Går det att bojkotta Svrf?

movgli

Trådstartare
Jag är inte insatt på något sett, men varje gång vi anmäler oss via TDB så kostar det ju oss ryttare 10:- i adm. avgift. Och jag antar att det kostar arrangörerna pengar att använda TDB. Så min fråga är helt enkelt måste vi använda TDB /Svrf? Visserligen så är det ju smidigt att kunna hitta alla tävlingar på samma plats och jag antar att det gör det enklare för arrangören, men om inte Svrf stödjer oss varför skall vi stöja dem?

Skulle det bli en effektfull protest om alla deltagare vid ex. en större tävling helt enkelt skippar anmälan via TDB och ist. anmäler via brev/mail/fax och betalar in pengarna direkt till arrangören ist.? Eller skulle det bara resultera i massor av merjobb för arr.?

Finns det kanske något bättre sätt som vi kan visa vårat missnöje med Svrfs behandling av oss distanryttare på, visa att vi faktiskt är en viktig del av svensk ridsport?

Sv: Går det att bojkotta Svrf?

Det kostar inte arrangören något att använda TDB. Om arrangören har valt att ta emot anmälan enbart via TDB så ska du inte kunna anmäla på annat sätt (utom efteranmälan).
Har arrangören valt att ta betalt via TDB (de kan välja att betalning ska ske på annat sätt) så rekommenderar 'manualen' att klubben tar ut 10:- extra av de ryttare som ändå betalar på annat sätt (dvs en ryttare ska inte tjäna något på att 'göra upp' med klubben om annat betalningssätt, något som ett flertal ryttare tydligen satt i system.

Står det i propositionen att anmälan ska göras i TDB så har du bara två val, anmäla eller inte. Finns det fler anmälningsalternativ i propositionen så kan du välja det andra alternativet.

Kort sagt: det är arrangörsklubben som bestämmer om du måste använda TDB för just deras tävling.
Enda sättet för ryttare att bojkotta TDB's 10-krona är att inte anmäla sig till tävlingar som tar betalt via TDB. Anmäler du på annat sätt än vad som står i propositionen så är arrangören inte skyldig att hantera din anmälan (mail/fax/brev kan gå till en helt annan person än tävlingsansvarig).
Klubbar kan bojkotta 10-kronan genom att lägga in tävlingen i TDB, men välja att betalning ska ske på 'annat sätt' (måste förstås skriva i propositionen hur betalning ska ske då)

OK, tack för infon. Det är inte så att jag personligen vill komma undan 10-kronan, anledningen till att jag tänkte på TDB var att det känndes som ett smidigt sätt att protestera. Om det hade varit så att Svrf tjänade pengar på hur vi anmälde så skulle det ju bli väldigt tydligt om någon eller flera av de stora tävlingarna under året helt enkelt valde att ta emot anmälningar på ett annat sätt.

Men då återstår nästa fråga, vad ska vi göra? eller snarare: Ska vi göra något?

Finns det kanske något bättre sätt som vi kan visa vårat missnöje med Svrfs behandling av oss distanryttare på, visa att vi faktiskt är en viktig del av svensk ridsport?

En liten undran bara...

Kikat på en ritt framåt våren som ska anmälas via tdb, har aldrig använt det förut. Hur funkar det att anmäla en häst utan licens till en regional tävling? PP räknas ju inte till själva tävlingen, kan det vara olika status på olika klasser på samma propp?

Jag kan ha fel i det här, men jag tror att om en PP går på en regionalt klassad tävling så behöver du uppfylla kraven för regional tävling trots att just PP inte är tävlingsklass... (??)

Så är det ju i allafall för PP som går samtidigt som tävlingsklass på lokal nivå. Om PP arrangeras fristående, dvs ingen tävlingklass eller CR samtidigt, så behövs ju varken grönt kort eller lokallicens - det kravet finns endast för PP som arrangeras samtidigt som tävling eller CR.

Rätta mig gärna om jag är fel ute. :grin:

Du kommer behöva ha vaccination och grönt kort, med är osäker på om du behöver ha ryttarlicens. Hästlicens är i alla fall bara ett krav från 80km och uppåt, så det kan du vänta med.

Jag kan ha fel i det här, men jag tror att om en PP går på en regionalt klassad tävling så behöver du uppfylla kraven för regional tävling trots att just PP inte är tävlingsklass... (??)

Så är det ju i allafall för PP som går samtidigt som tävlingsklass på lokal nivå. Om PP arrangeras fristående, dvs ingen tävlingklass eller CR samtidigt, så behövs ju varken grönt kort eller lokallicens - det kravet finns endast för PP som arrangeras samtidigt som tävling eller CR.

Rätta mig gärna om jag är fel ute. :grin:

Inom andra discipliner är det så att om tävlingen är regional så är alla klasser regionala, men inom distansen är det tävlingssträckan som avgör. Därmed kan man tävla lokalt även i en tävling som innehåller regionala klasser - inom distans.

En Prova På som hålls på en tävling omfattas av tävlingsreglerna.
Därför måste ryttaren ha lokal ryttarlicens, men däremot behöver hästen inte ha hästlicens.

När det gäller TDB så hoppas jag verkligen att det inte att programmet ställer till det hela!

Inom andra discipliner är det så att om tävlingen är regional så är alla klasser regionala, men inom distansen är det tävlingssträckan som avgör. Därmed kan man tävla lokalt även i en tävling som innehåller regionala klasser - inom distans.

En Prova På som hålls på en tävling omfattas av tävlingsreglerna.
Därför måste ryttaren ha lokal ryttarlicens, men däremot behöver hästen inte ha hästlicens.

När det gäller TDB så hoppas jag verkligen att det inte att programmet ställer till det hela!

TDB ställer inte till det om inte arrangören har gjort fel. När arrangören lägger upp tävlingen i TDB kan denne välja olika alternativ att kryssa i för varje klass, t ex om det behövs ryttarlicens, hästlicens etc. Detta väljs alltså för varje klass separat, så om arrangören har kryssat rätt ska det inte vara några problem.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka