gammeln är halt v.fram, vad göra??

aramis

Trådstartare
Skrutt säger jag bara!!!
Kommer ut igår och ska till att rida en sväng med stallägaren och hennes häst. Men när jag ska hämta in kusarna från hagen så är min kille regält halt. (stor tungt halvblod på 23 år som redan innan är stel och gammal (försliten))
När vi stapplat oss fram till stallplanen så konstaterar vi gemensamt att det är vänster fram.

Han är inte svullen, inte varm, inga sår och ingenting intrampat i hoven. :confused:

Stallägaren rider ut på sin kuse och jag stannar kvar med min inne i boxen för att göra sällskap så han inte blir orolig och trampar runt i onödan.
Det var tydligt att han hade ont, för han rörde sig inte alls mycket i boxen. Jag lät honom stå inne resten av kvällen.

Det troligaste är väll att han har halkat eller snubblat i hagen, det är ju blött och slirigt där nu. Men vad ska man göra? Om han sträckt sig, var borde smärtan sitta då? (om man överhuvudtaget kan resonera så)
Om han vrickat sig, borde han inte vara varm eller svullen om den leden då?

Ringde stallägaren som släppte ut dom i morse. Hon hade kännt på bägge frambenen och kännde ingen skillnad att något av benen var varmare någon stans eller så. Men han var riktigt halt. Inte heller nu efter natten svullen vad hon kunde se. (nu är han ju "normalt sett" stel och knackig på morgonen så jag kan tänka mig att det var stappligt.)

Han hade skrapat lite med vänster framhov i backen och "pekat" på benet med mulen när han skulle gå ut i morse. :( Stackarn!

Ska man kanske linda bakbenen så han inte får ont av att avlasta fram? Han har ju redan sen gammalt stel bakkärra och svullnar i bakbenen under natten.

Det är väll ingen vitts att linda fram när han inte är vare sig varm eller svullen, eller? kyllera, linnement?? Skrutt skrutt skrutt säger jag bara!!!

Sv: gammeln är halt v.fram, vad göra??

Vad säger veterinären?
Vår ena häst sträckte sig ganska rejält förra vintern men vår vet. sa att han skulle vila i hage (så att han rörde sig och ej stelnade till) och sedan skrittas igång under en längre tid.
Kolla med veterinären, men om det är en sträckning eller så, så skulle nog boxvila bara förvärra, tror jag.

Ja, saken är ju den att boxvila är bara att stryka. Han är redan så "gammelskrutttig" så han klarar inte av att stå i box mer än över natten, max ett par timmar extra. Står han längre så ser hans bakben ut som :crazy: stubbar, han blir mycket tjock nere i bakbenen. (det försvinner efter ett par timmar i hagen, men det ser inte kul ut.)

Nu brukar dom ju vara lugna i hagen, det är ju bara min kille och en till pensionär på 28 år som tur är....

Jag tänkte jag skulle avvakta till i morgon med veterinären. Då kommer han ut till syrrans hästar och skulle då kunna svänga förbi honom då om jag har tur.

Hur är det med det här:???
Det troligaste är väll att han har halkat eller snubblat i hagen, det är ju blött och slirigt där nu. Men vad ska man göra? Om han sträckt sig, var borde smärtan sitta då? (om man överhuvudtaget kan resonera så)

Det kan ju vara så att han har råkat på sig en kotledsvrickning också..för dte är väl inte alltid dom blir svullna och varma utav det heller. Min hingst vrickade sig för några månader sedan och han markerade på hård underlag och han var verken svullen eller varm.

Dotterns häst har just satts igång igen efter en trolig vrickning som drog ut på tiden. Hon var lite, lite svullen men knappt märkbart, inte vram och vi fick hantera det där benet hur som hekst utan att hon visade något. Men hon var rejält halt vid upptäckten och blockhalt bara efter att ha stått inne tre-fyra timmar. (Från det att hältan upptäcktes tills vi kunde komma dit och kolla henne) När vi tog ut henne på gårdsplan för att kolla henne ordentligt gick hon bättre och bättre allt eftersom hon fick röra sig. Då beslöt vi att låta henne vara ute med de andra. De är coola hästar och rusar "aldrig" runt. Hon blev klart bättre men efter två veckor markerade hon fortfarande lite difust. Då gjorde vi en lite sjukhage på 5x5 meter där hon fick stå på dagarna. (inne på nätterna) Efter fyra dagar i sjukhagen är hon OK igen. Så om du inte misstänker något annat än en lättare vrickning är det mitt tips, gör en sjukhage så att han står hyfsat stilla. Kanske kan du göra den en aning större så att han kan röra sig lite men inte har plats att springa?

//

Tack för svaren!

Då kan det ju vara en vrickning ändå, trots avsaknad av värme och svullnad (som jag kan se).
Det känns som det alternativ som ligger närmast tillhands. Räcker ju med att han halkat till eller snavat och inte fått med sig hoven riktigt. han väger ju runt en 700kg, det blir ju en del det om man hamnar fel.
Ska man ta och massera in lite linnement ändå kanske? Det gör väll ingen skada så länge man inte lindar ovanpå eller så?

*hoppas han är lite bättre ikväll när jag kommer dit*

Hovböld? Blir de blockhalta snabbt kan det vara en dold hovböld.

Man kan oftast känna en ökad puls i det ben som hästen haltar på och värmekänsla i själva hoven. Det kan vara knepigt och ibland kan man få ta ut i första hand hovslagare som klämmer med visitertång.

Hovböld var min första tanke också .
Vet eller hovis behövs för att konstatera det.
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård hej, jag märkte på min häst i lördags morse att min häst var svullen i vänster fram över koftan och upp på skenbenet :nailbiting: han...
Svar
7
· Visningar
1 835
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver verkligen hjälp och råd samt tips! Jag har en 17 årig hopphäst som för några dagar sedan var halt när jag skulle börja rida...
Svar
4
· Visningar
1 151
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 185
Senast: Freeride
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar