går undan för eftergift?

paradox

Trådstartare
funderar lite över min häst..(som vanligt)

normalt sett när man flyttar en häst för tryck så börjar man ju vid så lätt som möjligt och ökar tills hästen ger efter (kort uttryckt) idet ögonblicket den gör det ger man eftergift. fine. helt logiskt.funkar på alla hästar jag träffat. utom just min egen.

iblan funkar det iof men oftast blir det såhär:

lägger på tryck, inget händer. ökar.. inget händer. MEN tar jag bort trycket, då flyttar han villigt. ex: flytta framdelen med fingrarna

läger fingrarna där och ökar trycket succesivt. när jag känner att han är redo (sånt vet man efter ett antal år tillsammans) och då släpper jag, och han flyttar.

samma sak alla gånger man ska flytta honom för FYSISKT tryck alltså tryck från grimma eller fingrar mm. VId psykist tryck går han undan direkt.

Nå, någon som har någon teori?

Sv: går undan för eftergift?

Man ska ju släppa så fort hästen gör den misnta antydan till att svara på trycket, och om du känner när han tänker göra det och släpper då så är ju allt precis som det ska vara :)

så har jag också funderat. att det kan vara så att jag känner honom så bra (efter alla år) att jag känner när han ger efter mentalt, och sedan tar det ett par 10delar för honom att skicka signalerna till sina gamla ben.. ;)

Werd... Säkert att du har hästens fulla uppmärksamhet? Men funkar detta så kan du ju lika gärna fortsätta såhär. Du har en unik häst! :) Lycka till i framtiden!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 607
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 875
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama