Går ner i vikt!

S

sax

hej!

Jag behöver lite hjälp igen! Min häst är troligtvis inne i en växtperiod (5,5 år)
han har gått ner i vikt senaste veckorna trots uträknad foderstat.

Hövärden: smrp 19, mj 7,3, ca 2,3, p 1,7

Foderstat:
10 kg hö
2 kg lusern
1 kg korn
1,5 kg havre
0,6 kg betfor
0,4 kg soja
1 dl hippo vitaminer
1 dl hippo mineral avel.

det ska ju ge mer än tillräckligt med mat. Fattar inte vad det beror på???
Vad bör jag öka? Jag kan inte trycka i honom mer hö heller, det äter han inte upp då!
 
Behöver inte tvunget vara fodret. Är tänderna kollade?
Han kanske har mask? Unghästar kan u behöva maskas nu i feb.
 
ja, han har visserligen årlig tandkontroll nu i mars, men jag har inte märkt något konstigt med bissingarna.
Han avmaskades senast i december, och är regelbundet maskad innan dess...
 
inget av dom, vit påse med grön text...tror det är danskt märke...
 
Green Power heter den nog.

Det kan hända att din pålle får för lite protein. Smrp/MJ-kvoten ligger runt 6,2 i foderstaten.

Du kan ju prova att byta till Hippos Lucern. Den innehåller mer protein och ger då en kvot på 6,3. Byter du kornet du ger mot havre istället så höjer du kvoten lite till till 6,4.

Du kan ju alltid testa detta och se om det hjälper.

mvh Jessica
 
Unghäst och avmaskning är föl/åring, inte äldre än så.
 
Kom att tänka på ett par saker till. Det brukar vara vid den här tiden på året som ser om hästen har gått på för lite protein i foderstaten. Det kan vara svårt att veta vilken kvot man ska lägga sig på och tyvärr kan man bara konstatera till nästa år att hästen behövde en högre kvot. Man kan självklart också höja när man kommer på det.

En annan sak är att det kan vara svårt att hålla en häst i form på ett hö med så låga proteinvärden, även om man tillskottsfodrar. Med ett bättre hö hade hästen kanske klarat sig utmärkt med en kvot på 6,2.

Och så min favoritfråga: Står din häst på halm och äter den av den isåfall.

mvh Jessica
 
jo tack, det är ett jäkla meck med foderstaten pga av höet. men vi har ingen möjlighet att lagra annat foder där jag har hästen samt att det över lag är dåligt hö i gbg trakten i år....tyvärr...han står på spån, så han petar inte i sig nåt extra
 
Jag tycker snarare att det är bra att han inte står på halm och vräker i sig en massa av den. ;)

Då hade kvoten i foderstaten varit lägre. Och han verkar ju få sitt tuggbehov tillgodosett eftersom han inte petar i sig mer än 10 kg av höet. :idea:

mvh Jessica
 
ja, det var ju det...hihi...han får ingen lusern till lunch än så länge får lägga på det kilot där i så fall.
Han har ganska mycket energi i sig själv så jag vågar nog inte ge mer havre. Han får ett halvkilo extra efter ridning dock. Ger hellre mer grovfoder då (lusern)...
 
Ja, det är bara att prova sig fram tror jag.

Konstigt att han inte håller hullet på 128 MJ!!!! :eek:

mvh Jessica
 
usch, jag vet....Men han är så pigg och kry i övrigt så jag hoppas verkligen inte att det är något allvarligt. Enda förklaringen är att han leker och stojjar som faen i hagen och är en riktig plåga för sina hagkamrater.
han var fin i hullet tidigare i höstas och in på vintern. Tappade dock jättemycket i sommras då han :crazy: var skadad.
Han hade även en hasskada för några veckor sedan så han fick vila samt var lite begränsad i hagen oxå. jag tror att han går ner sig väldigt lätt psykiskt när han är understimulerad och det sätter sig på hullet. Samt att han säkert har sista växtspurten....
 
Eller så kan du ju ha tur. Det kanske är Smrp/MJ-kvoten som är för låg och det är ju lätt åtgärdat.

Och om inte annat får vi hoppas på bättre höskörd nästa år.

Min mammas häst gick inte heller att få upp hullet på när hennes hö låg runt 20 i smrp. Hästen gick upp i vikt direkt när hon bytte hö.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 774
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 940
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst behöver gå ner i vikt. Jag har sen en månad tillbaka haft honom på diet vilket gjort att han gått ner lite i vikt. Nu går dom i...
2
Svar
23
· Visningar
2 463
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp