Går det att rehabilitera/rida en häst med spatt?

M

Medina

Hej.

Har nyss varit på en klinik med min häst, som har haft svårt att galoppera. Han visade sig ha pålagringar i den mellersta knäleden på höger bak, så kallad spatt.

Veterinären såg enbart lättare skogsridning som en framtid. Nu går han på metacam.

Det är en (lite överviktig) vallack, 16 år, 176 cm, som tidigare tävlat i dressyr på medelsvår nivå. Jag köpte honom för två år sedan för att ha som läromästare. Då hade han precis blivit friskförklarad efter en knäledsinflammation. Första året red jag mest ut på honom och han var framåt i galoppen, det är det senaste året som problemen har börjat. Han har varit ovillig att fatta galopp, men när han väl är i gång har han vissa gånger blivit fin och samlad. Ibland har han dock bara varit lång och kantig i galoppen. Jag har trott att problemen berott på att han varit för dåligt tränad, musklad samt att jag inte varit tillräcklig tydlig i mina hjälper.

Är det någon som har erfarenhet av spatt? Finns det möjlighet att spatten blir så lindrig att det går att rida enklare vardagsdressyr på honom?

Går det att behandla/lindra spatt?

Hur rehabiliterar/rider man en häst med spatt?

Eller är det enbart skogsridning som är alternativet?

Jag hade kunnat ställa dessa frågor till veterinären, men jag blev så chockad över diagnosen att jag bara grät...

Tack på förhand för svar!

Sv: Går det att rehabilitera/rida en häst med spatt?

Jag har haft en inackoderingshäst som fick spatt. Vi blev rekommenderade att skritta dagligen med hästen 10-15 min.
På den tiden stod hästarna inne på natten men eftersom denna spatthäst hela tiden skulle vara i rörelse så släppte vi dom andra 2 hästarna oxå på lösdrift.

Efter 7-8 månader, jag minns inte så noga för det är 10 år sedan, så röntgades hästen igen och var då bra. Spatten återkom inte.

Sen vet jag inte om det finns olika spatt och hur pass illa det är. Denna hästen hade en mildare grad.

Spatt kommer inte och går utan man kan vara bättre och sämre vad det gäller smärtan. En del bl.a min kan ridas nästan som vanligt för han har bara i nedersta glidleden och är behandlad för 10 år sen, en vecka NSAID och sen skritt 3 mån. Andra kan ha jätteont och får tas bort. Och allt däremellan.
Spatten kan gå i skov och man får ge nånting för smärtan.

Till Medina läs på allt du kan hitta på webben. Det behöver inte vara kört för din häst.

Men nu undrar jag, spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, men du skriver knäled så var är felet?

Min kompis islandshäst har "utläkt spatt" och han får snarare inte stå still för mycket utan måste ridas, dock ej på små volter.

Min kompis islandshäst har "utläkt spatt" och han får snarare inte stå still för mycket utan måste ridas, dock ej på små volter.

Betyder vilande spatt, ej aktiv med smärta. Kan blossa upp när som helst.

Bra att du är observant. Jag skrev fel, det ska stå:

"pålagringar i den mellersta glidleden på höger bak"

Han har även äldre pålagringar i knäleden som inte gav utslag.

Pålagring, det innebär att hästen har haft en aktiv spatt och en pålagring har kunnat ske eller såg man en nu pågående inflammation? Så med utgångsläge från detta så skulle jag skriva att ja det finns möjlighet att få en fungerande ridhäst även om den har spatt.

Tack för lite optimism:-)

Jag har en häst på foder med pålagringar i båda bak knän. Han är under igång sättning och än så länge visar han ingen smärta. Enl vet ska han funka som fritids häst, mest skog, men lite paddock.
Lånar knappen lite med en fråga:
Hur påverkas bak knän i ner resp uppförs backar? Går sällan i backar, men har en på ett ställe, känns som om nerför är bättre, sätter under sig för mkt uppför? Eller tänker jag fel?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053
C
Hästvård Jaha nu har vi ännu en gång kommit hem från kliniken & precis som jag trodde så vart det något fel på killen min. :( Kort historia...
Svar
13
· Visningar
2 236
Senast: Alexandra_W
·
L
Hästvård Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu. Jag köpte min häst i maj -04, då var han ohalt men hade varit halt på HB i januari. Hur som...
Svar
14
· Visningar
1 063
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI