Går sin väg när man kommer med grimma etc.

Tättran

Trådstartare
När jag kommer till stallet och skall göra nåt med hästen.Tex kommer med grimman eller tränset, då vänder han på " klacken " och går iväg. Mycket retfullt.Några tips på hur man kan göra mot sånt beteende.
// Tättran :confused:

Sv: Går sin väg när man kommer med grimma etc.

I hagen eller boxen? Vad gör du när han går iväg?

Vi hade det problemet ett tag med ett av våra ston, direkt efter att vi fått hem henne. Nu är hon hur gosig och snäll som helst och har inga tendenser till att gå iväg kvar, men det höll i sig i ungefär 1 år, mer eller mindre. Vår metod var:

* Ge aldrig upp! Var envis och låt inte hästen komma undan, inte ens en enstaka gång!

Hoppas att det blir bättre!

Ställ dig frågan VARFÖR hästen inte vill komma när du har grimma med dig. Vad kopplar den samman med grimman och varför tycker inte att det är roligt?
Sen jobbar du utifrån det och bryter hennes mönster genom att bryta ditt eget först.

Ella

Senast ändrad:

Jag har löst det genom att låta hästen förstå att när man kommer är det något positivt på gång, och låter oftast hästarna komma själva till stallet istället för att jag hämtar dom.
De har kommit på nu, att endera är det en måltid på gång när man visar sig, eller så tänker vi jobba, de får uppgifter från marken eller vid ridning som genererar beröm och godis.
Och de anser tydligen att det är värt besväret.
Kan vara bra att kolla att hästen inte har ont någonstans när den arbetar, som gör att den känner olust inför det hela.
Det kan ta tid, men fasta rutiner och mycket beröm vid arbete kan funka.
Lycka till!

AnnBritt

Jag tänkte direkt när jag läste din fråga att det är ju ett helt naturligt sätt för hästen att bete sig.

Om du är en ledarperson i flocken skall hästen gå undan till dess att du med ditt kroppsspåk signalerar att du bjuder in hästen till flocken. För att du skall förstå hur jag menar rekommenderar jag en fantasktiskt bra bok av:

Monty Roberts, Från mina händer till dina.

Där får man lära sig hur man talar till hästar och det slog mig när jag läste boken att precis som han beskrev sina metoder, har jag bevittnat en tjej från Island när hon tränade en Islandshäst i vem som hade ledarskapet. Därför kan jag inyga att hästen reagerar exakt som det står beskrivet i boken.

Lycka till

Heja Freya :)

Vi har två såna där hästar i vårat stall. En övning som vi brukar göra med dom är att man släpper hästen(när man väl fått tag i den;P) i paddock eller liknande.
Om hästen då går ifrån dig, så ska du befalla hästen att gå ifrån dig, alltså jaga på honom/henne. Bara jaga, jaga så du visar att de är du som är ledaren, du ber honom att springa ifrån dig. Hästen tröttnar oftast efter ett tag, och om man har mkt tålamod, beroende på hur svår hästen är, så kommer du alltid nära och får ta tag i hästen, eller så följer han/hon till och med efter dig! Detta kräver dock att man har lite ledarskap i andra sammanhang också, och även att man vet hur man ska tilltala och be hästen komma genom kroppspråk.

Sedan får man ALDRIG ge upp, om du ska ta in hästen så SKA du de, aldrig ge upp och låta hästen vinna med att vara kvar i hagen. På så sätt visar du att det inte är lönt att fly.
Sedan, som flera här uppe förklarade, måste man försöka hitta på positiva och omväxlande saker att göra med sin häst för att hästen ska få en positiv inställning!
Lycka till!! /Sanna=)

Vill tillägga att jag aldrig går efter en häst som går sin väg, utan vänder helt om och ignorerar den helt. Går min väg.
Som tidigare sagts, det brukar sluta med att de tröttnar och kommer av sig själva.
Riktigt envisa individer brukar jag också jaga iväg, och sedan vända om, det brukar hjälpa.
Jag är konsekvent vid fodringen, där jag ber varje häst backa några steg, innan jag släpper ner hö framför den, och den får vänta tills jag är klar, och inte kasta sig fram efter maten.
Jag ger mat efter rangordning, där högst i rang får först,osv.
Många högar, med gott mellanrum, så de har plats att "fösa"varann mellan högarna, när det kommit nya hästar till flocken som ska uppfostras.
När jag ändå ska hämta en häst ute i hagen, brukar jag inta en loj kroppshållning, och inte stirra på hästen, småprata med den och låtsas att det regnar, sätter på grimman lite i farten, så det blir så odramatiskt som möjligt. Berömma den.
Spända hästar tränar jag grim-av och påsättning i boxen också, när de äter, lite av och på, så det inte ska bli nån grej av det.
Vissa hästar kan man behöva gå på horsemenship- kurs med, så man får ledarskapet ordentligt, för det är väl som sagts ovan, att det egentligen är en ledarskapsfråga.

AnnBritt

Nu vet jag inte om det här händer i hagen, men ifall det är det du menar hade jag liknande problem med min pålle när jag fått honom. Jag har gjort några grejer som gör att han nu oftast glatt kommer. Alla får inte ta honom, men jag brukar få göra det.

Jag gick till hagen och bara ryktade. Hade honom lös, borstade och så gick jag igen. Gjorde det några gånger i veckan. Gick han långsamt iväg så gick jag bara lugnt bredvid.

Sen var jag noga med att känna av vad han tyckte om vår ridning. Började träna akademiskt, det älskar han och kommer glatt.

Gör annat än rider. Vi promenerar, klickertränar, tränar vid handen, löshoppar och annat.

Är noga med att inte kliva rakt på i hagen. Backar han så backar jag också. Gör en liten lov när jag går till honom, kryper ihop lite och stirrar aldrig i ögonen. Ser till att inte stressa. Så fort vi kommit ut ur hagen så får han en liten godbit.

Hoppas att du har hjälp av något.

OA

jaga honom, har hjälpt på min ena som gärna gjorde likadant, låt honom inte stanna, vifta undan honom och se till att han håller sig i rörelse. Tills han tröttnar....

min fjording skulle aldrig ens tänka på att gå iväg :p hon älskar att vara med överallt och ingenstans. och ifall hon går iväg, då kan det ju tänkas att hon inte får mysa med mig (uppfostrad ? hehe) :devil:
men man har ju en shettis som VAR snäppet värre, sprang iväg och sådär. ge hästen lite tid från början att komma till dig. men om den går i väg i hagen, gå EFTER den ! och travar den, gör lika dant, osv. tillslut märker hästen att du inte ger dig, då stannar den totalt :smirk: JAG VET, och det tycker jag är konstigt :angel: :D

Tack alla ni som svarat.Jag återkommer och berättar hur det går.
// Tättran

OlleAtlas skrev:
Nu vet jag inte om det här händer i hagen, men ifall det är det du menar hade jag liknande problem med min pålle när jag fått honom. Jag har gjort några grejer som gör att han nu oftast glatt kommer. Alla får inte ta honom, men jag brukar få göra det.

Jag gick till hagen och bara ryktade. Hade honom lös, borstade och så gick jag igen. Gjorde det några gånger i veckan. Gick han långsamt iväg så gick jag bara lugnt bredvid.

Sen var jag noga med att känna av vad han tyckte om vår ridning. Började träna akademiskt, det älskar han och kommer glatt.

Gör annat än rider. Vi promenerar, klickertränar, tränar vid handen, löshoppar och annat.

Är noga med att inte kliva rakt på i hagen. Backar han så backar jag också. Gör en liten lov när jag går till honom, kryper ihop lite och stirrar aldrig i ögonen. Ser till att inte stressa. Så fort vi kommit ut ur hagen så får han en liten godbit.

Hoppas att du har hjälp av något.

OA

Precis, många bra tips att ta lärdom av här!!

Jag vet en häst som bara går iväg när man ska hämta honom. (inte min häst) Att inte titta i ögonen hjälper inte, men om man vänder bort hela huvudet och låtsas titta på något helt annat, så spelar det ingen roll om man går försiktigt eller hukar sig lite, det går att ta honom ändå, hur lätt som helst!
Sen var det en häst på skolan (i och för sig rätt skygg ändå) som bara ägaren kunde ta. Förklaring=hon hade keps på sig och det skymde ögonen!

Jättemånga bra ideér här, men hur är den i vanliga fall? Hur länge har du haft den?
Vill tyvärr säga att hästen kanske har ont någonstans...
Min häst kommer inte till någon när han är på gång att bli halt... Tro mig, han har varit det 4 omgångar av samma skada... Nu har veterinären äntligen hittat något och han är nyopererad. Så fort han har blivit behandlad och fått vila lite har han kommit i hagen igen.
Nu säger jag absolut inte att din häst har ont men det kan vara så att han försöker säga dig något. Visst kan man använda sig av metoderna här för att få tag i hästen, men om det inte bara är en lek från hans sida kanske det inte blir bättre ändå.

Precis!!!

I Monty Roberts bok "Från mina händer till dina", så beskrivs det utförligt hur man skall jaga hästen i en paddock. Egentligen skall man inte direkt jaga den men man skall driva den runt runt, till dess att hästen visar kontakt genom att låta det inre örat följa ledaren. Då först är hästen redo att komma tillbaka till flocken(dig).

Sänk blicken, håll armarna avslappnat framför magen och vänd dig bort ca 45 grader och låt hästen komma fram för att nosa på din axel. Vänd dig sakta mot hästen och var noga med att inte höja blicken. Klia den försiktigt under pannluggen.

Osv osv, läs själv i boken. Jag lovar att det fungerar!!!!

Lycka till!

Vill bara tillägga:

Join Up, som jag antar är det du menar, är jag visserligen inte någon motståndare till rent principiellt (vilket dock många är), men jag vill ändå varna: Gör Inte detta med en häst som ni kanske inte känner så väl, eller om ni inte har koll på vad ni gör.

Är långt ifrån så enkelt som att bara jaga (vilket ger fel bild av Join Upen dessutom tycker jag) - och kan bli Farligt.

Min häst, som visserligen är tuff i huvudet men lätthanterlig och gudabegåvat snäll i övrigt har jag öht inte fått släppa i en löslongering ensam för min "NH-instruktör" förrän för ett par veckor sedan, och då har jag nu ägt honom i fyra år snart. Att korrigera hästens riktning, tempo osv när den är lös är ett mycket dominant beteende, och på en ranghög häst, en osäker häst, en "tuff" häst som inte vet vart gränsen går osv kan man råka illa ut.

Alltså, varning!

Min gammla ponny va likadan, hade problem med att få in henne från sommarhagen en period.
Jag åkte på semester i två veckor & hon gick fortfarande på bete, ingen pysslade med henne under dessa veckor, bonden som ägde marken kollade dock till henne varje dag.
När jag kom hem från min semester & till stallet så gnägga hon när hon såg mig & kom i full galopp :D Sen var det inga problem med att få tag på henne ;)

min häst hade samma sak för sig, hon kan göra så nu med om man ska hämta henne en andra gång.
Jag går bara efter och väntar på att hon ska tröttna, har hållt på upp till 2 timmar. Bara att man inte ger upp, hon får inte vinna :smirk: .
Titta gärna in på ridsport.ifokus.se (utan www)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar