Går det att klippa nu?

N

Naggur

min pålle är ute på foder och fodervärden är lite bekymrad över att de knappt går att rida längre pga all päls. Naggur har alltid tappat pälsen väääldigt långsamt. han får bra mat och så men han fäller jättelångsamt. Han är klippt på halsen, bogen och under magen nu så lite svettas han ut där. men nu när de är så varmt så svettas han som en gris i all sin päls. Går det att klippa honom nu eller kommer han se fördjävlig ut i sommarpälsen då? På de ställen där han är klippt så har sommarpälsen inte vuxit ut än...

Sv: Går det att klippa nu?

Han kommer dessvärre att se "förjävlig" ut... Mkt borstning, b-vitaminer och framförallt TÅLAMOD ;)

funkar inte tyvärr. pälsen sitter kvar till sommaren i alla fall=/

Är ju tråkigt att hon ska behöva lägga ner träningen när han fått tillbaka kondisen och han går så bra=(

Så sett så GÅR det ju att klippa nu, men då kommer han också att se klippt ut sedan, och inte få ngn fin sommarpäls. Dock borde det ju vara bättre med en lite "ful" häst än att lägga ner träningen?!

Har du provat foderjäst? Jag har två gamla hästar och fick höra nu med den senaste att han absolut inte kunde fälla. Började därför misstänka Cushings. Men eftersom den andre gamle alltid fällt fint av foderjäst testade jag först och det är jag glad för. Han äter nu två deciliter om dagen och han fäller jättefint. Underbart att slippa klippa. Den förra klippningen blev han inte vacker av så att säga.

japp, har testat med foderjäst. funkade inte alls...

Ok, då är det nog bara att klippa och försöka vara glad ändå. Förresten, är hästen i bra hull. Ibland kan de få bra mat men ändå inte lägga på sig. Det är också av betydelse för fällning.

oja=) han har så han klarar sig=)

Jag har ägt honom i fyra år å så här e de varje år=/ Förre året helklippte jag han. Det här året fick de bli mindre då jag inte skulle rida så mycket pga graviditet. men sen lånade vi ut honom på foder å hon vill ju rida å träna ordentligt...

Av ren djurvänlighet hade jag klippt då. Det måste vara outhärdligt med en lång päls i värmen.

Klippte min shettis förra året då hon inte fällde allt, blev jättefint och tyckte inte det blev någon ful sommarpäls...
Kommer nog få klippa henne iår oxå då hon har mycket vinterpäls kvar :smirk:

/I

"Vi" brukar ge Ultrasan ( veterinärer ger) på våren och då brukar pälsfällningen sätta igång ordentligt....

okej=)

Nä det beror nog på om sommarpälsen hunnit komma ut eller inte. å de har den inte gjort i det här fallet...

Men hon ska klippa nu i alla fall. Funkar ju inte att träna en fullpälsad islänning=/

till alla: tack för alla svar!

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 266
Senast: Ise
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 530
Senast: Shixle
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag läste i en tråd gällande täckning av våra fyrbenta älsklingar och reagerade på att många redan klippt sina hästar. Min pålle går...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka