Gångartsproblem!

A

Anna_B

Min ena häst har jag jätteproblem med i traven och galoppen (lite i skritten men det är lättare att fixa). Han tar i olika mycket med bakbenen vilket gör att han hänger sig på vänstersidan av bettet, men det är höger bak han tar i mer med. Jag tömkör honom mycket i skritt och trav för att han ska stärka upp sig själv och hitta en egen balan utan att jag stör honom i rygg/mun osv och det går bra efter ett par varv. Men ute i skogen är det hemskt! Det går 3-4 meter i trav och sen hänger han på igen. Jag har börjat träna igångsättningar och så får han trava ett par steg och sen sakta av och börja om igen men det blir inte bättre. Han har haft jättefin trav förut och varit lätt i handen då..varför är han såhär nu? I galoppen är det samma sak. Han är mjuk och fin först och sen hänger han på och det blir korsgalopp eller något annat hoppigt som inte ens liknar galopp. Vad ska jag göra? Har ni bra tips på övningar som man kan göra i skogen då jag bara har tillgång till paddock och den är stenhård så här års.. :crazy:

Sv: Gångartsproblem!

Hejsan!

Jag kan till 99% säkerhet säga att din häst är låst, troligen i bäckenet.
De tar då ofta ojämna steg och blir sämre i ena sidan. Att han lägger sig på bettet kan bero på just det att han inte orkar eller/och kan hålla sig uppe pga. att det gör ont.
Jag skulle absolut rekommendera dig att ta ut en kiropraktor till din häst.
De kan låsa sig mycket lätt och det räcker med ett felsteg eller att de halkar. Så därför kan det vara att han förändrats så fort...

Jag skulle rekommendera dig att inte rida tills kiropraktorn har gett din häst en behandling, så det inte blir värre.
Senare skulle jag ridit på långa tyglar på stigar, låta hästen söka sig framåt och neråt och hittat balansen.

Lycka till!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Juvelflickan skrev:
Hejsan!

De tar då ofta ojämna steg och blir sämre i ena sidan. Att han lägger sig på bettet kan bero på just det att han inte orkar eller/och kan hålla sig uppe pga. att det gör ont.
Jag skulle absolut rekommendera dig att ta ut en kiropraktor till din häst.
De kan låsa sig mycket lätt och det räcker med ett felsteg eller att de halkar. Så därför kan det vara att han förändrats så fort...

Jag skulle rekommendera dig att inte rida tills kiropraktorn har gett din häst en behandling, så det inte blir värre.
Senare skulle jag ridit på långa tyglar på stigar, låta hästen söka sig framåt och neråt och hittat balansen.

Lycka till!

Ok tack för svaret =) Han har varit hos kiropraktor innan men nu har det ju varit halt ute så han kan ju mycket väl ha trampat fel i hagen eller så. Jag reagerade eftersom han inte sätter in bakbenet under sig ens när jag petar på honom med spöet...får kolla upp honom! Men är det skadligt att fortsätta med tömkörningen?

Eftersom det kommit plötsligt, du skriver att han var bra innan, så tror jag också på att det hänt en liten olycka.

Du bör kanske allra först be en veterinär kolla var det sitter, om det sitter i benen/bogarna e.d. eller i ryggraden. Han kan ha fått en muskelsträckning var som helst i kroppen av att ha halkat lite på isen någonstans, till exempel. Hältor kan vara ganska svåra att upptäcka, särskilt på våra hästar med många gångarter. Sitter det i ryggraden kan veterinären säkert rekommendera en kiropraktor åt dej.

Hästarna får ofta knäckar i ryggraden av smällar och olyckor, han kan ha gått ikull i hagen en dag när du inte sett det, eller halkat på isen under en ridtur nu när det är halt på vintern, eller vad som helst. När kiropraktorn gjort sitt får du kolla hur han är, är han lika stark i båda bakbenen är det bra, går han fortfarande ojämt/rör sej asymmetriskt får du göra gymnastiserande övningar och massera honom, är du osäker får du tillkalla equiterapeut/hästmassör som ringar in exakt vilka muskler som behöver vad åt dej för snabbast möjliga återställning. Det är nämligen så att även om ryggraden återställs kan både hjärnan och musklerna behöva lite extra hjälp att fatta att det nu är bra igen.

Lycka till!!!

knasan skrev:
Eftersom det kommit plötsligt, du skriver att han var bra innan, så tror jag också på att det hänt en liten olycka.

Du bör kanske allra först be en veterinär kolla var det sitter, om det sitter i benen/bogarna e.d. eller i ryggraden. Han kan ha fått en muskelsträckning var som helst i kroppen av att ha halkat lite på isen någonstans, till exempel. Hältor kan vara ganska svåra att upptäcka, särskilt på våra hästar med många gångarter. Sitter det i ryggraden kan veterinären säkert rekommendera en kiropraktor åt dej.

Hästarna får ofta knäckar i ryggraden av smällar och olyckor, han kan ha gått ikull i hagen en dag när du inte sett det, eller halkat på isen under en ridtur nu när det är halt på vintern, eller vad som helst. När kiropraktorn gjort sitt får du kolla hur han är, är han lika stark i båda bakbenen är det bra, går han fortfarande ojämt/rör sej asymmetriskt får du göra gymnastiserande övningar och massera honom, är du osäker får du tillkalla equiterapeut/hästmassör som ringar in exakt vilka muskler som behöver vad åt dej för snabbast möjliga återställning. Det är nämligen så att även om ryggraden återställs kan både hjärnan och musklerna behöva lite extra hjälp att fatta att det nu är bra igen.

Lycka till!!!

Tack så mycket :) Jag tror jag vet när han skadade sig nu. Fick ju hem min nya häst för tre veckor sen och kvällen innan vi skulle släppa ihop dom så brodda vi av alla men på morgonen vad det fruset ute och lite halt blir det ju då. Och släpper man in en ny häst i flocken så blir det ju en del galopp så han skada sig nog då för innan det var han bättre..han hade samma typ av problem men då märkte man en förändring från gång till gång. Nu står det helt still :cry: Ska ta kontakt med kiropraktorn vi hade innan och hoppas han kommer snart!

Säger som ovanstående, låter som en låsning någonstans.

Vala har problem med detta.
Har dom haft en låsning tidigare är det lätt för dom att bli drabbadeigen på samma ställe.
Så Vala och jag åker regelbundet till våran kiropraktor.
Hon får en låsning bäckenet som kan vara bra i hur länge som helst och jag masserar henne dagligen men sen smäller det till över en natt.
Då märker jag att hon inte trampar genom med höger bak.
Så då är det bara att lasta och köra iväg till kiropraktorn.
Sen blir det bra igen. :D

Som tur är blir det längre och längre mellan gångerna.
Enligt min kiropraktor är det så att det gärna återkommer men att det tar längre tid mellan gångerna.
Så prova det...hoppas det blir bra snart.

/

Ann-Sofie

Vala skrev:
Säger som ovanstående, låter som en låsning någonstans.

Vala har problem med detta.
Har dom haft en låsning tidigare är det lätt för dom att bli drabbadeigen på samma ställe.
Så Vala och jag åker regelbundet till våran kiropraktor.
Hon får en låsning bäckenet som kan vara bra i hur länge som helst och jag masserar henne dagligen men sen smäller det till över en natt.
Då märker jag att hon inte trampar genom med höger bak.
Så då är det bara att lasta och köra iväg till kiropraktorn.
Sen blir det bra igen. :D

Som tur är blir det längre och längre mellan gångerna.
Enligt min kiropraktor är det så att det gärna återkommer men att det tar längre tid mellan gångerna.
Så prova det...hoppas det blir bra snart.

/

Ann-Sofie

Jo jag får göra ett besök =) Vad kostar din kiropraktor? Kan vara kul att veta vad lite olika tar? Och vad gör h*n då?

Jag Anlitar en kvinnlig kiropraktor här i skåne.

Jag åker till hennes klinik, hon känner igenom hela vala och sen lägger hon rätt det som ligger fel.

Och sen går vi tillsammans igenom vad som var fel och vart det låg, sen får jag ett papper på hur och var jag ska massera Vala.

Det kostar 700 för första besöket och 600 för återbesök oavsett hur länge det är emellan gångerna.

Lycka till.

Vill du ha namn på min kiropraktor som även åker iväg och behandlar så PM:a

Senast ändrad:

Vala skrev:
Jag Anlitar en kvinnlig kiropraktor här i skåne.

Jag åker till hennes klinik, hon känner igenom hela vala och sen lägger hon rätt det som ligger fel.

Och sen går vi tillsammans igenom vad som var fel och vart det låg, sen får jag ett papper på hur och var jag ska massera Vala.

Det kostar 700 för första besöket och 600 för återbesök oavsett hur länge det är emellan gångerna.

Lycka till.

Vill du ha namn på min kiropraktor som även åker iväg och behandlar så PM:a

Ok då skiljer det inte så mkt från den jag brukar ha =) Han säger att min häst är smart av sig för har han nåt fel så ser han till att inte förvärra den skadan utan då vägrar han hellre att gå och göra det jag ber honom om fast han alltid har gjort det innan. Därför är det nåt som inte stämmer efetrsom han knappt kan trava längre! Tack för hjälpen iaf! ;)

Gullan86 skrev:
vilken häst är det om?

Det e Ari..han uppför sig lite konstigt. Han är nog inte bara omusklad i ena sidan som jag först trodde utan det sitter nog nån annanstans. Ska be min tränare kolla honom först nästa helg...

Om han är omusklad kan det sitta en låsning någonstans som funnits där en längre tid utan att det visat sig.

Så visar han inte det förräm det sprider sig.
Så gjorde Vala.
Jag märkte det inte förrän det spred sig.

Hon var då låst både i nacken och bäckenet.

Hoppas du hittar felet snart. Inget kul när det är problem.

Det skulle jag inte vara så tvärsäker på, även en behandlad häst kan under press bli ojämn i bak. Orsaken är att bakbenen är olika starka, helt normalt för alla hästar. Därför strävar vi efter att jobba upp dom så liksidiga från början, och det kan ta tid. För att veta hur det förhåller sig kan man endast göra det uttalandet när man har sett denna häst, åtminstone när det gäller en sådan beskrivning.

Problemet kan fö lika gärna sitta i övergången mellan lumbago och saccralen, även det ger dessa symtomer.

Boj skrev:
Det skulle jag inte vara så tvärsäker på, även en behandlad häst kan under press bli ojämn i bak. Orsaken är att bakbenen är olika starka, helt normalt för alla hästar. Därför strävar vi efter att jobba upp dom så liksidiga från början, och det kan ta tid. För att veta hur det förhåller sig kan man endast göra det uttalandet när man har sett denna häst, åtminstone när det gäller en sådan beskrivning.

Problemet kan fö lika gärna sitta i övergången mellan lumbago och saccralen, även det ger dessa symtomer.

Kanske ska tillägga att han var sné förut och satte över mej på ena sidan hela tiden men dom tre-fyra senaste gångerna har jag suttit helt rakt :) undrar då om han istället har lite problem med balansen då han har gått en längre tid och satt över mej då ena sidan har varit mindre musklad.

Men är det på något sätt skadligt att tömköra? Då får han ju röra sig fritt utan nåt som stör o han kan själv hitta balans och bygga upp båda sidor lika mkt..eller? Jag vill inte göra nåt fel... :crazy: ska iaf kolla honom för säkerhets skull men kiropraktorn kommer bara hit varannan månad och det är 6 veckor kvar tills nästa gång..han kan inte bara stå i 6 veckor då blir han galen!

Tömköra är bla det effektivaste när det gäller att bygga en häst muskulärt, särskilt bra för ryggmusklerna. Balansen tränar man med tömkörning på böjda spår, så det är också en god ide.

Boj skrev:
Tömköra är bla det effektivaste när det gäller att bygga en häst muskulärt, särskilt bra för ryggmusklerna. Balansen tränar man med tömkörning på böjda spår, så det är också en god ide.

Bra tack =) Han har blivit riktigt duktig på det nu som tur är! Klarar skänkelvikningar, flytta, åttor i skritt och trav, halter, bakdelsvändningar o så. Då blir det ju roligare att träna oxå! Speciellt som man vet att det är nyttigt för honom ;)

Men det känns väl ganska självklart att jag gav det utlåtandet då jag har läst hur hennes häst reagerat och betett sig det senaste.
Det är väl det själva diskussionsforumet går ut på och inte åka hem till folk för att se på hästen :smirk:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Juvelflickan skrev:
Men det känns väl ganska självklart att jag gav det utlåtandet då jag har läst hur hennes häst reagerat och betett sig det senaste.
Det är väl det själva diskussionsforumet går ut på och inte åka hem till folk för att se på hästen :smirk:

Nej det är sant =) Sen är det alltid kul (tycker jag iaf) att få lite olika syn på samma sak. Alla tycker ju som sagt inte lika och har inte samma åsikt. Jag lär mej iaf massor på det här ;)

För mig är det inte självklart att man ställer en diagnos via nätet, däremot kan man tipsa om att hästen kan ha ryggproblem. Men att specifikt uttala sig om vari problemet består kan man inte utan att se aktuellt objekt, eftersom jag jobbar med just hästryggar vet jag också att symtom är en sak och orsaken en helt annan.

Som exempel, när hästägaren inte kan ställa och böja sin häst utgår man ifrån ett nack eller halsproblem fast orsaken kan vara en helt annan och även sitta på ett helt annat ställe.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 574
Senast: Cs218
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3