fast ett balband på ena sidan linan, drog det över rumpan och knöt fast på andra sidan i longerlinan. Då förhindrar du att linan glider ner och trasslar runt benen.
Sen tog jag tag i båda "tamparna" med ena handen och grimskaftet i den andra. Ville han backa la jag tryck i linan bakom rumpan och han fick ha sitt huvud i fred. Tog inte många gånger för honom att koppla rutinen.

Efter ett tag så kunde man bara skicka in honom, stänga lämmen och gå fram och fästa i grimskaftet. Hur odramatiskt som helst.

Saknar den hästen :cry: .

Okej. Ska nog testa med det nästa gång vi tränar, eller om vi kan lyckas att få släpet intill stallväggen.

Hon verkar inte vara så där väldigt rädd för transporten i sig, ett tag stod hon lugnt utanför luckan, sträckte in halsen så långt hon kunde och gnagde lite förnöjt på transportväggen.
Det är mest att gå IN i den som kan verka lite jobbigt.

Ställ transporten så att rampen är exakt intill en vägg, (ena sidan alltså). På motsatt sida får du ha en medhjälpare som visar att det inte går att gå ner där. Öppna den lilla dörren fram och sätt fast den så att den inte åker igen med ett brak när lilla pållen är halvvägs inne. Ställ upp mellanväggen så att det är så gott om plats det bara går in i transporten. Havrehink eller något annat godis bör stå längs fram i transporten och alltid göra det.

Att vincha in sin häst med longerlina är farligt. Hästen kan med lätthet dra sönder grimman och har man hållit emot med all kraft länge och det till slut ger med sej, FLYGER hästen baklänges ut ur transporten och då brukar det vara lätt att lasta den sen, för oftast lastar man in en förvriden kropp i slaktbilen...

Behåll lugnet, ge ALDRIG upp, ge beröm för minsta steg och säg bestämt NEJ när hästen backar men dra inte framåt, utan bibehåll samma tryck i linan.

Att stå med vägg på ena sidan, medhjälpare som är uppmärksam och försiktig med inte rädd för att knuffa tillbaka hästen på rätt spår, havrehink, massa tålamod och till slut ett rapp i arslet av en tredje person brukar fungera, dock är det sistnämda endast effektivt då man med säkerhet vet att hästen krånglar för att den vill krångla, inte har någon vettig anledning.

Jag lärde min tuffa unghingst att lastas med hjälp av ett rep runt bommen, som tidigare nämt, Med en liten skillnad, inte med en logerlina med en liten sketen fastsydd hake, eller med en billig grimma där spännerna bara flyger åt höger och vänster när hästen rycker till. Jag använder mig av den typ av rep som klippklättrare använder, ett ganska stelt rep, omöjligt för brunte att slita av, och inga hakar utan en hederlig knop i en väl anpassad repgrimma (utan några spännen) Han drog åt andra hållet med allt han hade de första gångerna, när han upptäckta att detta var fruktlöst så gick han bara rakt in. Dvs man vinschar inte in hästen, linan hindrar bara honom från att ångra sig halvvägs. Sen skulle jag också prova det där med att parkera vid en vägg för att slippa att den går åt sidan, fast hästar kan faktiskt äntra en transport från sidan med. Naturligtvis så åker aldrig hästen i repgrimman, utan byts till en läder när den väl är inne.

Senast ändrad:

hej. ja brukar vara med och hjälpa min kompis när hoon ska lasta sin connemara. och som alla vet är ju ponnyn oxå envisare än dom flästa andra :d men vi fick hjälp av en man som hade en lina som bakom hästen över ryggen och fram till oss som stog fram. men som du sejer kliver han oxå på sidan men de va bara och pressa på och vara bestämmd men snäll. hästen ska ju inte komma ihåg att åka trensport gör ont utan mkt beröm om hästen äns går upp me fram fötterna på rampen om den i vanliga fall bråkar. lycka till;)

När vi träningslasta våran unghäst i stallet så testade vi mycket men efter ett tag så kom vi fram till en lösning som han gillade.Varje dag 1 gång om dagen när han skulle äta så lede vi honom till transporten och lät han varje dag gå ett steg längre fram...funkade i en vecka...sen var han uppe förre mig i transporten och väntade glatt på sin mat, än idag 2 år senare så är han lika bra på att lastas...Funkade bra på honom men testa om du har möjligheter och se kanske funkar på din häst med.Hoppas det blir bra till sist!

Ja, men å andra sidan kunde ju din grimma/lina inte gå av lika lätt eller hur? Tvivlar på att folk tänker så långt som du gjorde. De flesta tar nog bara vanliga grimman och en longerlina med en söt liten karbinhake å börjar dra. DÅ är det farligt.

Jag köpte mitt sto för några år sedan och hade kanske åkt transport 3-4 gånger. Jag tog longerlinor på båda sidorna och medhjälpare som lade longerlinorna i kors bakom rumpan när hästen väl kommit upp på rampen helt, den hade jag en longerlina runt frambommen och höll emot när hon försökte backa. (ej vinchningsmetoden) Använder även longerlinan vid urlastning, eftersom att hon är lägre än mig i rang så blir det lätt att om jag använder grimskaft så måste jag gå ut samtidigt med henne vilket innebär att hon skyndar sig undan (går undan för tryck) för att jag går emot henne. Nu går hon på utan linor på sidorna.
Valacken protesterar ännu mot transproten. Han måste ha longerlinor i kors bakom sig.
Jag har upptäkt att jag måste gå tillväga på ett visst sätt, nämnligen:
1, lasta stoet till höger i transporten (nu går hon på direkt om jag går före)
2, lasta valacken till vänster (efter stoet)
Jag har nämnligen kommit på att stoet törs inte gå på om valacken är lastad före (han är otoligt ranghög utan att vara elak) så att lasta i rätt ordning är ett måste.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 252
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar