Gammalt hö

Tokmaja

Trådstartare
Har en fundering om äldre hö. Där jag bor har i stort sett ingen fått in något hö än och jag börjar få lite panik då jag fodrar med hö och jag har för typ en vecka kvar till mina.
Pratade med en höbonde igår som sa att han hade hö från -07 som jag kunde få. Han påstår att det är jättefint fortfarande, klart att det tappat färg men i övrigt ser det väldigt bra ut och när det slogs -07 var det av väldigt bra kvalitet. Jag var tveksam till höt då jag tycker att det borde ha blivit dåligt på de här åren, har själv kvar nån gammal bal på logen som är jätteful nu efter några år och skulle inte ge den till hästarna.
Ska upp och kolla på höt, men vad tror ni? Är det nån näring kvar i det??? Och KAN det verkligen vara bra efter 4 år på logen???
Det kommer att bli väldigt svårt att få tag på hö i år här hos oss är jag rädd för, i alla fall hö av någon som hellst kvalitet så frågan är om det blir bättre än ett kanonhö från -07 ändå... vad tror ni?

Sv: Gammalt hö

Det kan mycket väl vara okej, höet tappar vitamininnehåll efter ett tag men i övrigt så behåller det näringsvärdena. Jag skulle mest varit orolig för den hygieniska kvaliten.

näringen torde finnas kvar förutom vitaminerna som s sjunker ,tyvärr sjunker den hygieniska kvaliteten lite olika beroende på hur det lagrats .Jag har utfodrat även äldre hö utan problem till ungdjur osh även hästen.

Själva näringen finns nog kvar, men vitaminerna är nog borta. Det går att komplettera med vitaminer.

Men, det största problemet är om det verkligen är fräscht efter 4 år. Dammigt, mögligt etc. Om du tycker det ser och luktar bra, prova att skicka in det på analys där de kollar mögelsporer. Är svaret bra, ja då ska det väl inte vara några problem att fodra med höet.

Vart bor du?
Om du bor i Sverige finns det företag som levererar hö i hela sverige. Dyrt blir det... men det finns.

det som kan vara problem är den hygieniska kvalitén, att det har hunnit mögla. Men har det legat täckt kan det mycket väl vara fullt användbart. Som nämnts ovan - energi, protein och mineraler finns kvar i det, men vitaminerna är borta.

Jag tömde vår skulle förra sommaren, där låg hö och halm kvar sen en arrendator från innan vi köpte gården (1999)... Och faktum är att jag mycket väl hade kunnat använt de höbalar jag hittade under halmen, de luktade till och med ganska gott!

Den hygieniska kvalitén på höet är nog efter fyra år rätt tveksam. Jag bor i Skåne och hade inte ens funderat på det, på andra ställen i landet är det kanske annorlunda.

Höt hade legat täckt med annat hö sa han och han tyckte att det såg väldigt fint ut.
Bor inte i södra Sverige så jag tror att har det legat bra, vilket han säger att det gör bör det inte ha möglat.

Har ärligt talat inte råd att köpa hö av en sådan transportfirma, har kollat på det och det blir alldeles för dyrt då kan jag lika gärna ge dem något annat tillskott... :crazy:

Hö är ju inte bra täckmaterial, det leder fukt väldigt väl (vet alla som mockat i hö). Det ska täckas med halm.

Usch då va svårt. Jag får helt enkelt ta en titt på det. Men har det legat torrt borde det alltså inte vara någon fara, fast man vet inte för mögelsporer kan komma ändå? *suck* Tänk om det ändå kunde bli fint väder en enda vecka, enda jag begär, så man kunde få in hö....

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 648
Senast: Glimra
·
Gravid - 1år Alltså, jag håller på att analysera sönder hela min existens! Jag är gravid med första barnet, är i vecka 5+2 idag. Jag trodde aldrig...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Sofie_B
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama