Går inte att rida ut på...

TheHunted

Trådstartare
Min häst går för tilllfälet kanpp att rida ut på, hon blir så het och stressd på hem vägen att hon i princiip står på stället och skuttar/kaprill hopp, travar/piaffar:p , galopp på stället eller står på bakbenen/stegrar sig eller backar och det betyder att vi inte kommer framot:crazy: Hon vill hem så himla mycket att när hon väl får det så vet hon inte vad hon ska göra så då gör hon så och alt blir fel...:crazy: :crazy: :(

Hon får inte mat när vi kommer hem så det är inte det, hon är hur lugn som hälst när vi rider ut men när hon vet att vi ska hem så blir hon jätte tosig eller stressad eller het....
Bor mitt på en väg så det finns bara 2 vägar att rida dom ssta 100-200m etrarna och det brukar vara då hon börjar, det är ju inte så smart att hon holler på så mitt ute på en vä där det kommer bilar...:crazy: :crazy:

Om någon har tips om hur jag ska göra, Snälla skriv då!

Tacksam för svar

//Thehunted1

Sv: Går inte att rida ut på...

Är hon likadan om du är ute och går en runda med henne?

Om du vågar så passa på när det är lite trafik och du har medhjälpare som kan stoppa eventuerlla bilar om det blir problem:

Skritta förbi stallet och ta dej en tur till....:idea:

Många hästar stressar på vägen hem. Skitjobbigt! Men med lite tålamod kan man få bort det värsta bråkandet i alla fall när hästen märker att den inte alltid får gå in i stallet.
:)

Dalsland skrev:
Om du vågar så passa på när det är lite trafik och du har medhjälpare som kan stoppa eventuerlla bilar om det blir problem:

Många hästar stressar på vägen hem. Skitjobbigt! Men med lite tålamod kan man få bort det värsta bråkandet i alla fall när hästen märker att den inte alltid får gå in i stallet.

Jojo, har gjort så, hon får absolut inte vinna om hon bråka vänder jag bort från stallet eller rider för bi om vi är när man så fort jag vänder hemmot igen så börjar hon, har gjort så i fler månader nu:crazy: :crazy: :crazy:

Brukar direkt när jag kom hemm efter ute ritt så red jag altid lite dressyr i hagen vilket hon tycker är väldigt tråkigt... så då lugnade hon ner sig lite, men bråkar hon ute, så rider vi lite dressyr och så ut en runda till och då är hon lugn, altid samma sak:crazy: tycker att hon borde förstå att det inte är någon ideé att hålla på:mad: :confused:

Har du provat att skritta på lång tygel på hemvägen, samtidigt som du själv andas lugnt med djupa andetag?:D
Det är det enda som fungerar på min häst.

Immer

Ha lite längre tygel så hon inte tror att ni ska gå fortare(min blir alltid så när jag kortar tyglarna) och våga driva på framåt!

Har provat och det funkar faktiskt men kan vara lite läskigt att driva på en häst som redan är het:crazy:
Låt henne gå lite i form och andra övningar så hon får annat att tänka på.

Lycka till!

/I

Jobba hästen hela tiden, skänkelvikningar, öppna/sluta, övergångar mm, så får hon det att syssla med istället för att studsa runt. Funkar på min vilding.

Immer skrev:
Har du provat att skritta på lång tygel på hemvägen, samtidigt som du själv andas lugnt med djupa andetag?:D
Det är det enda som fungerar på min häst.

Immer

Då börjar hon trava eller galoppera...

Lazio skrev:
Jobba hästen hela tiden, skänkelvikningar, öppna/sluta, övergångar mm, så får hon det att syssla med istället för att studsa runt. Funkar på min vilding.

Brukar har kort tygel och jobba, det fungerar till en viss grad, ibland funkar det och ibland inte:crazy:
Vet inte riktigt vad jag sak göra:confused:

Jag hade ett fullblod tidigare som var väldigt het. När jag fick honom var han enormt jobbig att rida. Jag gjorde som så att vi skrittade, gjorde halt, stod stilla en stund, skrittade igen, gjorde halt osv. Hela tiden hände något, och hästen lärde sig lyssna på mig. Det funkade för oss. Med honom var det också så att han gärna blev ännu hetare när jag tog tyglarna, men det blev bättre med tiden... Ha tålamod!

Lycka till!

På min heta kbl travre så hjälpte det att ha långa tyglar på henne när man var på väg hemåt. Men visst det blev skritt i super tempo i början. För hon relaterade korta tyglar med att springa. Så vi har jobbat mycke med lösare tyglar för att hon ska slappna av. Inte helt låna tyglar men ändå tillräckligt lösa så hon inte blir stressad av det.

För ju mer jag höll i tygelen och tyckte att hon skulle gå saktare så ökade hon bara. Nu så kan du ha lång och kort tygel på henne och hon är ändå lugn. Visst vissa dagar är hon piggare men hon lyssnar iaf bättre nu.
Lycka till

Dalsland skrev:

:D
Lura den! Låter inte dumt faktiskt!

Gör små volter och rid på så fort du märker att hästen stressar upp sig!
Den kommer att tycka det är jättetråkigt att göra volter så fort den rusar på, och så småningom (förhoppningsvis) lugnar den sig även på hemvägen.

Har inget tips egentligen - bara en tillfällig lösning eller vad man nu skall kalla det... Jag har samma problem med en allt för dåligt motionerad medryttarhäst (blir som tokig sista biten) och eftersom jag är lite skraj sedan jag trillade av för ett tag sedan har jag bestämt mig för att gå sista biten tillbaks. Det är i alla fall säkrare - i synnerhet om det bara är de sista 100-200 metrarna ni är hmmm "oense". Visst betyder det delvis att hästen vinner något men å andra sidan går jag mycket långsamt så att hästen får sista avskrittningen istället för att komma hem i något som mest påminner om taktande på hög nivå. Dessutom tycker hon att jag är tråkig som går såååå sakta när hon har såååå bråttom så på något sätt vinner jag i alla fall :rofl:

Kom ihåg att du ska rida skritt också, bestäm takten genom att räkna 1-2-3-4 om och om igen. Det fungerar faktskt.

Om jag har så går hon offta in i nån korsning mellan trav och skritt för hon har inte så långt steg och hon tror att de går fortare... Känns som det där steget innan dom går över i trav...

prova länga tyglarna å prata me hästen. Fick börja göra så med min häst som oxå höll på att studsa å stressa upp sej på hemvägen. Det funkade på honom iaf. :)

Detta är en exakt kopia av min arab:rofl:
Hon har vart så ända sen vår första ridtur för 4 år sen, på engång som vi vänder hemmåt är hon helt förbytt.

Det jag gör just nu (ändrar min taktik då och då, hon fattar annars tillsut och vi är vart vi började):

Halvlånga tyglar, hon blir bara irriterar om jag tar i munnen på henne och börjar svamla mer.
Inga skänklar, håller dom ut som en islandsryttare nästan:D Hon har en tendens att ta minsta framåtdirvande hjälp som att vi ska galoppera hejdvilt.
Använder röst och säte för att styra och sakta av vid behov.

Andra tips som jag fått här på buke faktist har vart att vända på engång hästen stressar.
När den går lungt så vänder man hemmåt igen.
Och detta mönster följer man om så i månader för att bli av med detta betendde, varje ridtur.

Förresten, som tillägg;
Nynna inte på "skala banan" -låten. Har en makt att få hästen att "piaffera" :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar