Gångarter...

C

Capriole

Hej! Jag har en liten fråga om islandshästar (jag la in samma fråga för något år sedan men fick massor av olika svar). Är det någon som vet om islandshästar föds med alla fem gångarter och att man sedan tränar upp/bort en viss gångart så att de blir fyrgångare eller är det indviduellt vilka gångarter de föds med?

Mkt tacksam för svar/ Capriole

Sv: Gångarter...

Rätta mig om jag har fel, men även en fyrgångare måste ju ha ett passanlag, för annars skulle den inte tölta.
Tölten är ju hälften pass och hälften trav, så alla töltande/grisepassande hästar måste ju därmed ha ett passanlag.
Sedan är väl detta passanlag mer eller mindre starkt och därigenom "blir" hästarna fyr- eller femgångare.
Min gissning är då att de snarare föds som tre eller femgångare.

Förstår ni hur jag menar???

Tänker jag fel??

de föds med det kan jag nästan garanterat säga men de med svagar pass måste kanske tränas för att få en bättre pass.
men kolla bara på fölen i hagen det är ju så man först ser vilka gångarter de har. och vad jag vet så tränar man inte föls gångarter;)

hm...jag tror iaf att som du säger måste hästen ha lite passanlag för att kunna tölt därför ska man ju inte avla 4gångar+4gångare då kan det bli så illa att man avlar bort tölten fast det inte verkar rimligt.

men de hästar som är rena 4gångare har så lite pass att de inte tar passsteg eller har svårt för den laterala rörelsen.

hästar med stark pass kan ju ha svårt med tölten att den blir just grisepassig för att de har för mkt laterala röreler +/eller dålig vilja.

det är viljan och förmågan till de laterala rörelserna som gör passen.

rätta mig om jag har fel.

du kan ju heller inte säga att hästarna föds som ANTINGEN 3 eller 5gångare för små föl i hagen kan ju tölt runt men endå inte visa att passsteg eller har jag fel?

Jag håller med dig, tror nämligen att vi säger lite samma sak, men på olika sätt.

Jag generaliserade det hela rätt grovt.

Svagt passanlag (men dock ett passanlag, dvs någon förutsättning för en lateral rörelse) = fyrgångare.

Starkt passanlag (stor förutsättning för laterala rörelser) = femgångare.

Det jag menade med att de antingen föds som 3- eller 5-gångare var ännu mera generaliserande.
En tregångare föds helt utan passanlag och kommer därför aldrig att tölta.
En "femgångare" föds med grundgångarterna och ett passanlag och därmed förmågan att tölta. Att några sedan har så pass svagt passanlag att de "bara" använder sig av den laterala rörelsen i tölten gör att de räknas som fyrgångare.

Förstår du hur jag menar?

Alla islandshästar har passanlag. MEN alla hästar kan inte tränas till att gå i pass- men de kan gå passaktigt i tölt. Dock har fyrgångare oftast problem med att bli travtaktiga och inte passaktiga.

Det finns olika åsikter om det där - alltså om tölten beror på passanlaget eller om det finns ett eget anlag för att "skritta fort", dvs tölta. Jag tror att Silverkedjan har haft åsikter om detta här på forumet...?

Annars är det ju helt sant att alla islandshästar i högre eller lägre grad har anlag för pass och tölt. Och att 99,9% av alla islandshästar med träning kan lära sig tölta (eller gör det naturligt), men att inte alla kan läras att gå i flygande pass. För att flygande pass skall fungera krävs ju också att hästen har tillräckligt med vilja, förutom passanlag och rätt träning.

För att svara trådskaparen, så är det väl i allmänhet en kombination av anlag och träning som gör att hästen blir (eller rids som) fyr- eller femgångare. Man kan ju helt klart välja att inte rida pass på en femgångare med lite sämre pass, utan istället träna tölten mer och på så sätt mer eller mindre skapa en fyrgångare.

Àsgrimur skrev:
Alla islandshästar har passanlag. MEN alla hästar kan inte tränas till att gå i pass- men de kan gå passaktigt i tölt. Dock har fyrgångare oftast problem med att bli travtaktiga och inte passaktiga.

Det finns även många i omvänd form, nämligen mycket duktiga passhästar som faktiskt kan bli rejält travtaktig i tölten.

Boj skrev:
Det finns även många i omvänd form, nämligen mycket duktiga passhästar som faktiskt kan bli rejält travtaktig i tölten.

Jo men nu skulle jag ju förklara om pass och inte trav och skrev vanligast och inte nått annat.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.