Går det att hitta det optimala stället?

S

simplythetruth

Håller på och letar gård, kollar mark osv.

Men nu börjar jag misströsta.

Finns det någon här som har hittat det optimala stället?

Stället med lagom mycket mark, stället som inte ligger "in the middle of nowhere", stället med hyffsad närhet till tränare osv.

Har en verksamhet med unghästar och tävlingshästar, så mark behövs.

Har ett liv med annat yrke så närhet till stad är önskvärt.

Dessutom barn som inte vill bo flera mil från närmaste kompisar

Är det någon här som hir hittat det optimala boendet? Om inte vad fick de ge avkall på och hur funkar det?

Nu när det lutar åt att vi ska köpa mark och bygga allt helt nytt (svindyrt) så dyker det upp en gård till salu. Lite för långt från stan och med för lite mark. Men till samma pris som vi får betala för bara marken om vi ska bygga själva.

Jag blir tokig! :confused: :(

Stötta mig i min ångest och berätta hur ni löst det! Alla kan väl inte vara födda på den perfekta hästgården!?

:)

Sv: Går det att hitta det optimala stället?

Östergötland, runt Linköping.

Det finns ställen, flera som de inte kan sälja. Det är bara det att inget känns rätt!

Lider med dig, jag är i samma situation. Har letat i 1½ år efter den perfekta gården (letar också runt Linköping), men alltid har det varit något som har gått snett. Vi har nu bestämt oss för att bygga helt nytt istället. :d

Vi ska ev flytta till Småland, runt Nässjö-Jönköping-Eksjö. Vi ska dock bara ha en liten gård med plats för 3 egna hästar och ev någon inackodering. Jag har börjat kika lite på annonser, så vi får väl se hur det går.

Vi hade turen att få köpa min sambos farfars gård när han blev för gammal att ha kvar den.

Men det har varit super mkt arbete.. Och är det fortfarande!

Men vi har ca 12ha åker på fin jordbruksmark, 5ha skog som snart är avverkningsbar så det är precis lagom som hästgård för oss.

När vi köpte så var det inte gjort något här på 50år! :eek: Nu håller vi på att renovera stall, hus , maskinhall som hänger på trekvart osv osv. Läget är perfekt, vi har 4km in till samhället, ca 2mil till närmaste stad. Närma till tränare och ridhus.
Vi betalade ca 750000 för gården men kommer att lägga lika mkt till i renoveringar pga att det är så eftersatt.. Inte så roligt kanske men man gör det till sig själv. Och det är kul att se resultaten!

Nu börjar boningshuset bli snyggt inne så då är det ÄNTLIGEN dags att fortsätta ute!

Det är klart att det finns.

Men det lär har prislapp därefter också!

Fast 1,5milj låter inte så farligt om det då dessutom blir nyrenoverat!

/lil-sis, som bor i Sthlm och skulle få en etta för samma pengar...

Självklart finns inte det perfekta stället !!!

Och skulle det det perfekta stället finnas så kommer priset att ligga därefter :eek:

Här är mina små råd till dig.

-Titta på läget och marken i första hand, läget går inte att ändra
och är marken vattensjuk och eländig så tar det väldigt lång tid att få den bra (om det överhuvudtaget går). För lite mark till den verksamhet man har tänkt att ha går automatiskt fet-bort, det finns ingen mening med att köpa ett jätteflott stall och värsta lyxhuset om man bara får med ½ hektar användbar mark och 2 hektar med myrmark oavsett vad mäklaren säger om hästgård med oändliga möjligheter ;) .

-Titta sen på om det finns några byggnader som går att använda relativt omgående med bara lite småfix. Att det finns ytterligare byggnader som är i behov av omfattande ombyggnation/renovering betyder mindre förutsatt att nödvändiga "basbyggnader" går att få ordning på relativt enkelt.

-Sist tittar man på bonigshuset, det är ofta det som drar upp priset på gården om man har jätteflott hus.... fast att det är en av de byggnader som egentligen betyder minst. Ifall det kniper kan man ju faktiskt bo i husvagn ett år eller två tills man har fått ordning på bygget.

-Och allra sist... det perfekta stället får man ofta som lön för mödosamt slitande med att jobba på gården, är man arbetskygg och har tummen mitt i handen så är det bättre att bo kvar inne i stan.

Senast ändrad:

fanns en jätte fin gård på h*mnet 10 km utanför linköping. dock för 5.8 milj :crazy: Med paddock. mindre ridhus. 46 ha mark. fördelat på detta Åker 22 ha, skog 12 ha, betesmark 10 ha, tom på 4000 kvm.

Men visst går det att hitta det bästa stället men som någon annan sa. att läget går inte att ändra på. 10 km är juh inte så lång egentligen. Bodde själv 4 mil från när maste komist T &r. men de gick de med.
Dom är inte billiga gårdarna ner över. Tack vet jag våra gårdar för 6- 900.000 med 40 ha mark mm. :)

Håller med allt i inlägget med viss reservation betr läget.
Det är där man måste anpassa sig om man inte har enormt gott om pengar. ALLA är ju ute efter kanonstället 1 mil från centrum!!

Det GÅR att bo långt ute på vischan 2-5 mil från stad, utan nära grannar och utan bussförbindelse. Många gör faktiskt det!
DÄR är priserna för allt det gottiga riktigt rimliga. Det går att åka mycket bil för dom pengar man sparar. ;)

Tänk bara, ingen risk att radhus-Pelle klagar hos myndigheterna att det luktar hästskit i hagen.

LIA

Håller med avseende avstånd, vi bor själva 4,5 mil utanför Gbg och har fått till ett drömställe. (Vi började med en tomt för 85 TKR, har så byggt hus, köpte till mark och har nu byggt stall.) Vi har möjligtvis offrat närhet till bussförbindelse för det är 3,5 km till en busshållplats.

Tänk framåt, det som är långt idag är kanske inte långt imorgon. Du skriver inte hur gamlar barnen och jag inser att det spelar roll så cykelavstånd till bussen är ju bra, tillgång till snöröjning på vintern kan ju också vara ett plus särskilt om man skall iväg med hästtransport.

Lägger man till 2 mil utanför Linköping (min föräldrar bor där) så är det ju bara en kvarts pendling men rätt bra priser. Och som Tacitus skrev titta på läget/marken först, köp bara marken och bo i husvagn. Med händighet och ihärdighet så kommer man långt.

Runt Linköping är det svårt att hitta "det perfekta stället". Priserna på gårdar inom två mils radie är astronomiska (allt som liknar hästgård med närhet till buss och skolor kostar från fyra miljoner och uppåt). Man får sänka ambitionsnivån och söka sig längre ut från staden. Det dyker upp en del konstiga ställen: Ett som vi såg hade 7-8 ha mark på slätten mot Mantorp men utspritt över fem skiften som låg med flera kilometers radie. Huset var stort och fint men det vara bara tretusen kvadratmeter villatomt runt stall och hus.

Vi hamnade knappt tre mil söder om staden. Bra byggnader, väl sammanhållna marker och en fantastisk natur. Visserligen får vi bygga om eftersom det varit mjölkkor men det finns både gödselplatta och urinbrunn! För det kalaset fick vi ge drygt tre miljoner, fast om man jämför så går en hyfsad villa på två miljoner i den här trakten...

fanns en jätte fin gård på h*mnet 10 km utanför linköping. dock för 5.8 milj :crazy: Med paddock. mindre ridhus. 46 ha mark. fördelat på detta Åker 22 ha, skog 12 ha, betesmark 10 ha, tom på 4000 kvm.

Men visst går det att hitta det bästa stället men som någon annan sa. att läget går inte att ändra på. 10 km är juh inte så lång egentligen. Bodde själv 4 mil från när maste komist T &r. men de gick de med.
Dom är inte billiga gårdarna ner över. Tack vet jag våra gårdar för 6- 900.000 med 40 ha mark mm. :)

Om boningshuset är i bra skick och stallet är ok så är det nog ett hyfsat pris. Mycket mark till och ridhus.

Om boningshuset är i bra skick och stallet är ok så är det nog ett hyfsat pris. Mycket mark till och ridhus.

jo de va ett relativt bra pris ändå. men de va ett mindre ridhus tror det var 11x30 eller nått. Kollade inte så noga men det såg riktigt fint ut iaf. Boningshuset såg inte ut att vara i så dåligt skicka. 13 boxplatser + lösdrift för unghästar.

jo de va ett relativt bra pris ändå. men de va ett mindre ridhus tror det var 11x30 eller nått. Kollade inte så noga men det såg riktigt fint ut iaf. Boningshuset såg inte ut att vara i så dåligt skicka. 13 boxplatser + lösdrift för unghästar.

11x30 går ju inte och rida i, man kan ju knappt longera i ett så litet ridhus.

Det tycker jag låter billigt. 10km utanför Lund skulle en sån gård vara klart dyrare om det inte är renoveringsobjekt.

Fast 1,5milj låter inte så farligt om det då dessutom blir nyrenoverat!

/lil-sis, som bor i Sthlm och skulle få en etta för samma pengar...

Nej det är ett bra pris för en egen gård! När vi köpte för 3-4år sedan så var gårdspriserna här humana, nu har de börjat rusa iväg. Men det ser jag bara positivt inför den dagen vi ska sälja om sisådär 40år:angel: Nu ligger en gård i våran storlek på ungefär det dubbla. Givetvis beroende på skick!

Vi hade världens tur när vi letade gård!!! Hittade ett objekt som låg som fritidshus, med 9 ha mark, ett litet torp samt en gammal lagård, allt i enormt behov av renovering men det tar sig. Det var beläget 2,5 mil söder om LKPG och vi klippte det direkt! Hur svårt som helst att hitta mindre gård med lagom med mark...

Hoppas att ni hittar ert drömställe snart! Lycka till!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka