Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Fenestra

Trådstartare
Ja sitter redan nu och klurar, det är många hingstar som det ska kikas på och mycket att lära sig. Har ju bara tittat på hopphingstar innan så nu blir det till att börja om.

Skulle vilja ha hjälp med hingstal till vårt nya sto, lite tips och idéer tas tacksamt emot!

Stam på damen är: E Weltbürger u Galaxie- Bellini - Cyrano. Visad med 88787
hon har en lång välansatt hals, mkt vackert huvud bra manke och bog samt rygg, bra skritt och galopp, traven ngt markbunden. Hon nystar ngt fram samt är vinklad i hasen därav 7:an.
Hon är ca 1.63 men lämnar stort.
Gemensamt för hennes avkommor är att de är vänliga och lättarbetade allihop.

Hon har fått 6 avkommor;
1 hingst e De Niro - blev mälardalens bästa hingstföl-avled dessvärre som ung
2 hingst e Regazzoni, han var vid vuxen ålder 1.78!
3 hingst e Dionysos. Klass I gång vid treårstest, 1.73
4 hingst e Bocelli delad gångartsvinnare (diplom)på treårs mättes till 1.68 då.
5 sto e Bocelli, blir tre nu 09
6 hingst e Highcruiser -har vi hemma, en högrest kille med långa ben, välvd lång hals, lång manke välmusklat kors, rör sig lätt och mkt taktmässigt. Mkt trevlig och okomplicerad på alla sätt.

Funderar givetvis på en repris med Bocelli eller Dionysos. Men skulle vilja använda en annan hingst också.
Eller tänker jag helt fel och ska använda Bocelli hela tiden?

Så har ni några hingsttips ni som är mer insatta i gångartsaveln, kanske man kan avläsa ngt med tanke på hur hon lämnat med de andra hingstarna?
Har bla kikat på Damsey, De Noir, Wladimir OA.. Samt har fått tips om bla annat Don Primero och Hohenstein.

Som sagt, hemskt tacksam för svar!:)
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Som Quickstar skrev vid ett annat tillfälle så kanske det finns en röd tråd mellan de hingstar som hon verkar lämna bra med. Kan man spinna vidare på det kanske?
Det jag på en gång kan se är ju att det är Donnerhallblod i hingstarna, mer idéer ngn?
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Jag fick själv en De Noirunge nu i maj som jag är mycket nöjd med. Fin i kroppen, korrekt samt verkar ha ett sagolikt psyke.
Så honom kan jag varmt rekommendera.
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Vad har du för sto samt har du bild får du gärna lägga in den!
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Jag hade testat De Noir eller pappa De Niro igen:love:. Jag tror dessa två herrar kan ge en häftig avkomma (vilket du redan haft). Har själv varit inne på De Noir men stoet har hoppstam därför blev det en dubbeltalang.

Avkomman kan du sälja till mig sedan;)

PS Varför gick det illa med lilla fölis efter De Niro? DS
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Stoet är lånat och efter Master-Carat-Toreador
Hon är av en lättare typ med mkt gång. Det negativa är att halsen är något lågt ansatt och kunde vara mer välvd samt ngt veka kotor bak.
Har inga riktig bra bilder på henne men lägger in en där fölet bara är ngn dag gammalt
080508vlvxt37.jpg


Liten och söt
080508vackrastivrlden36-1.jpg


Tvättbjörn?
080702-08071159.jpg


Ceasar lever loppan på ridbanan, numera är han kolsvart.
krumbuktar2man.jpg
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Varför inte Gigolo.Högeleganta lättrörliga.Han lämnar lite mindre,men det verkar inte vara nåt bekymmer för ditt sto.
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Varför inte Gigolo.Högeleganta lättrörliga.Han lämnar lite mindre,men det verkar inte vara nåt bekymmer för ditt sto.

Honom har jag inte ens tänkt på, tack för tipset! Ska genast knata ut i cyber och se vad jag hittar om honom. Har han hunnit få ngr avkommor i ridbar ålder eller är han en yngling?
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Jag hade testat De Noir eller pappa De Niro igen:love:. Jag tror dessa två herrar kan ge en häftig avkomma (vilket du redan haft). Har själv varit inne på De Noir men stoet har hoppstam därför blev det en dubbeltalang.

Avkomman kan du sälja till mig sedan;)

PS Varför gick det illa med lilla fölis efter De Niro? DS

Ska faktiskt undersöka med seminimportören hur dräktigheten och priserna ser ut på De Niro.. Han har ju dessutom lämnat bra med Weltmeyer blod.
Ja du... kan jag slita mig från det fölet så ska jag tänka på dig;)

Hennes förstfödde fick slinger som ettåring och de var tvungna att ta bort honom.. Vad som orsakade det vet jag inte men ingen annan avkomma har haft ngr problem. Så om han stojat i hagen och slagit i riktigt olyckligt eller vad.. det vet jag inte..
 
Senast ändrad:
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Tack, han är en stjärna!:D En riktig nallebjörn som mest bara vill gosa.:love:
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

De Noir hamnade överst på Danmarks lista över toppförvärv det här året så det kanske talar lite för honom.
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Tack, jag sökte precis efter mer info om honom!

Inför 2009 så har jag fyra olika kandidater..
Bocelli
Dionysos
De Noir
Don Romantic

Vad tror ni om ngn av dessa tre?
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Honom har jag inte ens tänkt på, tack för tipset! Ska genast knata ut i cyber och se vad jag hittar om honom. Har han hunnit få ngr avkommor i ridbar ålder eller är han en yngling?

Jag tror att Gigolos första fölårgång föddes -00, jag har själv haft en -01:a som var fantastiskt fin. Otrolig ridbarhet och fantastiska bakben, vann 4-års championatet 2005.
Jag är inte jätte imponerad av Gigolo själv, men han nedärver sig mkt bra.

Bild 3 år
bild765.png


Film 4 år
http://s79.photobucket.com/albums/j139/poff_2006/?action=view&current=Underryttare.flv
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Jätte fin!:love: man blir verkligen ridsugen när man ser filmen på honom/henne.
Vad är det för möderne?
 
Senast ändrad:
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Mamman är ett Elit-sto e.Pascal- Illusion, hon har även lämnat Panasso 995.
 
Sv: Gångartshingst av hög kvalitét till detta sto?

Tyvärr var hon inte min, även om det var på gång att vi skulle få köpa henne när hon dog i tarmvred alldeles för ung :cry:.
 

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 572
Avel Jag har ett rejält sto e- Robin Z- Cortez. Hon ser ut som en typisk Cortez häst med snygg hals och överlinje. Hon är både hög och rejäl...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: KickiH
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
963
Senast: Linn_H
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 606
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp