Går ej att sko bak..

Chilli

Trådstartare
Min 12-åriga envisa ponny har börjat sparka när hon ska skos och verkas bak. Hon står som ett ljus när hon skos fram. Det är inga problem att kratsa hovarna bak. Jag har till och med kunnat lyfta vänster bakben ganska högt uppåt/framåt (det värsta bakbenet). Det gick att sko henne utan problem förut. Jag bytte hovslagare när jag bytte stall och det gick bra. En dag ringde hovslagaren och berättade att hon sparkade och inte gick att sko. Jag var inte med då så jag vet inte vad som hänt. Jag fick tag på min gamla hovslagare som nu kan sko henne fram utan problem, men inte bak längre. Vi har kollat henne hos veterinär och röntgat. Hon har fått regelbunden massage och aukupunktur. Finns det någon som har bra tips utan sedering?
:(
 
Sv: Går ej att sko bak..

Jag har haft liknande problem med mitt sto: snäll att sko fram och pekoralistisk fungerade det inte alls bak. Jag sederade med medel som läggs under tungan= veterinär skriver ut men behöver ej vara på plats. Första gången gav jag full dos och minskade med tiden långsamt så att hästen var allt mer " vaken". Nu kan hovslagaren sko om han tar det lite lugnt och jag tar av skorna ( det är vad min häst tycker är jobbigast, men är ok om jag gör det. I början tog det nog mig en timme att få av skorna pga hennes krångel i g min okunskap men nu går det snabbare).

Jag var inte heller sugen på lugnande, men det kom att fungera bra för att träna hästen. Annars skulle jag försöka se vad problemet var: ta av skor, verka, slå dit sko etc, kan ju vara att du får göra den delen och hovslagaren sköta resten... Eller att det fungerar om du håller benet, så gjorde jag en gång med ett annat sto som blev orolig vid första hovslagarbesöket.
 
Sv: Går ej att sko bak..

Mitt sto var precis likadan när jag fick henne. Nu vet jag inte om det hade att göra med att hon aldrig varit skodd bak.

Men det var ett rent hellsicke för hovis att kunna sko henne bak. Fram var inga problem. Jag fick lugnande medel utskrivet av veterinär och det funkade bra.
Sedan minskade jag medlet allt eftersom för att till slut helt upphöra. Ok. än idag kan hon vara lite svår med bak men hovis tar det lugnt så det funkar.
 
Sv: Går ej att sko bak..

Om en häst plötsligt efter många år blir svår att sko så hade jag funderat över om något hänt hästen så att den har ont.

Min häst har varit krånglig att sko bak (men inte mer än att hon drar åt sig benet o visar att hon inte egentligen vill) de två senaste gångerna. Hon har aldrig krånglat förr... Åkte till en osteopat idag och hon hade en inflammation i en muskel i höger bak vilket skapar spänningar upp i länden. Det har säkert gjort ont att stå o balansera på det benet samt att stretcha ut det när hovslagarn håller/skor.
 
Sv: Går ej att sko bak..

min mamma som är modigare än jag lyfte bak åt hovslagaren, men det blev så svårt för honom att komma åt då så hon försökte "lämna över" benet till hovslagaren. Det slutade med en flygtur genom stallgången för henne (hon fick bara några blåmärken som tur var))
 
Sv: Går ej att sko bak..

Jag har kollat hos veterinär, röntgat, haft ut en massör några gånger som lossat spänningar och satt aukupunktur. Jag misstänker att den hovslagare som stallet använder gjorde något med henne (men det säger han inte förstås). Nu sitter det i huvudet på ponnyn och min stackars "gamla" hovslagare får försöka lösa problemet tillsammans med mig. Hon har alltid varit känslig med sina bakben, som att det inte går att ha skydd där eller benremmar(fast det går bra att massera och röra henne högt upp på bakbenen)
 
Sv: Går ej att sko bak..

Låter som att hon fått stryk. Jag hade en halvblodsvalack som i 10 års tid aldrig haft problem med att skos, lånade ut honom på foder och efter 6 mån kom han tillbaka i liknande skick. I början fick jag inte ens kratsa hovar, än mindre hålla upp och banka på dem...

Vi fick ta ut veterinär för att sedera honom vid skoning, men paniken satt så djupt att han inte kunde skos bak ändå, bara verkas. Efter 2 år lyckades hans skos bak med mkt träning, men det gäller att du tränar försiktigt och ofta - helst varje dag. Det går inte att ta det var 6-8e vecka när hovslagaren är där. Och till en början ska du bara träna när hästen är i form för det dvs lugn och avspänd, gärna motionerad osv. Man får ta myrsteg.
 
Sv: Går ej att sko bak..

Jag har samma problem med mitt 12-åriga sto. Hon brukade bråka med framhovarna också men det har hon äntligen slutat med :bump: Problemet kvarstår dock på bakhovarna men blir allt bättre och bättre. Jag ger domocedan varje gång då det inte finns en enda hovslagare som vill sko henne utan :( hon sparkar och stegrar pga att hon får panik. Detta beror säkerligen på att hon fått en söm spikad fel eller på en rejäl felhantering.
Det som jag rekommenderar är att ha en hovslagare som är lugn med hästen och som ger den tid. Min ponny har mycket lättare för de hovslagarna då hon får förtroende för dem.
Jag har även tagit med en hammare till stallet och bankat lite löst på hovarna samtidigt som hon har ätit godis då positiv förstärkning oftast fungerar bra :)

Lycka till!
 
Sv: Går ej att sko bak..

Två av mina unghästar tyckte inte om att skos just bak, så jag tog till att stå och mata dom med lite foder ur en hink medans hovlsagaren höll på bak och det fungerade bra. Fick göra så ett par gånger innan jag sen kunde sluta med det och det har inte varit några problem sen dess:eek:
 
Sv: Går ej att sko bak..

Två av mina unghästar tyckte inte om att skos just bak, så jag tog till att stå och mata dom med lite foder ur en hink medans hovlsagaren höll på bak och det fungerade bra. Fick göra så ett par gånger innan jag sen kunde sluta med det och det har inte varit några problem sen dess:eek:

Sådär försökte jag också men jag kom på att en promenad på en halvtimme precis innan var bättre än att stå inne och vänta och torka fötterna.
 
Sv: Går ej att sko bak..

Vi har en häst som va krånglig att sko bak. Den hade låsning i SI leden på båda sidorna. Värre på vänster sida. Kiropraktor fixade detta och sen har det funkat bra:)
 
Sv: Går ej att sko bak..

När hovslagaren spikar i sömmarna på bakhovarna får min valack slicka på en sån där burk med nåt som smakar gott, anis. Minns inte just nu vad det heter. Då står han avslappnad och stilla annars sparkar han ibland. Jag vill gärna spara på min hovslagares rygg så vi gör detta och det funkar bra. Hästen accepterar att det bara är när hovis spikar. Flera andra i stallet har börjat göra likadant.
Kan kolla vad burkarna heter om nån vill veta:)
 
Sv: Går ej att sko bak..

Om den inte har skador i rygg, SI-led eller bakben kan den blivit sömtryckt o därmed kopplat på hästminnet/ smärtminnet.
Däremot brukar det inte då vara båda bak.

Lyft upp o "sätt fast" bakbenen dagligen, håll upp längre samt banka lite.
Avled med mat när hovis är där.
 
Sv: Går ej att sko bak..

Tack för alla tips och råd! Jag får lite hjälp av andra i stallet med lyftträning nu. Emellanåt vägrar hon lyfta så jag kan kratsa vänster bak(går bra när hon är upptagen med mat eller godis). Jag vågar inte lyfta själv när hon sparkar. Jag ska också ta ut en kiropraktor som får kolla. Sen är det väl bara röntgen och ultraljud kvar. Hon lyfter upp höger bak när man försöker lyfta vänster bak. Senast lyfte hovslagaren på och kratsade höger bak, men när han försökte samma med vänster bak så vägrade hon. Sen vägrade hon lyfta något av bakbenen. Jag tar ju regelbundet ut en massör som också ger akupunktur. Hon säger att ponnyn är något "osviktande" i svanken och reagerar (negativt) vid tryck på vänster ryggmuskel vid ländkotorna, men att ponnyn trots allt ändå känns bra. Hon visar inget vid dressyr eller hoppning, men är svår att lösgöra, hon ger verkligen inte någonting gratis.
 
Sv: Går ej att sko bak..

Det är ett sto! banna henne lite, men BERÖM minsta lilla bra. Ge godis.

Även om hon har ont ska hon inte sparka. vägra lyfta är en sak.
 
Sv: Går ej att sko bak..

Mitt sto började också krångla från ena gången till den andra för några år sedan. Jag var hos veterinär som inte hittade något problem bak. Fick domosedan (?) och fortsatte sko henne bak utan problem. Men jag hade den där gnagande känslan att allt inte var bra ändå.. Hade ute div. ET och kiropraktorer som alla hittade spänningar här och var (bl.a. ländryggen och korset) men jag märkte ingen långvarig effekt och hon gick fortfarande inte att sko utan lugnande. Hon ömmade i ryggen av och till. Tillbaka hos veterinären som böjde henne igen. Dubbelsidig hälta fram. Inget bak. Fick höra att jag inte ska tryccka på ryggen och att det var mycket troligare att ev. problem med ryggen (som veterinären ansåg att hon inte hade) kom från frambenen och inte tvärt om.

Efter många veterinärbesök (under 1,5år) så hade vi behandlat dom stackars frambenen flera gånger. Konstaterad "ohalt" av veterinären flera gånger, börjat sätta igång men kändes inte bra och sedan samma visa med frambenen igen.

Tillslut tröttnade jag och åkte till ny veterinärstation. Där lyssnande dom på mig. Hästens rygg undersöktes ordentligt och bakre parti undersöktes ordentligt. Pålagringar och inflammation i SI-lederna. Efter en kortisonspruta blev hon symptomfri. Efter flera år som hagprydnad.... Jag har så dåligt samvete som inte gick vidare med detta tidigare.

Ursäkta långt inlägg. Det jag ville säga är: Om hästen har varit snäll att sko innan, utred ordentligt att det inte är av smärta som hästen krånglar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 086
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 849
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 883
Senast: unoannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp