Går iväg med maten

T

Trassel_tösen

Min hund har ett konstigt beteende när han ska äta. Han tar en tugga med mat och går sedan iväg en bit bort med det och äter upp det. Sen går han tillbaka och hämtar mer mat och går iväg med det osv... Oftast tar han mat och går i närheten av mig eller i samma rum där jag är och tuggar upp maten. Först hade jag matskålen i badrummet och då gick han alltid ut därifrån för att äta upp och sedan tillbaka in där för att hämta mer. Nu har jag ställt den utanför badrummet men han går ändå en bit bort från skålen.
Känner han sig stressad när han ska äta och är orolig för att bli ensam, typ tror att jag ska gå ut när han äter? Han kan vara rätt ängslig av sig och ska hela tiden vara nära dom som är hemma.

Kan någon hjälpa oss?

Sv: Går iväg med maten

precis så gör min hund också... är det en liten hund? bitarna i maten kanske är för stora?, eller så kanske han är rädd nån ska ta maten ifrån honom?

Jag tror det är rätt så vanligt, min gör så och jag vet att det finns många mer som gör samma sak..

Så gör min äldsta hund oxå. Han har väldigt svårt å få ro och äta om inte jag eller sambon håller honom sällskap. Annars följer han bara efter oss och ska se vad vi gör.. han kan ju missa nått annars ;)

Har aldrig haft en hund som gjort så, däremot katter. Spelade ingen roll var matskålen stod, de gick i alla fall alltid iväg med sin tugga för att sedan hämta mer. Varför fattade jag aldrig, det vara bara att acceptera :crazy:

Gammeltiken hemma lägger ett par bitar brevid matskålen och tar sedan en bit i taget och äter upp. Tar sedan ett par bitar igen och gör samma procedur tills maten är slut. Där emellan morrar hon åt dom andra två vovvarna.:crazy:

Min lilla skrutt gjorde så när han var mindre, ända tills vi insåg att han inte kunde finna ro att äta när han var själv i köket.

Vi flyttade mat- och vattenskål till hans bur i vardagsrummet (där vi alltid är), sedan dess har han inte gjort så.

Min gör precis likadant, liksom en släkting till honom. Och han får fortsätta att göra så, bara han äter.

Min gör precis likadant, liksom en släkting till honom. Och han får fortsätta att göra så, bara han äter.

Samma sak, bara han äter.

Izor är för övrigt otroligt ointresserad av mat, blötfoder som torrfoder.
Har provat att försöka svälta ut honom, men se det går inte. Inte heller att ha maten framme hela tiden.
Det som funkar är att antingen spetsa maten med t.ex. ost eller korv. Eller att jag sätter tallriken framför nosen på honom och beordrar honom att äta.
Och ibland - som igårkväll - äter han blötfodret och nästan allt torrfoder! Han var typ jättehungrig! *konstig hund*
Så det där med att ta bort maten efter en kvart har aldrig funkat här.
Däremot är husses pannkaka världens godaste, då tar han en bit i taget, släpper på hallmattan, äter upp och hämtar nästa tugga.

Detta låter mest som ett urbeteende.
När flocken slog ett byte, så fick individerna slita loss en bit och gå iväg för att kunna äta det i fred.

Även om många av dagens hundar lever i en miljö som är lugn och utan konkurrens så gör vissa så här ändå.

Det kan nog stämma.

Fast om nu Izor äter av sig själv så vill han helst äta där vi i familjen är.
Jag vet att man inte bör flytta runt matstället, men det funkar inte med vår vovve.
Han är som sagt liiiite knepig med maten.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
941
Senast: Rumpnissen
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka