Går inte fram...

a1agnlju

Trådstartare
Har börjat rida mitt varmblod i form i skritt och trav, men hon går inte fram i varken skritt eller trav. I skritten tar hon myrsteg vilket gör att man sitter och knådar med skänklarna för att få henne att gå fram. Hon är också lite väl lätt i handen/ tar inte tygeln. I traven är det samma sak, hon går fram ungefär ett halft varv för att sedan sakta av till skritt innan man hinner blinka. Jag tycker inte att hon är lika seg i traven som i skritten. Inte heller i traven tar hon stöd av tygeln. Hon har vanligt tredelat bett och är inte rädd för bettet. När vi travar och skrittar ute länger hon sig bättre och tar bättre stöd på tygeln. Är hon bara ovan eller tycker hon det är trist?

Sv: Går inte fram...

Hon orkar förmodligen inte. Begär inte mer just nu. Låt henne sträcka på halsen och ryggen med täta mellanrum. Jobba bara korta korta stunder.

For att kuna rida sin hast i form behover man tre grunder.

Lung, framat, rak

Din hast ar ju helt klart lungn,, eftersom den nastan sommnar.. men den ar inte framat, sa innan du kan begara nagot av din hast sa behover den ga framat annars sa ar det inget i ridningen som ar arligt.

Typiskt beteende på en häst som inte orkar, förstår, och där man eventuellt gått för fort fram.

ut i skogen och bygg muskler, balans, och träna där , korta stunder att låta hästen jobba i låg form och arbeta med sin rygg.

Typiskt beteende på en häst som inte orkar, förstår, och där man eventuellt gått för fort fram.

ut i skogen och bygg muskler, balans, och träna där , korta stunder att låta hästen jobba i låg form och arbeta med sin rygg.

Vad bra, då är det som jag trodde. Jag har inte ridit mycket på volten utan bara testat då och då. Gå för fort fram är nog delvis sant också (det är ju så förb... kul:rofl:) Får ta ut dotterns häst för ett ordentligt träningspass så jag blir av med lite träningsabstinens mellan utbildningspassen på min egen pålle:bow:

vet hur det är:angel::D Been theer- than that sas:o

Men vill så himla mycker, men det blir inte alltid rätt... ut i naturen och NJUT innan träningen och allvaret börjar!

Lycka till

Säger som dom andra, din häst orkar ännu inte länga steget.
Vid samling så kortar hästen upp sina steg, den bär ju sig uppåt då i stället för framåt.

Känner du att hästen höjer upp ryggen när den går i form?
Ett "sug" i bettet ska finnas när hästen går rätt, hon kanske helt enkelt bara "knäckt av"?

Rid halvhalter, se till att rida igenom dom ordentligt, ge eftergift. Hästen ska då söka sig framåt/nedåt efter bettet. Går hästen lågt så låt den gå där, då arbetar den med ryggen och får muskler.
Rid i korta intervaller i början. Om hästen tar upp huvudet så orkar den inte längre stunder.

Den högre formen kommer först sedan när den har fått styrkan till att gå där. Men tänk också på att den högre formen inte alltid är optimal som arbetsform, då är den lägre bättre.

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 806
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka