K

kajshaa

"Lite" bakgrund:

Lillasysters russ (7 år) har blivit lite tjurigt att rida (jäkla sto-fasoner:angel: ) och syrran är inte så duktig än och vet inte riktigt hur hon ska få fason på busfröet... hon vill inte riktigt säga till henne och så (ja ni vet ju hur det kan vara...)

Grejjen är den att jag har ridit henne när jag var yngre och hon går bra när jag rider (men nu är jag ju för stor :) ). Jag vet att det bästa är om lillasyster lär sig hur hon ska göra och så, men snart växer ju hon också ur hästen.

Jag jobbar redan russet lite från marken (när jag har tid, har ju min häst att rida också) men det är när man RIDER och i boxen som hon är jobbig.

Frågan är:
Kan jag, som är 16 och väger 55kg och är närmare 1.80 rida henne nån gång varannan vecka utan att hon tar skada av det? Hon är väldigt, väldigt bred över ryggen och muskulös men jag vill ju inte förstöra henne... det handlar dock bara om någon gång ibland.


SVARA, vill gärna ha flera åsikter! :bump:
 
Sv: Går det?

Jag är ju inget proffs, men man brukar väl säga att 50 kg är maxgränsen för russ, men om hon går i form och balans så tror jag nog att det skulle gå någon gång ibland. Sen att det kan se lite roligt ut är ju smällen man får ta:crazy::D
 
Sv: Går det?

Jag tror inte hästen tar skada av din vikt. Men tänk på längden, känns det flaxigt så är det ju bara att ta det lite lugnare...Har själv fått sitta upp på mindre ponnyer emellanåt för att visa var skåpet ska stå. ;)

Tror absolut att det går bra, det handlar ju knappast ridning varje dag. :)
 
Sv: Går det?

Mankhöjd på ponnyn?

Är det en B-ponny så anser jag att det är onödigt att ens sitta på ponnyn med din längd, men visst, någon enstaka gång tar den förmodligen inte skada av.
Men är det inte en bättre idee att försöka få tag på en kortare ryttare som kan rida ponnyn lite oftare, för ett mer långsiktigt resultat? :idea:


/ Loriey
 
Sv: Går det?

Tack för era kloka svar :D

Hon har varit travruss förut men något hade antagligen hänt då hon inte vill ha något efter sig nu, hon är även rädd för saker som "kommer upp" bakom henne...
Hon går helst inte i form utan rusar gärna i traven, men om man jobbar länge med henne går hon någorluna i bra form. Hon är väligt hård i munnen. Det är dock bara jag som kunnat fått henne att gå bra hitills...

Vi måste ju antagligen snart fundera på vad vi ska göra med henne när syrran växt ur henne (och det är snart), men vi kan nog inte få henne såld om hon är som hon är nu :) Hon är defenitivt ingen nybörjarhäst!

det där med en kortare ryttare är ett bra förslag... men jag tror inte att min syster tycker det :angel:
 
Sv: Går det?

Det är ju inte längden i sig som i så fall är skadlig för hästen...det är vikten det handlar om!!!

Svar till trådskaparen:
Jag tror att du utan problem kan sitta upp lite då coh då för att tala om vad som är acceptabelt och inte- och som du själv skriver, ni kan ju inte sälja hästen när den är som den är nu....:)
Finns det ingen annan vuxen mindre ryttare som kan hjälpa er annars?
 
Sv: Går det?

Jo det är vad jag tänkt också, eftersom hon är så pass välmusklad :)

Jag red henne idag faktiskt :D det gick bra och hon gick riktigt fint i traven i slutet. Hon har inga problem alls med att gå först, då är hon lugn och fin, men när hon inte går först så blir hon en riktig bitch ;) Försöker rusa om och blir som ett ånglok!
I boxen var hon också riktigt trevlig. Jag tror det handlar om att min lillasyster blir lite rädd när russet ser surt ut. Hon är dock vääääldigt kittlig, men det jobbar vi på :D
 
Sv: Går det?

viktmässigt går det garanterat! längen kan ju bli en utmaning dock :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
1 040
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp