Gångarter

Tez1

Trådstartare
Hur bedömmer ni gångarter på oinridna unghästar som inte riktigt är koncentrerade och springer och busar i hagen?
Går det öht? Ger det en fingervisning om hur hästen kommer att röra sig sedan under ryttare?
Har hört att skritten är svårast att påverka och traven är mer påverkningsbar. Men hur är det med galoppen då?
Kan ev. tillväxperioder påverka hur de rör sig.

Mkt generella frågor som kanske inte är direkta ridkonstfrågor men eftersom jag läser mest här och har samma syn på saker som de som skriver här vill jag fråga.
/T

Sv: Gångarter

Galoppen är svår att påverka positivt om den är dålig i grunden men lätt att förstöra dvs få den att se väre ut än den är. Precis som skrittten. Traven är allra mest påverkbar. Men inte hur mycket som helst självklart.

Jag tycker att man kan se ganska bra på föl hur de kommer att röra sej. Sen när de växer så ändras det och de kan se rätt trista ut, de har dålig samordning av kroppen (som tonåringar kan ha:D) och man kan undra vad det ska bli.

Men sen kan det variera med tillväxten, fram till att de arbetas och musklas och får kolla på sin kropp.

Egentligen är ju skritten också ganska påverkningsbar upplever jag, vet dock inte om det gäller "grunden" som man ser redan på unghästar eller hästar som lagt till med sämre skritt av träning eller med åren.
Traven är som sagt mest utvecklingsbar, men ändå den som kan sätta mest begränsningar om den är riktigt dålig från början? Tänker t ex på islänningar med svårt för traven eller hästar som är väldigt låsta/har svårt med tekniken rent allmänt i traven har haft ett sånt vbl. Lite OT eftersom oformade unghästar sällan har så kass trav! :p Sen antar jag att olika hästar naturligt har olika "bredd" inom gångarten vilket kan försvåra/underlätta när man ska utveckla traven. Men rent generellt väldigt utvecklingsbart.
Galoppkvalitén kan förbättras men som Flashlight skriver så tror jag att grunden inte går att förbättra så mycket - bara att "grunden" ofta är bättre än man tror. Unghästar kan ju antingen flamsa omkring i hagen eller visa en fin samlad galopp beroende på situation så det gäller nog att se många olika situationer.

Ursäkta lite spåneri, är ingen expert i området men tyckte det var kul att spekulera! :p

Jag gillar spånerier...
Det ger mer input än ingen kommentar alls.
Ingen mer som har något att tillägga?

/T

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 218
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar