Gammalt sto

lady_hamilton

Trådstartare
Hur skulle ni rent spontant reagera om någon sa till er att den skulle betäcka sitt 24 år gamla sto?
En korsningsponny som är väldigt fräsch i kroppen, pigg och levnadsglad. Alla tecken tyder på att hon har haft föl tidigare, men det kan ju i princip vara 20 år sedan.

Sv: Gammalt sto

Om hon haft föl tidigare så tror jag inte att jag skulle bry mig lika mycket som om hon inte haft det, men jag skulle nog reagera om jag hörde det.. Det är ju mer riskfyllt då hon är så pass gammal..

Inte ett ljud då jag ska betäcka om min 24åring efter fölning.
Men det man bör vara beredd på är att det är ju risker med att betäcka så gamla ston, de kan ju faktiskt dö av naturliga orsaker (förvisso kan ju även yngre det) men det är ju större risk åxå att de inte tar sej alternativt resorberar. Så själv letar jag endast hingst med levande föl avgifter (och inte 45 resp 90 dagars alltså) eftersom jag inte vet vad som kan tänkas hinna hända under de månader hon ju ändå är (ska vara) dräktig ....

Men i dagsläget 24 år gammal och högdräktig ser hon kanon ut ....

Om du inte vet om hon haft föl tidigare så skulle inte jag våga prova i alla fall. Sen om stoet inte har någon stam så blir ju avkomman inte direkt intressant för vidare avel. I alla fall enligt mig.

Åldersmässigt skulle jag inte bry mig speciellt, går det så går. Ett sto blir inte dräktigt om hon inte kan bära fram fölet, sen finns det naturligtvis inget som säger att det varesig "tar" eller slutar lyckligt, men är du villig att riskera henne?

Tja, bara för att ett gammalt sto blir dräktigt betyder inte det att man har en garanti att hon kommer att vara frisk i 1½ år framåt!
Gamla hästar kan ta slut fort, och då är det inte roligt att de är högdräktiga.

Tack för alla svar!

Varför ens tanken dykt upp i mitt huvud är att det är en himla duktig ponny (hoppat msv) med ett underbart temprament.
Stammen är ju lite speciell då hon har samma morfar och farfar (Dragon e. Gaspari). Dom andra raserna är fjording och fullblod. Hennes pappa har hoppat EM i fälttävlan flera gånger med en 3:e plats som bäst.

Givetvis är det en risk man tar med en gammal häst, men jag resonerar så att det tar sig inte om hon inte klarar det. Men som sagt, hon ska vara frisk i 1½ år framåt. Usch, det är svårt :crazy:

Så sant så, därför jag skrev att det finns inget som säger att det slutar lyckligt och frågade om h*n är villig att ta den risken, å andra sidan så har vi ju senaste månaden kunnat läsa om betydligt yngre ston som förolyckats. :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 999
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
489
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka