Gapar flera gånger när han äter

Dragontail

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en 19årig arab som flera gånger om dagen när han äter står och gapar precis som om det fastnar mat i munnen på honom.
Ibland kan han lägga huvudet på sne precis som att han inte får loss det samtidigt som han står och gapar upprepande gånger.
Han kan göra det oavsett vad han äter.
Han verkar dock inte ha ont.
Någon som känner igen detta eller vet vad det kan bero på?

Sv: Gapar flera gånger när han äter

Är tänderna kollade så att det inte är så enkelt att det fastnar?

Har inget svar till dig men, har en äldre arabvalack som gör likadant. Inte när han äter hö men om han äter torrt kraftfoder. Blötlägger det till gröt och då går det bra. Hans tänder är kollade och kollas regelbundet av veterinär som även är hästtandläkare. Inga problem i munnen som kan tyda på varför han gör det. Hoppas du får bättre svar från någon annan ;)

Hos min häst är det just tänderna som är orsaken till att hon gör så. Hon har tappat ett par tänder och när hö eller strålusern fastnar där gör hon så för att få loss det.

Precis så gjorde min när han åt strålusern också.
Tänder skall kollas på honom inom kort så får vi se om det kan vara problem där.

Precis så där gjorde min welshponny, la huvudet på sned och tuggade med öppen mun. Frågade säljaren (jag hade nyss köpt honom) när han raspades senast (ponnyn var 11 år då) och fick svaret: han är aldrig raspad men det behövs inte heller :meh:

Åkte in på klinik och hittade en rejäl tandfraktur som vi inte fått någon riktig ordning på än idag, drygt ett år senare.

Bara för att skrämmas lite ;):D

Så gjorde min häst också, åkte in med henne till hästtandläkaren där det visade sig att det var en vass kant som var i vägen för henne.

Så har unghästarna gjort när de hållit på att byta tänder.
Så jag skulle se till att få ut en duktig tandis(inte vilken vet som helst, utan en som utbildat sig på tänder) för det är troligast tänderna.

Min 23 åring gör precis likadant! Har alltid gjort så, så länge jag har haft honom. Aldrig hittat något i munnen som kan förklara det, och tänderna kollas regelbundet på grund av hans ålder.
Då han väntar på mat så står han också med huvudet på sne och sticker ut tungan till sidorna. Ser helfestligt ut :D
Men, som sagt, aldrig hittat något som kan förklara detta beteende, så i mitt fall vet jag inte varför han håller på så här...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar