Gammalt vatten = gott?

Tassetass

Trådstartare
Vad är det med vissa katter och gammalt vatten?

Om Isola får välja mellan olika vatten så tar hon alltid det som stått längst. Hon har alltid fräscht vatten i sina skålar (testat med keramik, metall och plast) och nog dricker hon, men står t.ex. tillbringaren jag använder som vattenkanna framme med tre dagar gammalt vatten så är dricker hon helst det.

Finns det nåt i vattnet som avdunstar efter ett tag som katter inte gillar, eller vad kan det här bero på?

/Jenny

Sv: Gammalt vatten = gott?

Mina föräldrars katter är likadana, gammalt vatten eller vatten som står i kastruller och dyl. som står i diskhon innan de ska diskas. Det är tydligen mums

nja tror inte alls det beror på något sådant. katter tycker helt enkelt om att dricka vatten av "spännande" saker. vattenskålen är tråkig. alla katter vi haft har föredragit direkt från kranen, hundens vatten, vatten i glas, vatten i diskhon, vatten i duschen, vattenpölar ute......

Min katt har då inget sånt knas för sig. Hon delar vattenskål med hundarna och det dricker hon. Inget annat.

Det är lite kul det där med rent vatten tycker jag. Det är så otroligt viktigt hemma, men utekatter och hemlösa dricker i princip aldrig rent vatten och klarar sig finfint ändå. Undrar hur...?

Bara en fundering från MF som ger sina kissar rent varannan dag.

Ja eller hur. :D Bara hon dricker är jag nöjd. ;)

Skönt i alla fall att det inte bara är mitt kräk som är lite konstig. :p

De flesta katter föredrar att ha sitt vatten en
bit ifrån matskålen och inte i närheten av den.
Det kan vara en förklaring.

Vet du varför?

Våra katter, speciellt hanen, dricker mycket och ofta ur hundens vattenskål, men mycket sällan ur den egna. Hundens vatten står i andra änden av lägenheten.
Var lite rädd att de inte drack alls tills jag upptäckte att de tjuvade från hunden.

Min katt dricker helst direkt från vattenkranen :angel::D

Det är nog en instinkt, katter i det fria dricker aldrig bredvid bytet dom tagit utan dricker på annat håll.

Hmm...
Ja, det låter ju faktiskt vettigt.

Ska tänka på det när vi ska inreda vårt nya kök.

Hans och Sussie dricker alltid ur glaset jag har på mitt sängbord. Första gången Sussie gjorde det låg jag och sov och plötsligt vaknade jag av ett kluckande ljud och blev väldigt förvånad, undrade om det kunde vara nåt läckage någonstans innan jag såg att det var SuperSussie som drack. Nu gör hon det jämt och Hans har också upptäckt att det är ett bra sätt att ha uppsikt över mig...

Det är roligt för jag hör direkt vilken av kattorna det är som dricker, Sussie lapar så försiktigt och Hans slurpar i sig,

Mina katter tjuvade också vatten från glaset jag har på sängbordet. De var tyvärr där med tassarna och petade också, så det var inte så trevligt att dricka ur det själv.:crazy: Det löste jag med att ta en liten pet-flaska att ha vatten i istället. Katterna får nöja sig med sina vattenskålar :p

Liknande trådar

Katthälsa Vi har en katt som uppskattningsvis är 11 år i år (katthemskatt som sambon fick ta över). På senaste har hon av någon anledning börjat...
Svar
7
· Visningar
3 356
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 357
Senast: mandalaki
·
Övr. Katt Varför föredrar Isola att dricka ur tillbringaren med 2-3 dagar gammalt vatten, ur toalettstolen, ur nåt gammalt vattenglas eller slicka...
Svar
16
· Visningar
2 209
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare