Gammelman är mager

Haukur

Trådstartare
Mor och far har en kastrat som börjar bli till åren. Han är pigg och till synes frisk även om han börjat bli lite långsam och se gammal ut. Problemet är att han har blivit väldigt smal med åren, detta trots att han äter bra. Någon som har tips på någon bra mat för att gammelmannen ska hålla sig bättre i hull? Helst något enkelt då mor och far inte gillar att krångla till det. Han kan inte äta torrfoder p.g.a. dåliga tänder..
Kattungemat? Olja på maten?

Sv: Gammelman är mager

Ett bra torrfoder (köpt i djuraffär) som man lägger i blöt kan hjälpa på traven. En del gammelkatter kan ha svårt att tugga. Även kokt fisk, rå nötfärs för att lyxa till det lite är bra.

Om katten är väldigt mager trots att den äter bra bör man kolla upp dess värden hos en veterinär. Min kille då 14 föll ur väldigt fort i kondition förra våren (åt hur mycket som helst) och det visade sig vara diabetes. Nu, många insulinsprutor senare, mår han mycket bättre! :bow: Så, oavsett vad det är, kan det vara värt att kolla upp.

Sv: Gammelman är mager

en sväng till veterinären för en seniorkontroll, kolla upp lever, njurar etc. Sånt brukar kunna ställa till problem med viktnedgång mm hos gamla katter

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 204
Senast: Marvin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 949
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 589
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar