Går dit han tittar!

danilo

Trådstartare
Min pålle är en kille på sju som är rätt unghästig av sig på vissa sätt. En sak som han gör är att han alltid går åt det håll som han tittar åt, och han tittar på mycket. Jag tycker inte att det är okej att han vinglar iväg, dels för att han ska följa mina senaste hjälper och dels för att det är mer eller mindre farligt - han trampar t.ex. då och då ner i ett snöfyllt dike då han går på lång tygel. Han drar oftast åt vänster, och är mjukast i höger sida. Någon koppling där? Han har inte problem med kroppen/ont.

Tidigare ryttare har löst detta genom att alltid rida honom med mycket munkontakt och koll på läget, men jag anser att han ska kunna ridas i låg form och med säte och skänklar, utan att alltid sitta på bettet (har dessutom pessoa).

Hur skulle ni lösa det här? Skulle ni låta honom stå stilla ett tag varje gång han ser något spännande/ uppmärksamhetsväckande, bli arga på honom eller vad? Någon som känner igen det här? Jag har hittills försökt stödja honom mycket med skänklarna, men det hjälper som sagt inte alltid. Jag har blivit arg några gånger när han är riktigt klumpig, men det känns inte riktigt rätt. Jag vill som sagt att han ska lyssna på mina hjälper även när han går på längre tygel.

Alla tips och kommentarer är välkomna!

Sv: Går dit han tittar!

Gud vad jag känner igen det där! Min sköthäst är född 2001, fyller fem i maj. Han är precis likadan. Han tittar på allt möjligt, allt som rör sig, allt som inte rör sig, stenar, träd, ljusfläckar på marken, fåglar, flygplan, jaa allt möjligt och så dras han ditåt utan att han märker det. Går rakt igenom jättedjupa snöhögar, ner i diken, snubblar på stenar och rötter osv. Jag brukar stanna honom när han får syn på något riktigt magnifikt (oftast saker som rör sig, andra hästar, skidåkare osv) så han får titta klart, sen går vi vidare. Sen brukar jag bara svänga honom lite med tygeln när han är på väg in i något. Det är som du säger typiskt unghästbeteende, de har inte riktigt koll på sin kropp och sina ben än. De växer nog ifrån det förhoppningsvis!

Har precis samma problem med mitt 10åriga sto! Hon är som en unhäst känns det som...:crazy:
Dock känner jag att jag 'ndå inte har riktigt PROBLEM med det..Det enda jag gör är att försöka hålla hennes uppmärksamhet och koncentration genom att altid vara rörlig och så. fast ibland så tar jag ett litet stopp så hon får kolla lite runt om kring sig, för jag känner mig så dum när jag "tvingar" henne att arbeta hela tiden:p Fast jag brukar alltid ta sånna turer, som idag, då jag bara strosar runt så hon får stanna, kolla, nosa och slicka på allt hon ser:smirk:

Växer ifrån det säger du? Var inte så säker på det, min häst är 16+ och hon är likadan ;)

När hon rids med kort tygel så tittar hon inte alls men så fort hon får lång tygel så börjar hon titta sig omkring, inte så att hon är stirrig och tittig på det sättet utan mer att hon kollar in omgivningen, oftast tittar hon åt höger och dras automatiskt ditåt, när hon gör så så försöker jag "styra tillbaka" henne med benen istället eller få henne att vakna upp lite genom att flytta tillbaka henne med hjälp av tyglarna istället, jag vet inte hur det fungerar på era hästar men om jag flyttar över handen till en sida av hästen så går hon ditåt, alltså om jag t.ex. håller tyglarna med högerhanden och flyttar över den till vänstra sidan av hästens hals så går hon åt vänster. Jag låter henne inte stanna för att titta iaf, känns som att jag då säger åt henne att det är helt okej att titta, jag vill ju inte att hon ska lära sig att när hon börjar titta så får hon en paus ;) pausen är just att hon får lång tygel, för mig är det dock okej att hon tittar medans hon går, bara hon håller koll på benen och går dit jag vill att hon ska gå.

Här kommer en till!
Ridtravarsto, 8 år och närmare 1,70 i mkh.
Den här damen är väldigt fumlig överlag, och har inte riktigt koll på var hon sätter ner hovarna eller var kroppen befinner sig i alla lägen.
Brukar använda rösten när hon drar iväg åt fel håll, ex ett dovt NEJ eller lätta smackningar för att återfå uppmärksamheten.
Detta funkar dock inte vid riktigt farliga saker som skidåkare och liknande utan då får jag ta tyglarna :smirk:

Jag har en likadan häst själv, fast detta är ett 12-årigt sto :p Hon är lite löjlig beroende på hennes dag & hennes humör.....T ex för nån kväll sedan tog jag ut henne på en ridtur (endast skritt tänkte jag då eftersom det va så mörkt ute, klockan vart 19.30)....
Hon kan "spela" något hispig vilket hon egentligen INTE är, hon tycker visst det är riktigt skoj o skrämma skiten ur mej fast jag känner denna häst riktigt bra att jag vet vilket humör hon är på :D...

När vi är ute o rider, så tittar hon väldigt mycket på saker o ting....Människor, djuren, allt möjligt...Sist vi vart ute på en ridtur fick hon syn på ett sött rådjur som skutta runtomkring, så stannade hon och stod riktigt still......Jag brukar låta henne stå där o glo på det hon tycker är intressant....Sen rör hon på sej igen...Varenda jäkla ridtur är hon lika knasig som alltid :D

Vet dock inte riktigt hur man ska arbeta bort det där knäppa beteendet, men det får mej att börja skratta varje gång hon gör så....:D hon är ju 12 år och kanske kan tillägga att hon är en fd. travhäst....men innan jag tog henne ur travet var hon ju alltid sån endast vid ridturer men när jag travtränade henne brydde hon inte ett skit om nånting alls.......:p En riktigt kul häst med mycket humor i sej......

Jag har verkligen inga tips då min sexåring är precis likadan, men jag blir så full i skratt ...

Haha usch säg inte så! :p Kom på att det funkar att smacka en gång också, då vinklar han liksom bak öronen och trampar på och tappar fokus på det han tittar på.

Gud vad roligt att fler känner igen sig! Men det verkar ju tyvärr inte vara någon som har något riktigt knep för att bli av med det, man får väl hoppas att det blir bättre med åldern (även om viss här visat att det kan finnas gamlingar som gör likadant :rofl: ).

Min medryttarhäst är precis likadan :rofl: Fast han är väl inte direkt unghäst kanske, 8 år är han.
Han kollar på allt och ingenting och går dit mulen pekar. Suck, han snubblar ju inte lite heller, han kan gå och titta på en brevlåda man rider förbi, och hoppsan så har han snubblat och ramlar nästan omkull... :crazy:
Jag försöker när jag rider att hela tiden vara med med skänklarna och leda honom med tygeln om han börjar vandra iväg åt ett dike tex.
Inte för att det hjälper särskilt mycket, men lite i alla fall... Jag brukar oftast lösa detta genom att rida honom på halvlånga tyglar när vi rider ut, men det är ju lite tråkigt för hästen liksom.

Någon som har ett bra tips för hur man ska lära honom att gå med huvudet åt samma håll som vägen/stigen leder?

Det hör väl nästan till att de fladdrar i väg :)
Jag inbilar mig att det har att göra med personligheten. Många hästar är nyfikna och dagdrömmare, inte lätt att hålla reda på alla ben när tankarna finns någon annanstans!

Min vallack på 11 år hör också så, men även vid ridning på kortare tygel Det värsta är att han är mycket stum i vänster sida men reagerar för det minsta lilla i höger :S
Hoppas på att detta ska försvinna då han känner sig mer hemma i det nya stallet och mer säker på mig..

Haha, min sjuåring är likadan :D Han är lite filosofisk av sig och lullar iväg mot sidorna utan att han märker det. Har löst det med att säga "Aaapapap!" när han börjar vingla iväg. Då inser han att "ojdå!", och går tillbaka till stället jag bad honom gå på förut. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 863
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?