Går på tårna av havren?

Ranger

Trådstartare
Dökkvi beter sig mer som ett fullblod än som den islandshäst han är. Alla nerverna på utsidan. Till en början trodde jag det berodde på att han är ung och oerfaren plus att han inte varit i sitt nya hem så länge. Men nu funderar jag på om det inte kan vara havren som är boven i dramat. Är det vanligt att islandshästar blir nippriga av havre?

Hos förre ägaren åt han bara hö och gräset i hagen fram till ungefär november. Sedan kompletterade de med islandshäst-/ponnymüsli. I december när jag köpte honom fortsatte jag med müslin och introducerade gradvis krossad korn. När müslin var slut hade han helt växlat över till korn och då introducerade jag små mängder havre.

Han stod stilla ganska mycket under januari och då tyckte jag han började bli knubbig, så jag ökade havren och drog ner på kornet. I spannmålsväg får han enbart havre numera.

Det är svårt att bedöma men jag får intrycket att han är nervigare nu än de första två månaderna. Havrens fel?

Sv: Går på tårna av havren?

Jag tycker du ska ta bort havre och allt extra foder. Använd istället det hästen är bygd för HÖ.Våra hästar (islandshästar) får endast hö och de gånger de vill in på kvällen en liten näve kraft men bara för att det är gott!hoppas jag kunde hjälpa dig:)

Tack för svaret! :) Låter som att jag skulle öka hösilagemängden och dra ner på allt annat till dess att det är nere på noll, alternativt ha müsli som "krubb-skrammel" morgon och kväll. Det finns inga möjligheter till lösdrift där han står så han är inne hela nätterna.

Du har nog lite samma problem som jag. Funderar på att byta till korn... För nått vill man ju ge speciellt om det ingår i hyran ;). Hur mkt. havre har han fått per dag?

Han stod stilla ganska mycket under januari och då tyckte jag han började bli knubbig, så jag ökade havren och drog ner på kornet. I spannmålsväg får han enbart havre numera.

Såhär resonerade jag oxå förrut, att havre är bättre än korn (har en matglad häst). Men nu har jag gradvis sänkt havremängden till en dl. om dagen (en halv morgon och kväll) men alldeles nyligen gick jag över till korn, ska kolla om det känns bättre. Så han får ingen havre alls längre. Jag ska låta det gå några veckor och se om det blir nån skillnad (det är ju inga jättemängder jag ger).

Du har nog lite samma problem som jag. Funderar på att byta till korn... För nått vill man ju ge speciellt om det ingår i hyran ;). Hur mkt. havre har han fått per dag?
Han har fått drygt 4 dl på morgonen och 4 dl på kvällen. Nu ska han få 2 dl korn och 2 dl havre vid varje måltid istället. Så småningom blir det bara korn.

Utöver det får han 6 kg hösilage plus kanske något kilo som han snor från hagkompisen, lite betfor och morötter.

Jag testade att ge Pokkis havre, för jag ville ha en häst som gick på tårna. Men hon gick bara på framtårna. Hon blev helt galen av havre, gick inte att rida henne överhuvudtaget, hon var rentav sinnesjuk. Tog bort havren, så blev hon lugn och seg, la till kraft 90 och nu är hon och springer på tårna igen, men denna gången på alla fyra. Precis som jag vill ha det, en känslig och pigg häst :idea:

Jag skulle nog ha sänkt havren ännu mera om jag vore du, redan nu alltså. Fodrar ni 4 ggr. per dag? Då blir det ju 8 dl. havre om dagen. Plus att han nu oxå får korn. Varför inte ge en dl. havre och en dl. korn per gång istället? Och sen ta bort havren helt om din häst fortfarande är nervig.

Jag ger en halv dl. korn morgon och en halv dl. korn på kvällen. Och så en massa morötter till. Han får 10 kg. ensilage och 1/5 betfor. Så egentligen skulle han klara sig alldeles utmärkt utan kornet. Men, men lite vill man ju ge han :angel:.

Han får totalt 8 dl spannmål om dagen, fördelat på två fodertillfällen. Då får han även betfor. Övriga fodertillfällen får han bara hösilage och morötter.

Som det ser ut just för tillfället är hälften av spannmålet havre, resten krossat korn. Jag ska fortsätta minska andelen havre.

I vanliga fall får han hela kvällsmaten när han kommer in. Men nu har vi provat att han bara får hö och morötter. Sedan får han betfor och havre/korn efter ridningen. Har bara testat en dag så jag vet inte vilken effekten blir. Han var lugn igår i vart fall. Kan ju vara den snabba energin i betforen som går honom åt huvudet, men å andra sidan har han vissa gånger ridits på eftermiddagen innan det egentliga intaget och då är det många timmar sedan frukost-betforen.

Kolla in tråden "havre vs korn" så kanske du kan få lite tips! :)
Tack för tipset! :)

Nu har jag läst på mer, både i den tråden och i en bok om islandshästar. Just eftersom korn och havre skiljer sig litegrann i egenskaper känns det bra att han får en andel av varje. Men för säkerhets skull ska jag hålla nere havreandelen. Fast han får så små mängder att det egentligen inte borde göra någon skillnad. Jag vägde givorna igår: Ca 1,2 hg havre och 1,5 hg korn vid varje fodringstillfälle.

Har du analys på hösilaget?

Islandshäster är duktiga på att utvinna energin ur foder.Det gör att de ofta har ett något lägre energi behov än tebellhäste, men i stället behöver de hen högre protein/energi kvot.

Kvoten ligger på ca 6,75 (50 g smältbar råprotein, 7.4 MJ, 65% TS). Ganska energirikt med andra ord.

Islandshästar behöver ofta ligga på 9-10 eftersom de utvinner energi så effektivt. Så med den kvoten skulle jag försöka att komplettera upp med lussern som har en kvot på drygt 12, tills du når en ok kvot.

Har du provat att inte ge kraft alls? Vi har likande värden på vårat hö och min häst som tränas mkt klarar sig då på bara hö. (stort hbl)

Du har ju redan en bra kvot på ditt grovfoder så varför även ge kraftfoder. Kraftfoder ger man bara som ett komplement till ett dåligt grovfoder. De små mängder havre/korn du ger är ju bara en tugga eller två. Inte värt besväret ens en gång.
Om jag var du skulle jag hellre ge mer grovfoder och strunta i havren och endast ge morötter som krubbskrammel.

Tack för alla svar ovan! :)

Jag testar så här ett tag till. Fungerar det inte bra för honom så tar jag bort kraften och ökar grovfodret :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka