Gångartshingst sökes...

Fredag

Trådstartare
Jag trodde aldrig jag skulle fråga, men nu är jag också villrådig! Var helt övertygad om att Sandakan var hingsten för året - men jag vågar nog inte trots allt (rädd för temperamentet).

Stoet har prestationsdiplom i gång, klass 1 i hopp. Amiral - Herkules - Kaifas, se mer här: http://www.allbreedpedigree.com/carizma2 .

Lågställd, lite lång i kroppen, 164 cm. Korrekta ben.

Härlig skritt, luftig trav (arbetar mer fram än bak), medelmåttig galopp. Hon har stora gångarter som inte är så lätta, den gamla typen.

Underbart social och trevlig häst, men tyvärr lite mentala spärrar under ryttare som ställer krav. Ridbarheten är inte på topp alltså även om hon går med nybörjare på ryggen i skogen.

Vad betäcker man henne med?

Bra hals är ett krav, liksom temperamentet där jag vill att hingsten har ett inre naturligt lugn. Det får gärna vara en ny hingst eftersom jag gillar korta generationer (så gott det går med gammalt sto). Tror också att avkomman blir mer säljbar efter nyare hingstar. Import går bort då hon strulat med brunster tidigare.

Hjälp! Idétorka...kommer inte på fler bra alternativ än Figaro, vilket kanske är helt rätt?

Sv: Gångartshingst sökes...

Fredag skrev:
Jag trodde aldrig jag skulle fråga, men nu är jag också villrådig! Var helt övertygad om att Sandakan var hingsten för året - men jag vågar nog inte trots allt (rädd för temperamentet).

Stoet har prestationsdiplom i gång, klass 1 i hopp. Amiral - Herkules - Kaifas, se mer här: http://www.allbreedpedigree.com/carizma2 .

Lågställd, lite lång i kroppen, 164 cm. Korrekta ben.

Härlig skritt, luftig trav (arbetar mer fram än bak), medelmåttig galopp. Hon har stora gångarter som inte är så lätta, den gamla typen.

Underbart social och trevlig häst, men tyvärr lite mentala spärrar under ryttare som ställer krav. Ridbarheten är inte på topp alltså även om hon går med nybörjare på ryggen i skogen.

Vad betäcker man henne med?

Bra hals är ett krav, liksom temperamentet där jag vill att hingsten har ett inre naturligt lugn. Det får gärna vara en ny hingst eftersom jag gillar korta generationer (så gott det går med gammalt sto). Tror också att avkomman blir mer säljbar efter nyare hingstar. Import går bort då hon strulat med brunster tidigare.

Hjälp! Idétorka...kommer inte på fler bra alternativ än Figaro, vilket kanske är helt rätt?

Friendship (Figaros pappa) skulle jag ta om jag hade ditt sto, eller R-blod.

Friendship står på importsemin (väl?) och R-hingstar duggar ju inte tätt direkt. Rubinrot är lång i ryggen liksom mitt sto samt har tveksam fertilitet och Rubignon har kassa ben och verkar inte förärva sig särskilt väl heller. Är det någon jag missat?

Förresten, har inte sett Friendship i verkligheten. Är han bättre än Figaro? Är inte Figaro mer högställd?

Sandro Hit och hans söner är ju inte direkt kända för sitt "inre lugn", en lite tuffare blodslinje helt enkelt. Toppen till rätt sto, men kanske inte till ett sto som redan har lite för mycket att tänka på.

Kanske Donnerfly skulle va ett bra val? Hans avkommor har ju haft bra resultat på tester... Och han har väl kort rygg och bra hals också...

Kanske det...vet inte riktigt vad han har lämnat egentligen. Det är ju ingen hingst som varit särskilt populär, varför vet jag inte.

De Noir kanske?

Han är ju efter De Niro-Matcho x,väldigt ädel elegant och har mkt spänstiga rörelser.Angloblodet brukar ju få fram det där lilla extra man så gärna söker.De Niro redan en levande legend.Kan det vara nåt kanske??

Fredag skrev:
Friendship står på importsemin (väl?) och R-hingstar duggar ju inte tätt direkt. Rubinrot är lång i ryggen liksom mitt sto samt har tveksam fertilitet och Rubignon har kassa ben och verkar inte förärva sig särskilt väl heller. Är det någon jag missat?

Friendship står på importsemin men han bor ju i Danmark så det behöver varken bli särskilt dyrt eller dålig kvalité. En MKT duktig namnkunnig person i svensk avel anser att han är bättre än sin son och i fjol var han fantastiskt fin när han visades på bruksprovet, i år var han ur slag och inte alls lika bra tyvärr.

Rubinrot har inte haft problem med fertiliteten sedan första säsongen i avel, vad jag vet.

Rubignon, näe han har ju inte förärvt sig så bra om man följt 3-årstest- och kvalitetsresultat som man skulle ha önskat med den stammen...

Du kan inte skicka över stoet till Danmark och betäcka med Blue Hors Romanov?

Hmmm.. okej tuffare som i hårdare i temperamentet eller mer nerviga?
Har nämligen ett sto som är lite för cool och svårpåverkad och funderar på att betäcka henne med Sandakan. Vill att fölet blir lite känsligare än sin mamma och vill då absolut inte betäcka med en hingst som är lika kaxig som mitt sto.
Ursäkta att jag lånar din tråd föresten :o

Senast ändrad:

När jag var på Flyinge talade vi just med hästskötaren om honom eller dom i stallet och då sa dom att han var "lite svår", men har man ett helcoolt sto är han en mkt snygg hingst!

Tänkte direkt på Friendship eller Figaro när jag läste om vad du önskade, skulle nog själv välja Friendship, han ser så otroligt ridbar ut, det lilla jag har sett av honom, samt så vet man ju lite mer vad han lämnar.

Silvano finns ju också bland R-blodet om du nu vill ha det. Skulle nog kunna komplettera ditt sto bra! Har sett ett flertal högresta Silvano-ungar med lite lågställda mödrar och Silvano har dessutom ett mycket gott temperament (och då har jag sett honom *mycket*).

Ananrs tycker jag också att Friendship vore ett spännande val till ditt sto, särskilt som du nämnde sonen Figaro själv.

Jag svarar er alla. Tack för synpunkter!
Stoet gick gall i fjol (mitt första ägar-år), det är därför som jag är lite rädd att använda importsemin på henne. Nog blir det dyrt i längden om varje skick kostar 7-800 kr (ca?)... Att köra stoet till DK vågar jag nog inte, fast Stutteri York ligger väl rätt så nära bron, väl?
Intressant att höra om Friendship som jag bara sett i annons annars. Lockande.
Silvano hade jag glömt på R-blodet! Intressant hingst, men lite rädd för hans benställ.

Tycker att Ni är inne på rätt spår med Florestan I blod, eller r-linjen med Silvano.
Figaro skulle jag valt med tanke på ekonomi, och dessutom är han väl (?) lite ädlare än sin far. Florestanblodet är vida kännt för sin ridbarhet och den går nästan 100% i arv, de har inte jätte gång men kan oftast hoppa riktigt bra.
Jag resonerar: bättre en jämn och ridbar avkomma en, den kommer Du el någon annan ha mycket glädje av.. Har oxå ett "svårt" sto.

Jag har också intrycket av att Figaro är något ädlare än sin far, men det kanske mest är en åldersfråga?
Skönt att höra att fler är överens med mina tankegångar i alla fall! :)

Jo, Stutteri York ligger ca 30-40 minuter från bron bara.
Det föddes ett föl efter Friendship i mitt stall för en knapp vecka sedan, jättefin liten unge - men mamman har tillräckligt med poäng till Elit, så kanske inte bara hingstens förtjänst :)

Hej,

Ditt sto verkar vara ett typiskt Amiral sto enligt min erfarenhet med både positiva och negativa egenskaper. Ofta en riktigt bra trav med fina bakben och bra rörlighet och en mindre bra galopp. Det mentala kan ju sedan spöka.

Vad gäller Silvano har jag sett flera mycket fina avkommor här i Mälardalen. Han överraskar klart över min förväntan. Fölen verkar ha ett mycket bra, stabilt och positivt temperament, vackra långlinjerade och högställda samt korrekta. De drar dock åt det större hållet.

Saigon upplever jag även som en stark typförbättrare och ger även ädla föl.

En mycket stark typförbättrare är även Hertug som verkar vara en toppkombination med våra svenska halvblodsston. Ger ädla, långbenta, högresta föl med bra gångarter och även bra storlek. Ger dock en del energi och lite temperament till avkomman.

För att förbättra ridbarhet och galopp så kan ju även en Holsteinerhingst vara intressant på ett travstarkt sto men det är en smaksak om du vill lägga in ett icke rent dressyrblod. Jag kan tycka att det kan vara intressant om man ser det på lite sikt.

Annars tycker jag för att förbättra ridbarheten och galoppen så är Donnerhallblodet outstanding. De Niro skulle jag dock tveka att använda då jag sett mycket lågställt efter honom men också många bra gångartshästar med fin mekanik. Då ger faktiskt Don Primero en mer högrest typ, kankse något längre i ryggen. Tyvärr finns det enligt min mening ingen riktig topphingst med Donnerhall blod som inte är på transportsemin som jag kan komma på så här på rak arm som både förenar topptyp och gångarter. Don Frederico och Don Schufro är annars mina absoluta favoriter.

mvh Tess

Är det Siekan f-84 e.Maraton? (om jag nu inte minns fel år...).
Hur är det med henne isf och hur många bäbisar har hon fått?
Visst vet du att hennes förstfödde har tävlat 140?

Nu ska jag sluta att bombardera med frågor... :o

Liknande trådar

P
Avel Jag har två ston och tvekar mellan olika hingstar. 1. Skimmel e Goldlöwe - Jaguar. Hon har en fin åring e Figaro R med underbar...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Pi Pi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar