Går MOT trycket. Hjälp mig.

tinafinis

Trådstartare
När ja ska galoppa i skogen med min travare hetstar hon gärna upp sig.
Jag börjar inte galopera förens hon har lugnat sig.

När jag ska fatta höger galopp o vill vara tydlig med skänkel så trycker hon sig mot trycker i stället. Hon blir då "böjd" åt vänster så att säga o det är omöjligt att komma i höger galopp.
Hon gör bara jag tar bak vänster benet lite gran o börjar visa skänkel.

Hon kan, jag vet. För om jag bara trycker så hårt jag kan så lyder hon o går undan trycket i stället o blir på så vis högerställd o enklare att fatta höger galopp.

Det är jättelätt att träna i padock med henne men TYVÄRR så har jag inte tillgång till någon sådan ridplats just nu.

Dessutom slet jag av korsbandet vilket jag opererades för för ett år sedan.
Dock har mitt ben inte blivit starkt nog så jag har ingen kraft i vänsternenet. Så när jag skriver att jag trycker så hårt jag kan så är det INTE så hårt. Men då reagerar hon alla fall.
Samma sak med höger ben o allt fungerar...

Jag funderar nu.. har ni några tips?
Har funderat på att sätta en sporre på vänster foten, men det kan ju bli helt tosigt kanske.

Väl i galoppen så går allt helt ok o äntligen kan hon galopera lugnt!

mvh tina

Sv: Går MOT trycket. Hjälp mig.

Min medryttarhäst jag hade förut (kallblodstravare) kunde göra så på volten, när jag skulle fatta galopp, men ibland även när jag bara skulle öka (ok då gick han väl inte emot en skänkel, men böjde sig o började gå inåt.)
Men i galoppen så fick jag känslan att det var för att han tyckte det var jobbigt.

Oftast är det fattningen som är jobbigast för hästarna. Min egna dam visar det ganska tydligt. Inga problem att hålla en hyfsad galopp, men fatta är jobbigt.

Öva avsaktningar, igångsättningar, fattningar... Igång o av i alla gångarter.. går även att göra utan paddock. :)

tror hästen missuppfattar dej lite kanske när du drar bak vänsterbenet i vänstergalopp..testat att ta fram de bara och trycka till lite lätt?
alltså inte dra bak nåt ben..

drar man bak benet i fattning på min häst så böjer han sej också fast åt motsatt håll..drar ja bak vänster så böjer han sej åt höger..

Men det var ju i höger galopp hon tog bak vänster.
Och det är ju faktiskt korrekt. :)

Som sagt träna på, stärk henne mer så hon orkar!
Tänk efter om hon verkligen förstår de signaler du ger henne! Kan hon verkligen galoppskänkeln? Det kanske går lättare om du lägger till ett röstkommando.
Och du kan även träna från marken. Lär henne gå undan för tryck. Tryck vid sadelgjorden tills hon flyttar - direkt eftergift. Prova både att hon ska flytta bakdelen och att hon ska flytta sidvärtes.
Det är för att hon ska lära sig att gå undan för tryck, inte trycka sig emot det. Och för att hon så småningom ska kunna bli känsligare för beröring.
Det är inte meningen att du ska trycka så hårt du kan!!

ja, ska väl erkänna att hon säkerligen inte är 100% säker på vad galoppskänkel är.
Som du skriver Ellyne att jag ska träna sidvärtesrörelser o sådant. Det tränar jag på längs vägarna. Hon är jätteduktig.
Det är just när det är dags för galopp som hon bli lite knas. Det dumma är ju att jag inte har så många vägar där underlaget är lämpligt för galopp annars hade det varit lättare att variera.

Men jag tackar för tipsen jag har fått än så länge.
Jag ska prova lägga på ett kommando och träna av o igångsättningar.
Detta gjorde jag i padock innan när jag hade tillgång och det gick utmärkt.

Sedan är det sant som Curtice skriver. Hon tycker nog att höger galopp är extra jobbig. Hästar o speciellt travare har ju ofta en stel sida.
Åh, om ja bara haft en padock o kunnat öva rida på volet e. Hon blir väldigt mjuk av det.

Lösgör och rid på små hjälper. Verkar inte vara särskilt behagligt för varesig dig eller hästen med nuvarande system. Lär hästen lyssna på små hjälper genom att sitta still när du inte vill ngt. Det kräver balans och det tar tid att få det att flyta men det är väldigt trevligt när man kan datta galopp genom att sänka ytterhälen ett par cm, eller lägga innerknät något närmare sadeln, ger en helt annan känsla i ridningen. Och ja, jag rider travare...

fast mitt ben är ju ett av problemen oxå. skulle vatt de andra benet då hon inte är så svår på den sidan.

e de dumt om ja sätter en sporre på vänsterfoten?
har inte provat, bara funderat. då kan jag förfina hjälpen lite...

*kl*

Har du prövat med ett dressyrspö?
Kan hjälpa som en förlängd arm/skänkel

Jag rider ibland med sporrar.
Dock inte för ofta för hästen kan bli skänkeldöv.

Glöm inte att ösa beröm när hästen gör rätt! :)

Det är säkert så också, att den sidan inte är din hästs starka sida.
Rid hästen liksidig på volter, och se till att den är riktigt uppvärmd och lösgjord!

ja fast som sagt så har jag inte möjlighet att rida på volter.
men du, tack för tipset med dressyrspö.
den tanken har inte slagit mig då jag inte rider henne med spö.

ska införskaffa ett sådant då jag bara har "normallånga".
Jag tror att det skulle fungera på henne.
Provar det först innan sporrar tror jag!

Varför måste ett svagt ben vara så stort problem för? Det finns ryttare som är förlamade som rider hur bra som helst, du har ben och jag förstår inte varför det ska till så mkt kraft/styrka? Hästen känner en fluga, den känner garanterat dina ben också, även om de är svaga. Rid ned rösten annars då?

Joj ag ve. har med funderat över det. Men hon fattar om jag trycker så hårt jag kan. Jag orkar inte göra det några längre stunder.
Jag är väl inte den bästa ryttaren o det finns säkert förlamade persner som har sina knep på saker och ting. DOm klarar säkert av att rida oskolade hästar oxå.
Men det är ju därför jag skriver här. För att få lite tips om vad jag kan prova.
Provade med dressyrpsiken idag. Petade lite extra med den när hon började. Hon fattade inte direkt men jag tror jag fick in knepet sedan.
Ska prova imorgon igen.

Jag är också hobbyryttare, om än dressyrinriktad.

Förstår hästen galoppfattningar åt vänster? Hur gör du då? Gör du likadant?
Är hästen mjuk och lösgjord i övrigt? Dvs mjuk i sidorna, lätt att böja, avslappnad, balanserad, liksidig?
OM hästen är liksidig i övrigt och hyggligt lösgjord och balanserad så skulle jag tippa på att du gör något du inte är medveten om, exvis håller för mkt i någon tygel. Är hästen inte liksidig så kanske du bör kolla den med osyeopat el liknande, kan vara spänningar/låsningar som ställer till det.
Att ta i med styrka ska inte behövas. Prova att lägga spöt på bogen och bakom skänkeln för att se vilket som funkar bäst.

Ja hon förstår åt vänster.
Hon är inte liksidig.
Hon har problem med sina höfter. Den ena är lite högre än den andra. Detta beror på hennes uppväxt. Hon har blivit behandlad av diverse olika slags personer.
Hon har blivit klart mycket bättre.
Detta gör att hon är lite stel o kantig.
Som sagt så har jag tyvärr inte tillgång till padock. Då jag väl har det och rider henne på volter blir hon mjuk efter ett slag och hon blir mycket enklare att fatta höger galopp med. Hon är även mer koncentrerad då.

Vad gör en osyeopat. Det har hon nog inte varit hos.

Idag prova jag lägga spöet bakom skänkel + att jag peta henne lite på rumpan när den sköt ut.
Som sagt så fungera det tillslut.

Just ja. Det var därför jag undara om sporrar. För om jag har det behöver jag ju inte ta i med full styra utan bara använda lite grann försiktigt för att visa henne lite tydligare.

man ska överhuvetaget inte rida på styrka...
sporrar ska man ju inte heller ersätta skänkeln med..är väl mer att man ska minimera hjälperna sen när hästen faktikst kan gå utan sporrar..och framförallt förstår vad man vill.
om hästen inte fattar galopp pga stelhet/ojämnhet eller andra problem så är ju inte sporrar lösningen.
börjar man med att rida och lära hästen grejer med styrka blir de då inte lättare sen..tror ja iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

om hästen är ojämn i höfterna så förstår jag att den inte vill galoppera. förmodligen tar det emot, länns okämnt osv. Osteopat är en typ av terapeut. Lös hästen ojämnhet med hjälp av masslr och kiropraktor eller ET eller osteopat. Förmodligen är det eb stror del av problemet..

Sporrar är inte bra i detta läge, hästen är förmodligen inte dum. Och DU använder mindre styrka, men signalen mot hästen blir inte mindre med sporrar...

Först o främst. Jag har inte använt sporrar ännu så ni vet det eller så.

OK! Hon är knäckt en gång i ryggen av en kotknäckare (????). Elterapibehandlad, akupunktur, masserad regelbundet (förut) mm mm. Jag kommer inte ihåg allt hon varit med om.
Efter hon blev knäckt i ryggen blev hon tydligen bättre. Skillnaden i höften blev mindre.

MEn det är höger sida som hon är högre på. O de e höger galop hon har svårt för.

Jag kanske helt enkelt ska låta bli att galoppera med henne helt enkelt? Det går ju minst lika bra att bara ut o skritta o trava.

Men som sagt så blev hon bättre när ja hade tillgång till paddock kunde rida henne på volter. Då blev hon smidig i kroppen och galoppen var inga problem.

Men vad tycker ni. Ska jag helt o hållet strunta i att "tvinga" henne att galoppera i skog o mark. Där är ju relativt hårt underlag oxå..

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 351
Senast: cassiopeja
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 348
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar