Gångarter

B

Baretta

jag red en väninnas sto härom dagen, Andlusier/Arab. Hon är barockriden, något som jag inte kan alls. Genom ett inslag här kom jag in på en videosnutt när någon sydlänsk herre red på en innergård i en smattrande gångart trippande. Det fick mig att fundera. Vad jag upplevde med min väninnas häst var precis som på videon. Hon trippar som en symaskin med böjd nacke och inte alls obekväm. Eftersom jan är ovan blev jag osäker vilket hon genast märkte och trippade till stallet mig. Istället bestämde jag mig för att rida ut på en tur med en annan tjej. på tillbaka vägen märkte jag att hon gärna ville trippa igen, så fort jag satt tungt i sadeln, lättade jag lite sitsen skrittade hon som vanligt. Hon rids på stångbett som jag känner mig osäker på, vet inte hur jag ska göra.
Detta har fått mig att fundera, hon har haft fång tidigare , kan detta bero på att hon är öm i hovarna eller är det så att det är naturligt för henne att gå så här. Hon gick precis som en uppvisnings häst i denna märkliga gångart som visades upp.
En som undrar.:confused:

Sv: Gångarter

Länka till filmen så är det lättare.

Det var inte så att hon taktade bara? Tycker det kan stämma in på beskrivningen. Och jag tycker ofta man ser spanska hästar som rids typ barock som trippar och taktar som attan.
Många taktar ju när de är pigga, så det kan vara därför hon gjorde så när ni red själva och på hemväg.

Vilket snarare har att göra med hästrasen än med ridstilen.

Absolut!!! Vad jag vet om barockridning så finns det inget moment där man ska takta, utan det är väl snarare som jag skrev att hästarna taktar för att de har lite eld under fötterna, och det kan ju vilken ras som helst göra, men vissa typer av hästar är väl oftast lagda lite mer åt det hållet.

För att förtydliga lite: När man ser filmer med spanska män som har uppvisningar eller festligheter av något slag på gator och torg så beter sig hästarna ofta så. Och jag antog att det var såna filmer TS syftade på. Hade det varit i ett annat sammanhang, tex en tävling av lite seriösare slag så hade man kanske försökt träna bort steppandet på ett annat sätt än vad jag antar (generaliserar grovt) att spanska torgryttare gör.

Senast ändrad:

Fast det där har knappast något att göra med att TS's vänninas häst taktade...

Hon rids på stångbett som jag känner mig osäker på, vet inte hur jag ska göra.
Detta har fått mig att fundera, hon har haft fång tidigare , kan detta bero på att hon är öm i hovarna eller är det så att det är naturligt för henne att gå så här.
Snarare beror det nog på din ovana att rida med stång, och din ovana att rida den hästen(?). Hästen var uppspelt och trippade och taktade samtidigt som du höll emot i stången och inte släppte upp ryggen (du märkte ju skillnaden mellan att sitta tungt och att lätta i sadeln) => ännu mer trippande. Be att få rida med annat bett nästa gång, stång ska du absolut inte rida med om du känner dig osäker.

Både araber och PREs har ju lätt att bli korta och trippiga. De har lätt att rulla ihop halsen i lite för hög form för vad rygg och bakdel tillåter. Då blir de så korta i steget. Man får försöka rida ut och ner halsen på dem. Och fram med näsan lite om den går bakåt.
Då kan de börja röra sig bättre genom kroppen och länga stegen utan att takten ökar.

De är ju en del av dem lite heta med. Och väldigt känsliga för sits, hand och skänkel. Så stångbett kan vara svårt att få dem att våga komma fram till med munnen. Och vågar de inte fram så blir de korta etc etc.
En stång är ju inte gjord för att man ska sitta med kontakt hela tiden.
Men inom en del barockridning vill man ju inte ha kontakt med munnen annat än just då man tar tygeltag. Det är inget jag tror på som metod. Men det är en annan femma.;)

Det här var det roligaste jag sett! På riktigt! Hur bedöms det, någon som vet? Jag sitter just och försöker lista ut vilka muskler som engageras och vilka som inte gör det... Det känns lite som levande symaskiner men vissa ser ju relativt avslappnade ut.
Hästar kommer aldrig att sluta fascinera mig! För att inte tala om människor. Är det vi som hittat på/ utvecklat den här gångarten? Och i så fall varför då? Någon som vet något om det här?

Kanske inte direkt vad tråden handlade om i början men man lär sig något nytt varje dag.

Det här var det roligaste jag sett! På riktigt! Hur bedöms det, någon som vet? Jag sitter just och försöker lista ut vilka muskler som engageras och vilka som inte gör det... Det känns lite som levande symaskiner men vissa ser ju relativt avslappnade ut.
Hästar kommer aldrig att sluta fascinera mig! För att inte tala om människor. Är det vi som hittat på/ utvecklat den här gångarten? Och i så fall varför då? Någon som vet något om det här?

Kanske inte direkt vad tråden handlade om i början men man lär sig något nytt varje dag.

kolla tråden som länkats redan (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1037198) , där diskuteras dina frågor ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 797
Senast: Sirap
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: Ellyne
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 959
Senast: AkiraKun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar