Går din häst barfota?

T

tjiir

Hur funkar det med barfotagång på era hästar.
Hur går det på vintern när det blir is?
Har ni några tips på bra easyboots?

Tacksam för svar :smirk:

Sv: Går din häst barfota?

Hur funkar det med barfotagång på era hästar.
Har ni några tips på bra easyboots?

Gå in på www.naturligahovar.se där finns det superbra "boots" men dyra. broddar till och en massa. Helt klart värt det på vintern för barfotahästar! ;)

Jag brukar normalt använda OldMacs när jag rider ut, tycker att de funkar bra. Förra året red jag utan boots på vintern när det var isigt, men det finns även broddar att montera.

Hej,,, på min häst går det mkt bättre på vintern när det är fruset och isigt. hovarna då får bättre grepp i isen än en skodd hov med brodd då den barfotaverkade hästens naturliga hov får en sugkopps effekt på isigt underlag.

Jag har alla mina hästar oskodda utom en. En shettis hingst som tränas i körning och rids lite, mestadels på sommaren. Kör mycket på grusvägar med honom. Sen har jag två araber, stoet rids regelbundet, hingsten är under inridning och arbetas lite lugnare än så länge. Båda tränas mycket på grusvägar. Sen har jag en welsh som blir 3 nu till våren, hon ska påbörja sin inkörning snart, så hon promeneras mest än så länge.

Ingen av dem har problem med hovarna på något sett, de har hårda starka hovar, har aldrig varit ömfotade eller så. Det har inte varit så mycket problem på vintern heller, de har ofta bättre grepp än de hästar som har skor, om det inte är blank is förståss :crazy: Possitivt är ju att de aldrig får snö styltor :)

Hmm, kan stämma att de inte tillverkas av OldMacs själva. Företaget där jag köpt mina säljer broddar speciellt tillverkade för OldMacs, men kan vara så att de utvecklat dem själva. På den internationella hemsidan finns det också broddar, men man kanske itne kan beställa dem i Sverige. Ursäkta förvirringen...

Men OldMacs går väl inte att brodda?

Jo, det ska gå. :)
När jag köpte min Old Macs blev jag erbjuden att köpa broddsats till.
Det finns även markeringar på undersidan av bootsen som visar var broddarna ska sitta.

Hej,,, på min häst går det mkt bättre på vintern när det är fruset och isigt. hovarna då får bättre grepp i isen än en skodd hov med brodd då den barfotaverkade hästens naturliga hov får en sugkopps effekt på isigt underlag.

Kan du utveckla det här lite mer? Beskriv gärna hur det går till.

Hmm, kan stämma att de inte tillverkas av OldMacs själva. Företaget där jag köpt mina säljer broddar speciellt tillverkade för OldMacs, men kan vara så att de utvecklat dem själva. På den internationella hemsidan finns det också broddar, men man kanske itne kan beställa dem i Sverige. Ursäkta förvirringen...

Jaha, har alltid fått höra att de inte går att brodda. :)
Men det är ju bra om det går.

Va? Sugkopp???? Menar du allvar? Min pålle halkade då lätt förra vintern när det var is och han går barfota. Har köpt boots som ska broddas denna vinter pga det.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka