Går era hästar barfota någon gång om året?

nexxa

Trådstartare
Något jag funderat på. Skos era hästar år ut och år in eller får de "pausa" någon gång från skorna?
Jag har alltid (eller nästan alltid) låtit hästarna gå barfota åtminstoden iaf ett halvår ibland mer i sträck sen blir de skodda ett par gånger, när man rider som mest, funkar bra barfota vintertid.

Vad anser ni om allt? Enligt hovslagaren skulle hästarnas hovar bli starkare om de får vila sig i bland från skor.
En kompis häst, har varit skodd så länge att hon inte klarar gå barfota någonstans utan att stappla fram :eek:

Vad tycker ni? Hur gör ni?

Sv: Går era hästar barfota någon gång om året?

Om det inte var så att min häst ska bli riden hela sommaren hade jag tagit av skorna. Det är så synd att han inte går att rida utan skorna, han har haft väldigt dåliga hovar. Mycket hålväggar och djupa sprickor, främst på v.f, som gör att han måste ha skorna på när han rids. För några veckor sedan tappade han h.f, hovslagaren kunde inte komma på tre dagar, men under den korta tiden tyckte hovslagaren att hoven hade mått bra av det. Men då reds han inte. Jag tyckte att vi kunde pröva barfota ett tag men hovslagaren sa blankt nej, och det han säger litar jag på. Så det blev skorna på tyvärr.

Jag tycker det är bra om man låter sin häst !pausa" lite från skorna.
Min ena häst går helt oskodd och den andra är skodd fram, fast brukar ta av skorna ibland på sommaren

Min åsikt är att det är totalt lönlöst att låta hästen gå barfota bara en skoperiod. Ska man få någon effekt av barfotagående så bör det vara många månader, helst mer än ett år. Varför då? Jo, det tar ett år för "en ny hov" att växa ut. Det redan utväxta hornet påverkas INGENTING av att hästen är oskodd (horn är "dött" material, liksom våra naglar och vårt hår). Och du kan alltså inte få någon effekt av barfotagången förrän det nyutväxta hornet har nått bärranden...
Huruvida ditt system med några månader i stöten verkligen är bra låter jag vara osagt, men ur min synvinkel ger det halva hovar "av varje".

Sen vill jag rätta dig lite... ;) Det handlar INTE om hur många år hästen burit skor, om den blir ömfotad när man tar av dem. Vissa hästar ÄR helt enkelt känsligare och mer ämma än andra. En del har hovar som klarar vad som helst och ömmar aldrig, många har det inte. Vissa hästar har bra hovkvalité men ömmar ändå, andra hästar har sköra hovar men blir ändå inte ömma.
Det finns ALLA varianter på det.
Och jag tar några exempel: mitt eget halvblodssto har ALLTID, sedan unghästtiden och fortfarande, varit väldigt ömfotad. Nu har hon gått barfota sen -99 eller nåt och det gör absolut ingen skillnad.
I grannbyn däremot bor en pensionerad ridskoleponny (C-ponny), som varit skodd i mer än 10 år, oavbrutet. Ägarna (nybörjare) fick höra att han aldrig skulle klara att gå barfota efterso han varit skodd så länge, men jag ansåg att man i alla fall skulle prova. Det är 4 år sen vi plockade av honom skorna och han går fortfarande bvarfota! :)

Evelyn brukar gå barfota bak apr-dec och runt om går hon typ jun-okt eller när det börjar bli isigt.
vill gärna brodda på vintern.
Pompei är alltid skodd, det sliter för mkt på hovarna om jag skulle ha honom barfota eftersom han kommer träna så pass mkt.

Hm...min häst har gått bara fota nu i ca 3månader.... hon hade innan det varit skodd regelbundet i 4år...
Det funka bra de första veckorna men tillslut slets hovarna ner för mycket.... tillslut kunde hon knappt gå ifrån hagen.
Jag ringde då genast till ovslagaren o han kom ut...han sa att det va i sista minuten att jag skodde....hade jag väntat så skulle hennes hovar ha varit så pass nerslitna så att hon gick på endast sulorna....då skulle det inte ha hjälp med skor eftersom sulorna ändå skulle nå alla stenar...

Jag tänker ALDRIG ha henne barfota igen (anledningen till att jag hade henne barfota var pga att hon vilade....reds inte alls)

H. Malin

Min häst är oskodd bak på betet. Hon klarar inte att gå oskodd fram utan ömmar för mycket. I bak är hon så pass inkorrekt att hovslagare avrått mig från att ha henne oskodd för länge för att hon skulle kunna slita sig ännu mer inkorrekt.

Testade att ha stoet barfota några veckor på betet för flera år sedan men hon ömmade så mkt att hon till å med vägrade rörs sig på en gräs äng så det var bara att spika på skor igen.Min ena unghäst har aldrig varit skodd men jag ska låta sko honom nu i somar.Han går jättebra utan skor men på vintern var det alldeles för halt för att ha honom oskodd egentligen.
Om hästen har ont är det ju inte bra för den att gå barfota, det säger sig självt.

Har alltid haft mitt varmblod barfota på sommarhalvåret men nu ska hon få fortsätta gå barfota året runt, så ska jag köpa boa boots att ha vinterhalvåret när man rider då det är halt så får se om det funkar, värt ett försök iaf.
Nordisen kan inte gå barfota, så henne har jag skodd jämt,
och fölet ska jag försöka ha oskodd jämt om det går, får se när hon blir äldre.

Jag plockade av min hästs bakskor i okt-04.
Anledning: hon tappade dom med ca två veckors mellanrum. Jag bestämde mig för att prova utan och det har fungerat alldeles ypperligt. Jag köpte henne ett par easyboots som jag tänkte använda vintertid då brodd behövs.

Det tog sin tid att få passande boots och när dom äntligen var hemma och tillpassade och broddade så försvann isen!!!
Det var då jag satte igång henne efter lång konvalescens och jag provade utan boots så långt det gick och jag har inte behövt använda dom alls.

Men nu måste jag nog börja använda dom för nu har framdojjorna åkt av också. Hon har återigen börjat tappa skor, det beror förmodligen på att sommarbetet är ganska blött på sina ställen, där finns bla två källor som dom dricker ur. Det är förmodligen där som hon drar av sig skorna. Så nu var hovslagaren här i förrgår och tog av henne i fram också. Jag kommer naturligtvis använda bootsen under ridning.

Vi får väl se hur länge hon får gå barfota i fram, jag är lite rädd för isen i vinter. I hagen alltså, för jag kan ju som sagt använda broddade boots vid ridning.
Jag vet inte än om jag ska sko på henne till vintern. Jag vet heller inte än hur hon klarar att gå barfota i fram eftersom hon är ganska så stor och tung.
Men vi får se!! :p

min häst tävlar och tränar året om och att ha henne barfota är inte något alternativ eftersom hon tränas så mycket att nötningen på hoven skulle bli så stor...

I början när jag hade min häst, så hade jag honom barfota vintertid, men eftersom det inte är snö hela vintern utan är perioder med barmark då det bara är hårt och knögligt, så funkade det inte. Han blev riktigt öm i fötterna av att gå på knöglorna och fick ett par hovbölder pga det. De senaste vintrarna har jag haft honom skodd åtminstone fram med 4 brodd/sko.
Sommartid kan han gå barfota om han bara går i hagen på gräs, men då vill man ju kunna rida! Så fort man rider på grus när han är oskodd så blir han jätteöm i fötterna.

Min gick barfota helt ett tag på betet men han var så öm så vi var tvugna att slå på honom skorna igen på framfötterna... men bak går bra! Men när jag har honom hemma i stallet då han rids osv har han skor på alla tossingarna :)

Jag brukar ha ridhästarna barfota oktober-januari, längre om det inte är halt.

Undviker allt vad skor heter. Endast om smärta föreligger kan jag tänka mig att sko hästen. Att hästen går försiktigt på grusväg är dock inte nog och hittills har hästarna vant sig. Min tränare har många olika hästar och hon har inte haft skor på 11 år och det var hon som påverkade mig mest att till slut lämna skorna. Sen fick förra halvblodet mycket bättre rörelser utan skor, med skor slog hon ner bakhovarna vilket kan ge skador i senor och ligament men utan skor gick hon mjukt och fint. Dock hade hon för tunna sulor så vi fick sko henne med flappskor då hon fick mycket ont.

Nu har jag en ettåring, Welsh Cob, samt syrrans häst som är 9 år och är utan skor (korsning vbl/?) samt en halvblodsvalack för inridning på 4 år. Alla är barfota och vi rör oss på de flesta underlagen som finns, från asfalt till grusväg och till skogsmark.

Har du testat?

Min erfarenhet är att de flesta hästarna får hårdare hovar ju mer barfota dom får gå. Syrrans korsning har nu varit utan i ett år, ridits regelbundet på alla underlag, och hon har stenhårda hovar. Hon var felvinklad när hon kom men hovslagaren har gjort ett jätte jobb och hon är nu hur snygg som helst i hovarna och dom håller.

Och som jag nämde tidigare. Min tränare har inte skott på 11 år och hon ligger rätt högt i klasserna (western). Endast i såna klasser som skor är ett måste lägger hon på en tunn alu-sko som sen tas bort direkt efter tävlingen...det funkar för henne och då ska det funka för mig och mina hästar med.

Det där är ett dilemma, med isen. Jag kommer från Hälsingland och har nu bott i Småland i snart 2 år och jag saknar verkligen inte is och snö;) Dock hade min väninna sina barfota i vintras och faktiskt, det gick rätt bra. Men visst, skulle hon träna och det var isigt överallt fick hon ta transporten och åka till ridhuset...Här hade vi lite snö och is men inget som hann inverka på träningen:)

Undrar om du inte har lite fel ändå?
En av fördelarna med oskott, är ju att hoven får arbeta på ett riktigt sätt, vilket torde gynna dess funktioner inkl tillväxt. Om man har hästen barfota endast 1-2 månader åt gången, borde väl ändå hovens totala funktion bli någonstans mellan skodd och oskodd? Dvs, inte lönlöst men heller inte optimalt.

För att bygga upp ett bättre, starkare hovmaterial och minska känsligheten vid barfotagång, behövs en längre tid + att hovarna tillåts slitas ner under en period. Här måste jag dock erkänna, att det är mer tyck och tänk från min sida, än fakta. :o

Vi har 3 som går oskott året om, medan en gör det periodvis, fr a under den isfria delen av året.

LIA

Men någon skillnad måste det göra iaf? ;)
Som en paus för hoven att växa mer fritt eller vad man nu ska säga (dålig på att utrycka mig jag vet :p )

Min häst skoddes igår, efter att ha gått barfota sen oktober månad så då borde han ha nästan helt "nya" hovar? :confused:

En liten följd fråga då :angel:
Jag har alltid haft mina hästar oskodda vintertid och det har varit mkt lättare än med skor.
Tycker ni att broddarna hjälper så mkt, snösulor osv?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar