går på bogarna?

S

Silly

vad menas med det egentligen? kan man se det lätt? är det någon som har en bra bild? o va kan man göra åt det? (antar att de inte är önskvärt)

Sv: går på bogarna?

Har ingen bra bild vad jag kan komma på.
Dock så om hästen går på bogarna så har den för mycket tyngd på frambennen vilket kan leda under en längre tid till att hästens leder m.m. blir utslitna å man får avliva hästen.

Jag har också funderat på det, och ställde en liknande fråga för ett tag sen. Men man kan väl säga att en häst går på bogarna när bakdelen är högre än framdelen. När den liksom blir framtung. Det man kan göra åt det är att rida sin häst i rätt form, så att framdelen kommer upp, bakdelen kommer under hästen, och bogarna avbelastas.

Ska se om jag hittar lite bilder. Återkommer.

Lättast att visa i galopp:

Häst med vikt på bakbenen, som den har bra under sig.
Dsc00036_Tinker_T-shirt-Galopp_Ausschnitt.jpg

I överrullningsmomentet lättar bakdelen, och hästen hamnar mer och mer på bogarna (vilket ju självklart alla hästar gör i galopp)
galopp1.jpg

030822_07_Emilia_p%E5_Tim_i_galopp.jpg

Tillslut ligger all vikt på framdelen, och då är hästen ordentligt på bogarna.

Hästen kan ju gå på bogarna i skritt och trav också, men som sagt - lättast att visa i galopp.

Kort sagt: på bogarna = framtung.
Det man menar som är skadlig ridning på bogarna är när ryttaren tror att den har hästen på tygeln, den böjer fint på nacken och ger ofta stöd i handen (ibland hänger den riktigt tungt). Ryggen däremot är inte välvd och arbetar inte för 5 öre utan har mer hängmatteformen. Bakbenen går långt efter och har ingen samling. Ofta blir traven rätt kort och "struttig". Hästen kan även kännas trögstyrt och svarar långsamt för förhållande hjälper.
Det brukar synast extra tydligt på travbilder.
Frambenen får då ta upp allderles för mycket vikt och stötar vilket kan leda till förslitningar, på lång sikt ger det omusklad rygg = svag rygg osv..

En häst kan gå på bogarna även om den inte knäpper av på tyglarna, t.ex. om man lägger ner hästen lång och lång med inte driver tillräckligt.

jag har hört att de är när hästen har väldigt korta ben , och sedan böjer lite konstigt på dom .om du har en ponny / häst som går på bogen , ska du nog kontakta hästmassören snarast. för jag hade en ponny som gick på bogen. Ingen billg historia vill jag lova. och de slutade att jag fick avliva honom.

Karlssonanna skrev:
jag har hört att de är när hästen har väldigt korta ben , och sedan böjer lite konstigt på dom .om du har en ponny / häst som går på bogen , ska du nog kontakta hästmassören snarast. för jag hade en ponny som gick på bogen. Ingen billg historia vill jag lova. och de slutade att jag fick avliva honom.

Du har nog missuppfattat det hela... :confused: :crazy:

med tanke på vad du skrev i inlägget om hur du skulle behandla din häst innan du avlivade den känns de inte som att du är riktigt seriös :cool:

Silly skrev:
vad menas med det egentligen? kan man se det lätt? är det någon som har en bra bild? o va kan man göra åt det? (antar att de inte är önskvärt)

Det ar som en bil utan servo-styrning (oj stavas det sa :o)

Finns mängder av saker du kan titta på. Man vill att hästen förlägger sin vikt bakåt, för att hålla längre för ridning.

Hästen är ju av naturen framtung (de har en stor mojäng som sticker ut där fram => framvikt) så det är inget konstigt.

När hästen börjar bära sig bak, kan frambenen bli "lätta", den stolpar sig inte fram i ridhuset längre (lyssna på ekipage, det är otroligt avslöjande, stolp och stamp hörs i var och varenda hörna...), frambenen kan nästan se "längre" ut (för den packar ihop sig bak och behöver inte fånga upp så mkt stötar med frambenen längre), den får ädlare rörelser med frambenen, kanske förändras steget (luftigare, längre, högre?). Muskulaturen på bogen börjar "minidallra" eftersom bogmuskulaturen kan slappna av lite mer istället för att vara spänd. Detta ser man på samma sida bog som frambenet går i. Hästen ser låg ut fram om den är på bogarna, och rumpan är "upp-poppad". (Ofta i komb med hängmatterygg).

Nu har jag nämnt några saker du kan se och lyssna efter. Du kan också känna ifall hästens bogar är lättflyttade eller det känns som om det finns en Titanic i bogen. Om det finns ett lastfartyg i bogen, så är hästen troligen en smula på bogarna. Det känns också som om allt i hästen bor i bogen. (Blunda och känn hur hästens balans känns. Om den vore en kula i ett rör som gick från hästens sittben till bogspets, vart skulle kulan åka? )

Finns säkert hundra andra saker du kan leta efter, men här är några.

Men vadå, i galopp MÅSTE väl alla hästar gå på bogarna i just det momentet, oavsett hur väl samlade de är, eller?

att hästen går på bogarna är väl bara helt enkelt att den har vikten på framdelen.
går hästen i bra form och trampar under sej går den inte på bogarna..inte i galoppen heller.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar